podcast_loren_lundberg_och_andreas_akesson

Tredjeklassaren Lorén Lundberg på Ulriksdalsskolan i Solna spelar här in avslutningsavsnittet av Radio Koltrast tillsammans med Fritidsledaren Andreas Åkesson.

| Foto: Per Lindell
Lektionstips

Podcast i klassrummet

Elever på Ulriksdalsskolan i Solna spelar in podcast en gång i veckan. Tränar upp diskussion, berättande och mediakunskap, menar läraren.

Radio Koltrast

Lyssna på Radio Koltrast här.

”Radio Koltrast!” utbrister några tredjeklassare på Ulriksdalsskolan, och avsnitt 12 av podcasten med samma namn är igång. I bakgrunden kvittrar en Koltrast ifråga, samtidigt som fritidsledaren och initiativtagaren Andreas Åkesson tar vid:

”Hej, och välkomna till Radio Koltrast” säger han, innan de tillsammans går igenom dagens samtalsämnen.

På Solna Stads hemsida finns 20 avsnitt av podcasten Radio Koltrast listade, inspelade av elever på Ulriksdalsskolan i Solna, Stockholm. Fyra tredjeklassare åt gången spelar in ett avsnitt i veckan. Bland programmets lyssnare finns pedagoger, rektorer och föräldrar. Men också en grupp förskoleelever på en annan skola, som lyssnar i samband med vilostunden.

Det var elevernas berättarglädje som lade grunden till idén om Radio Koltrast, som startades upp i december 2014.

– Anledningen till att jag startade podcasten var elevernas otroliga berättande. Jag kände att det vore roligt att dokumentera det på ett bra sätt, säger Andreas Åkesson, som dessutom inspirerades av podcasts han lyssnade på privat.

Till inspelningen används en mick, en dator och ljudredigeringsprogrammet Audacity. Men det går också att spela in på smart phone eller platta, dock med något sämre ljud, menar Andreas Åkesson.

– Barnen får själva bestämma vad de pratar om, men det ska röra ämnen inom skola och fritids och deras vardag. De tycker att det här är jättekul.

Enligt Andreas Åkesson fyller Radio Koltrast bland annat en funktion som diskussionsforum.

– Under våren dök det nationella provet upp i podcasten ett antal gånger. De diskuterade provets uppgifter, vad de tyckte och hur de tänkt. Ibland pratar de om ett specifikt ämne, låt oss säga SO. Jag frågar vad de gör och hur det fungerar så att de kommer igång, sedan börjar de diskutera tillsammans. Det här är en viktig del av de egenskaper som tränas upp.

Ett stående inslag i programserien är frågesporten Kunskapsduellen, där barnen får försöka svara på frågor om utvalda ämnen, ofta med koppling till skolarbetet.

– Det engagerar dessutom de som lyssnar till att tänka och försöka svara på frågor, säger Andreas Åkesson.

Att använda just podcast gör eleverna mer medvetna i ett teknikdominerat samhälle, menar Andreas Åkesson.

– Man är oftast mottagare av media. Genom att prova att vara avsändare får eleverna lära sig att tänka på hur innehållet kan uppfattas av lyssnare. De får också lära sig tekniken.

Tillvägagångssättet har inspirerat andra.

– Pedagoger från en annan skola kom på studiebesök och satt med på en inspelning för att se hur vi gör. Nu har de startat en egen podcast, säger Andreas Åkesson.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm