larautbildningen-studenter-712
Foto: Lars Sjögren

”Pedagogiken kan bli betydligt mer konkret”

Ett starkt B och ett lite svajigt C.De betygen får lärarutbildningen på Malmö högskola av studenterna Hanna Jiborn och Andreas Londos.

När de båda matematikstudenterna började sina studier hösten 2011 var de 26 blivande lärare på kursen. Efter ett och ett halvt år har skaran decimerats till 12. Kurskamraterna har en efter en börjat jobba eller hoppat på andra studier – någon till ingenjör, en annan till mäklare och en tredje till tandsköterska.
– Majoriteten försvann redan första terminen, de flesta för att de kom in på andra utbildningar som de hellre ville gå. Det är ju ganska lätt att komma in på lärarutbildningen så jag kan tänka mig att många har haft det som sitt andrahandsval och sedan hoppat av när de har haft möjlighet, säger Hanna Jiborn som också läser fysik.

Hennes ämnesval
gör att hon tillhör en liten skara bland lärarstudenterna.
– På fysiken som jag läste i Lund var vi 130 personer, men bara fyra av dem ska bli lärare. Om man gillar ämnet så söker man sig hellre till näringslivet eller kanske vill jobba som ingenjör. Sedan tror jag också att lönen har väldigt stor betydelse. Den är alldeles för låg med tanke på att utbildningen är fem år.
När Hanna Jiborn om drygt tre år ger sig ut på arbetsmarknaden kommer hon vara ett hett villebråd för arbetsgivarna.
– Men att arbetsmarknaden ser bra ut är bara en bonus, det var inget som påverkade mitt val från början. För mig har lärare alltid varit drömyrket och då särskilt i matematik. Att kunna hjälpa och få en annan person att förstå har jag alltid tyckt är jätteroligt, säger hon.

De är nu inne på termin fyra av totalt tio och de båda kurskamraterna har delvis skiftande åsikter om utbildningens kvalitet. Andreas Londos säger att han är positivt överraskad och ger betyget B.
– Det är bättre än jag hade förväntat mig. Innan jag började var jag lite orolig att det skulle bli för mycket teori, men så är det inte. Vi pratar hela tiden om hur kunskaperna ska tillämpas i praktiken. Det är stort fokus på didaktiken och föreläsarna är otroligt duktiga.
– Men det finns alltid saker att förbättra, vi är ju trots allt den första kullen med den nya läroplanen, lägger han till.
Hanna Jiborn är mer kritisk. Betyget blir C, säger hon och lägger till att ”då är jag ändå snäll”.
– Pedagogiken kan bli betydligt mer konkret och när det gäller ämneskunskapen i matematiken känns det som att vi kunde ha lärt oss mer, men det kanske kommer längre fram. Hittills har praktiken varit det absolut mest lärorika, men det är ju bara fyra veckor per termin, säger hon.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm