20160822 STOCKHOLM
Snabbspår på SU.
Foto: Vilhelm Stokstad / Kontinent
Nyanlända

På väg mot svenskt lärarjobb

Den första kullen deltagare har nu tagit sig igenom snabbspåret för nyanlända lärare.
– Skolan har ett enormt sug efter deras kompetenser, säger Susanna Malm, nationell samordnare för utbildningen.

Snabbspåret ges vid flera lärosäten

Förutom vid Stockholms universitet bedrivs utbildningen vid Malmö högskola, Örebro universitet och Linköpings universitet sedan augusti och i november startade Göteborgs universitet sin utbildning. Umeå universitet beräknar starta upp med utbildningen under våren 2017.

Strax före jul hölls avslutningsceremonin i Aula Magna vid Stockholms universitet för de 20 studenter som blev först i landet med att ta sig igenom snabbspår för nyanlända lärare.

Syftet med utbildningen är att ge de nyanlända lärarna en introduktion till det svenska skolsystemet och vad läraryrket innebär i Sverige. Man har berört hur skolan styrs, vilken roll läraren har och vad som är specifikt för det svenska utbildningssystemet. Vad innebär till exempel värdegrund och konflikthantering?

– Deltagarna har också fått en individuell kartläggning av vad just de behöver komplettera för att nå målet att få lärarlegitimation eller förskollärarlegitimation, säger Susanna Malm som är nationell samordnare för utbildningen och arbetar vid Stockholms universitet.

Teori har blandats med arbetsplatsförlagt lärande.

– Deltagarna har varit ute i skolor och förskolor för att få se och ta del av det man studerar på lärosätena, berättar Susanna Malm.

Gemensamt för deltagarna – förutom att de har en lärarutbildning med sig från hemlandet – är att de ännu inte har tillräckliga kunskaper i svenska för att studera en högskoleutbildning på svenska. Undervisningen ges därför till stora delar på arabiska.

– På så sätt kan vi ha djupare och mer nyanserade diskussioner om innehållet i utbildningen, säger Susanna Malm, och berättar om en lycklig omständighet som gjorde att Stockholms universitet var snabbt igång med sin utbildning.

– Vi har redan en kollega som arbetat länge inom lärarutbildningen hos oss, som själv är lärare från Palestina och arabisktalande. Därför kunde vi starta så snart som i april 2016. I den första gruppen nyanlända lärare har vi haft ytterligare en lärare som undervisat på svenska.

Den återstående vägen mot det hägrande målet, lärarlegitimationen, kan se olika ut. Dels handlar det om hur långt man kommit med det svenska språket, svenska som andraspråk 3 är ett grundläggande krav för att läsa ”Utländska Lärares Vidareutbildning” (ULV), dels om vilken utbildning man har med sig från examenslandet och, förstås, vilken legitimation som är målet.

– Sju, åtta stycken av de som slutade utbildningen i december har ansökt till ULV som börjar nu i januari. Även där ser kompletteringarna olika ut, både till innehåll och antal högskolepoäng, men maximalt handlar det om 120 högskolepoäng.

Susanna Malm säger att de lärare som läst ULV är efterfrågade i den svenska skolan. De allra flesta får anställning som den lärare de har behörighet för.

– De flesta har många års yrkeserfarenhet vilket gör att de är säkra i sin roll som lärare. Och de har en dubbel kompetens som gör dem värdefulla för den svenska skolan. De har dubbla lärarutbildningar och talar flera språk. De kan göra enorm skillnad för de nyanlända elever som kommer hit och de kan möta deras föräldrar på ett bra sätt.

Susanna Malm berättat att arbetsgivare hör av sig till dem för att komma i kontakt med de nyanlända lärarna.

– Det optimala skulle vara om de kunde fortsätta ha en fot ute i verksamheterna även när de fortsätter utbilda sig. Många har familjer att försörja och vill man ha de här behöriga lärarna måste de kunna försörja sig under sin utbildning. Vi försöker få till den här matchningen, att fortsätta vara verksam som lärare samtidigt som man kompletterar för att få behörighet och det är något vi kommer fortsätta jobba med tillsammans med arbetsmarknadens parter.på 

susanna_malm_nytt

Susanna Malm

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm