Kommentarer

”Otrolig utmaning för hela Sveriges industri”

Näringslivsrepresentanter kommenterar kunskapstappet i matematik och övriga ämnen

Andreas Åström, kommunikationschef, Stockholms Handelskammare

Är ni oroade över utvecklingen?

– Ja, det är vi. Sverige är ett oerhört ingenjörstungt land och mycket av vårt välstånd är relaterat till våra exporterande företag som har stora behov av välutbildade ingenjörer. Om vi inte har en tillräckligt bra utbildning på grundskolenivå och på gymnasienivå så får det här konsekvenser för vår långsiktiga konkurrenskraft.

Har företagen svårt att rekrytera?

– Ingenjörer har i praktiken full sysselsättning i dag och vi vet att det kommer att finnas ett väldigt stort behov av ingenjörer på lite längre sikt. Det är en otrolig utmaning för hela Sveriges industri och för vår långsiktiga konkurrenskraft.

Vad kan göras för att vända utvecklingen? 

– Det handlar mycket om läraryrkets status och då hamnar vi automatiskt i att lönerna måste höjas. Jag tror att det är här man måste börja. Det är otroligt viktigt med kunniga lärare. Man måste helt enkelt prioritera lärarna, det är så fullständigt självklart.

 

Johan Olsson, utbildningspolitisk expert på Svenskt näringsliv

”Utbildning är inte bara ett intresse för skolan”

 

Är ni oroade över utvecklingen?

– Den är både oroande och alarmerande. Det är viktigt att det finns individer och medarbetare med mycket goda kunskaper i matematik. Grunden läggs tidigt i skolan och det måste fungera där, så att man kan bygga vidare med högre studier och klara sig bra i yrkeslivet. Vi ser att resultaten sjunker på KTH’s diagnostiska prov i matematik på ingenjörsutbildningarna och att studenternas förkunskaper har försämrats. Det är en effekt av att matematikundervisningen i grundskolan inte är tillräckligt bra.

Vilka blir konsekvenserna för näringslivet?

– Våra svenska företag finns på internationella, konkurrensutsatta marknader. Vi måste ha väldigt hög kompetens hos våra medarbetare. I dag misslyckas ungefär vart fjärde, femte rekryteringsförsök och många företag har problem att hitta personer med relevant och rätt utbildning. 

Gör Svenskt Näringsliv något för att försöka vända utvecklingen?

– Flera av våra medlemsföretag har egna mattesatsningar. Vi uppmuntrar också företagen att samverka med skolan på lokal nivå. Jag tänker att skolan inte måste klara av allt själv. Utbildning är inte bara ett intresse för skolan utan berör många fler. Förhoppningsvis kan näringslivet vara med och göra matten relevant, hitta sätt att visa hur man kan ha nytta av den, genom samverkan med skolan. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm