betygsskillnader
Pojkar och jämställdhet

Pojkar förlorare i ojämställd skola

Hittills har män klarat sig bra i arbetslivet trots sämre studieresultat. Men att strunta i skolan kommer fungera allt sämre spår Regeringens jämställdhetsutredare Svend Dahl. 
– Ett stort problem är att skolan många gånger tänker att så där är pojkar istället för att ge pojkar det stöd de skulle behöva.

Några slutsatser i utredningen

*Skolan behöver uppmärksamma och problematisera anti-pluggkulturer och arbeta normkritiskt. 

*Det ska vara nolltolerans mot sexism, trakasserier och ”skojbråk” i skolan. 

*Likvärdigheten måste stärkas. Det är avgörande för att höja både pojkars och flickors studieresultat. 

*Jämställdhetspolitiken, arbetsmarknadspolitiken och utbildningspolitiken måste arbeta för att särskilt pojkar och män investerar i utbildning så att de blir bättre förberedda för ett arbetsliv i förändring.

Pojkar presterar som grupp sämre än flickor i skolan. Det har bland annat de senaste Pisa-resultaten visat där pojkarna tappade betydligt mer än flickorna i samtliga ämnen i undersökningen. 

När regeringens särskilde utredare Svend Dahl lämnade över utredningen ”Män och jämställdhet” till jämställdhetsminister Maria Arnholm lyfte han fram området ”Män och utbildning” som särskilt viktigt. 

– Att vi har en stor grupp lågpresterande pojkar i skolan riskerar att bli ett stort samhällsproblem. Fram tills ganska nyligen har män klarar sig bra i arbetslivet utan att behöva investera så mycket i sina studier. Så kommer det inte att se ut framöver, sa Svend Dahl vid presskonferensen. 

Strukturella förändringar i samhället gör att de jobb som gett hög lön och status utan att det krävt så mycket utbildning blir allt färre. Svend Dahl menar att det finns en risk för att pojkarnas låga studieresultat leder till en stor grupp unga män som hamnar vid sidan av samhället. 

I utredningen förs resonemang om en anti-pluggkultur bland pojkar. Den växer fram i samspelet mellan pojkar i skolan men det handlar också om omgivningens förväntningar på pojkarna. 

– Ett mycket stort problem är att skolan många gånger tänker att så där är pojkar istället för att ge pojkar det stöd de skulle behöva, sa Svend Dahl. 

Utredning tar upp hur genusnormer, anti-pluggkulturer, pojkars bristande motivation, elevers och lärares interaktion samt institutionella faktorer påverkar pojkars möjligheter i skolan. Man poängtera dock att föräldrarnas utbildningsbakgrund har en större betydelse för resultatet än om eleven är pojke eller flicka. 

Enligt utredningen gör sig pojkar också skyldiga till trakasserier i större utsträckning än flickor. En slutsats är att det ska råda nolltolerans mot sexism, trakasserier och ”skojbråk” i skolan. Detta är viktigt för både pojkars och flickors studiemiljö slår utredningen fast. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm