camillaaskebackdiaz_blackboard

Camilla Askebäck Diaz är förstelärare i digitala verktyg och vill knyta ihop det digitala och det analoga.

| Foto: Kristina Alexanderson
Lärarpris

Prisad lärare fokuserar på growth mindset

Matte- och NO-läraren Camilla Askebäck Diaz är utsedd till Sveriges bästa lärare 2016.
– Mina elever ska lära sig att lära. Vad som än kastas åt dem i framtiden så ska de ha en strategi för att ta sig an saker som de inte vet någonting om, säger hon.

Juryns motivering

”Med sin förmåga att utveckla nyskapande och inspirerande lektioner i matematik och naturvetenskap hjälper hon alla elever att nå sin fulla potential. Med pedagogisk skicklighet förklarar hon svåra processer och koncept genom moderna metoder anpassade efter den digitala verklighet som dagens unga lever i. Genom sitt engagemang för såväl sina ämnen som för konsten att lära ut förmår Camilla Askebäck Diaz att utveckla elevernas kreativitet och vilja att lära sig. Därför är hon värdig att ta emot utmärkelsen Sveriges Bästa Lärare 2016.”

Det var i slutet av maj som högstadieläraren Camilla Askebäck Diaz från Södermalmsskolan i Stockholm mottog Lärarpriset, som sedan 2009 delas ut av Sydsvenska Handelskammaren. Enligt motiveringen utvecklar hon ”nyskapande och inspirerande lektioner”.

– Jag försöker alltid utgå från vad som är intressant här och nu, att koppla det vi läser om till deras verklighet. Vi jobbade just med sex och samlevnad i NO, och jag hade en preliminär plan men kände att vi måste få lite mer ”edge” på det. Kvällen innan lektionen så släpptes en ny musikvideo på Youtube som heter ”Glitterpojke”, som tar upp intolerans mot hbtq-personer. Jag satte på den när eleverna kom in i klassrummet, och de gled in och satte sig och kikade. Då blev de nyfikna och sedan satte diskussionerna igång utifrån det. De var jätteengagerade direkt, säger hon.

Camilla Askebäck Diaz är rörd över att ha blivit nominerad och vunnit Lärarpriset, men har inte riktigt hunnit smälta det ännu.

– Det känns jättestort, jag har svävat på moln. Samtidigt är det mitt i betygsstressen, jag ska sätta 300 betyg, så fokus måste ligga på det som är viktigast. Så det har inte riktigt landat ännu. Det första jag gjorde efter utmärkelsen var att köpa glass till eleverna.

Vad är det viktigaste för dig i din lärarroll?

– Jag vill att mina elever ska lära sig att lära. Vad som än kastas åt dem i framtiden så ska de ha en strategi för att ta sig an saker som de inte vet någonting om. Jag jobbar med growth mindset, att de ska veta att ”tar jag mig an det här så kan jag bli jättebra på det”. Inom mina specifika ämnen vill jag att de ska ha en bred allmänbildning och en nyfikenhet. Och att de har fått en förståelse för hur världen, vi och evolutionen fungerar. Att de inte kan namnge örats delar om några år kanske är mindre viktigt. Så länge de vet hur de kan hitta infon senare.

 Jag bygger mycket hellre legorobotar än kollar på tv-serier på kvällarna

Utöver matte och NO är Camilla Askebäck Diaz även förstelärare i digitala verktyg, och hon menar att sådana hjälpmedel gör stor skillnad inte minst inom NO.

– Jag tycker väl att tekniken bidrar i alla ämnen, med interaktivitet, kollaborativitet och visualisering. Men inom NO-ämnen kan det vara extra bra med visualiseringen. När vi jobbade med matspjälkningen använde jag en app där vi kunde se kroppen i 3D och åka runt i den. Först in i munnen, genom matstrupen ner i magsäcken. Då kunde vi kika på hur allting ser ut och prata om det. Det har inte hänt så ofta när jag går igenom matspjälkningen att eleverna säger ”kan du göra det där en gång till” men nu gjorde de det.

Hon tycker det är viktigt att knyta ihop det digitala och det analoga för att få maximal effekt.

– När vi jobbade med lungorna tittade vi på lungorna i en app, men jag hade också en riktig grislunga som de som ville fick vara med och fylla med luft genom en slang, och sedan dissekera. Den kopplingen mellan digitalt och analogt är viktig. Jag tror att de hela tiden måste följas åt, då kan man få sådana där wow-lärtillfällen för eleverna.

Varifrån får du inspiration och idéer till dina lektioner?

– Jag vet inte. Min hjärna går på högvarv tror jag. Jag är ganska aktiv i sociala medier, följer många bloggar, twittrar och driver en stor facebookgrupp, ”IKT-verktyg” med 7 505 medlemmar. Jag är hård med vad som delas där – det ska finnas en väldigt tydlig pedagogisk bas, inte bara länkar till verktyg. Sen läser jag mycket. Det är under sommarlovet jag hinner sätta mig in i de pedagogiska tankarna, då kör jag varannan pedagogisk – varannan bok jag läser ska vara kopplad till pedagogik. Jag försöker välja böcker som inte handlar om det jag behärskar, utan sådant jag vill utveckla.

Vill du inte bara göra något helt annat på sommaren?

– Självklart ska jag umgås med min familj, men detta kommer vara en del av min sommar, jag tycker det här är så roligt. Det är liksom min hobby. Jag bygger mycket hellre legorobotar än kollar på tv-serier på kvällarna. Allas olika kompetenser och allas nyfikenhet är viktigt för kollegiet, och jag nördar in mig i det här, det är min grej.

Prisssumman var på 10 000 kronor. Vad ska du göra med pengarna?

– Det har jag inte tänkt på, jag är än så länge bara rörd och glad. Men jag kanske unnar mig en sån där smart klocka.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm