Nya gymnasieskolan

”Olika kunskaper – men lika viktiga”

Skolverkets chef för gymnasieenheten Christina Månberg kommenterar pedagogikforskares larm om att yrkesprogrammens innehåll kan öka klasskillnaderna.
– Eleverna får ju kunskaper som är lika viktiga – men olika. Det är viktigt att fundera över vilka kunskaper som behövs, säger hon.

Elever som läser vid gymnasiets yrkesprogram halkar efter sina jämnåriga i kunskap om samhällets strukturer, till exempel samhällsekonomi och politiska ideologier. Det ökar klasskillnaderna, hävdar två pedagogikforskare i en debattartikel i Göteborgs-Posten.

Skolverkets Christina Månberg har inte sett någon forskningsrapport eller bakgrundsmaterial som stödjer artikelns innehåll.

– Vi har i dag sex stycken högskoleförberedande program, respektive tolv yrkesprogram. Reformens intention var att bättre förbereda eleverna för högskolestudier eller yrkeslivet. Vissa ämnen är gemensamma men alla läser inte lika mycket. Så det är klart att det finns skillnader mellan programmen. Man får olika kunskaper beroende på vad man läser, säger hon.

Halkar inte eleverna på yrkesförberedande program efter sina jämnåriga?

– Eleverna får ju kunskaper som är lika viktiga – men olika. Det är viktigt att fundera över vilka kunskaper som behövs. En diskussion som är ständigt pågående. Det finns möjlighet till vuxenutbildning och elever har alltid rätt att välja kurser som ger grundläggande högskolebehörighet inom gymnasieskolan eller vuxenutbildningen.

Hon poängterar att Skolverket fortsätter att utveckla yrkesprogrammen i samverkan med de nationella programråden. Myndighetens uppgift är att möjliggöra utbildningar som svarar mot arbetsmarknadens krav.

De två pedagogikforskarna Andreas Fejes och Mattias Nylund anser att elever på gymnasiets yrkesprogram blir sämre rustade för kritiskt tänkande, men Christina Månberg håller inte med om att det behöver vara så.

– Det är något som finns med i flera ämnen, inte enbart samhällskunskap. Vi har ett nytt gymnasiegemensamt ämne; historia. Där läser eleverna mycket nutidshistoria. Läroplanen ska genomsyra all verksamhet i skolan och där uttrycks bland annat att utbildningen ska främja elevernas utveckling till ansvarskännande människor som aktivt deltar i och utvecklar yrkes- och samhällslivet och bidrar till elevernas allsidiga utveckling – något som hela skolan och alla ämnen gemensamt ansvarar för, säger hon.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm