pisa-15-aringar
Foto: Anna Karlsson
Pisa-raset

Politiker ifrågasätter inte fria skolvalet

Trots att forskare och experter pekar ut det fria skolvalet som en orsak till den svenska skolans negativa utveckling, är det få ledamöter i riksdagens utbildningsutskott som ifrågasätter det.

Enligt Miljöpartiets Jabar Amin har inte forskningen entydigt kunnat visa att det fria skolvalet eller skolpengen har bidragit till de sjunkande skolresultaten.

– Däremot börjar det nu komma rapporter om att de kan ha effekter som motverkar en likvärdig skola, säger han.

Liknande uppfattning har utskottets ordförande Betty Malmberg (M).

– Ser man till forskningen finns det inget som entydigt visar att det är det fria skolvalet som är orsaken till de fallande skolresultaten. Där-emot finns det forskning som visar att resultaten har påverkats i positiv riktning. Samtidigt är jag medveten om att det finns brister i likvärdigheten. Den behöver öka.

Inte heller Socialdemokraternas utbildningspolitiske talesperson Ibrahim Baylan vill peka ut det fria skolvalet som orsaken till de sjunkande skolresultaten.

– Den svenska skolan utvecklas åt fel håll, vilket har många orsaker. Segregationen är en sådan och den har påverkats av det fria skolvalet. Vi vet sedan tidigare studier att sammanhållna klasser och skolor är bättre för resultaten. Det gäller för såväl lågpresterande, som högpresterande elever.

Men då har väl det fria skolvalet påverkat resultaten?

– Det är i sådana fall ett indirekt resultat, säger Ibrahim Baylan.

Det är ett svar som upprör hans utskottskollega Rossana Dinamarca (V).

– Ingen vågar ta tag i skolans egentliga problem. I stället håller man på med en massa pseudofrågor som inte har någon större betydelse för elevernas kunskaper. Från forskningen och Skolverkets utredningar vet vi att skolans problem bland annat beror på det fria skolvalet. Men det vill varken Socialdemokraterna, Moderaterna eller något parti däremellan ta tag i. Det är en stor feghet. Vad är meningen med forskning och med utredningar från Skolverket om vi inte ska bry oss om resultaten utan har egna påhittade resonemang om orsakerna till problemen? Jag tycker att det är djupt problematiskt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm