Regeringen föreslår ändrade lärarlegitimationsregler

Regeringen föreslår i en remiss ytterligare övergångsregler för lärares behörighet och legitimation. Bland annat ska erfarna behöriga lärare över 50 år kunna få lokal ämnesbehörighet och reglerna för danspedagoger lättas upp.

– Jag ser ingen dramatik i detta. Reformen är gigantisk och då behöver vissa hörn som blivit kantiga slipas av, trots ett gediget förarbete. Jag välkomnar att regeringen vidtar de här justeringarna och ser det som att jag kan ställa mig bakom detta eftersom det gäller vid ett tillfälle, säger Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Regeringen ska komplettera lärarlegitimationsreformen senare i vår med en proposition om villkoren kring legitimation och behörighet, bland annat för fritidspedagoger. I det arbetet har man nu kommit fram till tre ytterligare övergångsregler legitimationer.

En av de nya föreslagna övergångsreglerna är att erfarna, legitimerade lärare, som fyllt 50 år senast 1 juli 2015, ska kunna få lokal behörighet i ämnen som de undervisat i utan behörighet under flera år – om läraren bedöms ha tillräckliga ämneskunskaper. Beslutet tas av den aktuelle huvudmannen och gäller tillsvidare. Den här regeln gäller så länge dessa lärare finns kvar i arbetslivet.

– Det handlar om framför allt om legitimerade SO- och NO-lärare. Till exempel kan en SO-lärare vara behörig i tre av de fyra SO-ämnena och länge ha undervisat i det fjärde utan behörighet. Det nya undantaget gör att man inte behöver tvinga erfarna, äldre lärare in i utbildning, säger Metta Fjelkner.

Förslaget om lokal behörighet gäller även erfarna förskollärare över 50 år, som undervisat i årskurs 1-3, och här är Metta Fjelkner kritisk.

– Jag tycker det är fel eftersom det luckrar upp skolans kompensatoriska uppdrag. Det är skillnad på förskolelärare och lågstadielärare. Lågstadiet är en viktig period i skolan då man lär sig läsa, skriva och räkna. Då ska man ha rätt till en lärare med rätt utbildning. I den här åldern spelar den sociala bakgrunden stor roll och lär man sig inte grunden här finns risk att man halkar efter senare i skolan, säger hon.

Den andra övergångsregeln som regeringen föreslår gäller danspedagogerna. Tidigare var danspedagogutbildningen inte en lärarutbildning och det har drabbat danslärare i skolan som gått den utbildningen. Regeringens nya förslag innebär att danspedagoger som är anställda i skolan och har arbetat minst ett år ska kunna gå en kompletterande utbildning inom Lärarlyftet på 30 högskolepoäng och därefter kunna få en legitimation utan krav på introduktionsperiod.

Den tredje nya övergångsregeln innebär att behörighet som tidigare getts av Skolöverstyrelsen till lärare utan lärarexamen, enligt skolförordningen från 1971, ska gälla. Det innebär att de här lärarna ska kunna få legitimation utan introduktionsperiod om personen arbetat i skolan.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm