120 akademiker från tolv länder skriver i The Guardian att PISA-proven skadar skolans verksamhet och att nästa upplaga av proven bör ställas in.
Läs hela brevet på theguardian.com.
”Dear Dr Schleicher”, börjar texten som är ett öppet brev till Andreas Schleicher, OECD:s chef för utbildningsfrågor och Pisaansvarig.
Kritiken går i korthet ut på att lärarnas självständighet sätts ur spel, elevernas stressnivåer ökar, och att regeringar tenderar att genomdriva ogenomtänkta förändringar av skolsystemet när deras länder tappar placeringar i PISA-rankningen.
De menar dessutom att resultaten i sig inte är helt pålitliga då proven bara fokuserar på de ekonomiska målen med utbildning. Det ska i förlängningen leda till att de länder som testas alltmer ser på utbildning på samma sätt.
“Utbildningspolitik över hela värden drivs av målet att klättra uppåt i Pisa-rankningen. Det förvanskar kraftigt hur vi jobbar, hela vägen ned till klassrums-nivå”, säger Stephen Ball från London University i en kommentar.
Författarna till brevet varnar också för att OECD vill expandera sina tester till att innefatta lärarutbildning och andra högre utbildningar.
Andreas Schleicher säger i en kommentar till tidningen att han snarare tycker att Pisa hjälper till att bredda synen på utbildning genom att uppmana länder att se sig om i världen.
Bland underskrifterna finns personer verksamma på Stockholms universitet och Högskolan i Gävle, såväl som de prestigefyllda universiteten i Cambridge, Oxford, Stanford och Columbia, med flera.