Problem att nå likvärdiga betyg i svenska skolan

En granskning som Riksrevisionen har gjort visar att myndigheternas strävan att styra mot en mer likvärdig betygssättning inte slagit igenom hos lärarna.

Riksrevisionen har granskat regeringens, Skolverkets och Skolinspektionens insatser för att lärare ska sätta likvärdiga betyg.
Målet är att betyget ska spegla likvärdiga kunskaper, det ska inte spela någon roll vilken del av landet en elev går i skolan eller vilken lärare som sätter betyget.
Enligt granskningen har regeringen och skolmyndigheterna gjort mycket för att styra mot mer likvärdiga betyg, men detta har inte haft tillräcklig effekt i den svenska lärarkåren.
Riksrevisionen anser att det är viktigt att analysera varför det inte slagit igenom hos de betygsättande lärarna och uppmanar Skolverket att följa upp hur lärare och rektorer använder och ser på det stödmaterial som finns att tillgå. Enligt granskningen bör även Skolverket och Skolinspektionen bli bättre på att samarbeta och utbyta information i fråga om erfarenheter i betygsättningsfrågan.
Regeringen uppmanas även att renodla de nationella provens roll som vägledning samt att se över syftena med proven. Detta eftersom Riksrevisionen menar att de nationella proven har för många mål och syften för att stödja en likvärdig bedömning och betygssättning.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm