Annons
Björn Åstrand vill vända skolan bort från "one-size-fits-all"-reformer. Foto: Emil Hedman

Regeringens utredare: "Hur seriösa är vi med skolan?”

Publicerad 4 oktober 2016

Fakta

Utredningen i korthet

Björn Åstrand ska utreda och lämna förslag på tidsplan och lagförändringar vad gäller:

  • Legitimationsreformen
  • Lärares kompetensutveckling
  • Karriärvägsreformen (förstelärare, lektorer och lärarlönelyft)
  • Lärare till skolor med svåra förutsättningar
  • Lärares, rektorers och förskolechefers arbetsbörda
  • Förskolechefer – ändra namn till rektorer
  • Modersmål och svenska som andraspråk

Relaterat

Björn Åstrand är mannen som har regeringens uppdrag att utreda hur lärarprofessionens attraktivitet ska ökas. Hans arbete har just kommit igång, men en sak har han redan klart för sig – det behövs mindre politik och mer verkstad i svensk skola.

I september påbörjade Björn Åstrand sitt utredningsuppdrag för att utveckla lärarprofessionen inom projektet ”Nationell samling för läraryrket”. Han sitter sedan tidigare som ledamot i Skolkommissionen.

– I grund och botten handlar det om att Sverige måste ta ställning. Hur seriösa är vi med det här? Hur mycket satsar vi på skolan? På djupet, säger han till Skolvärlden.

Björn Åstrand är nyss hemkommen från Singapore där han studerat skolsystemet. Han menar på att Sverige kan lära sig mycket av dem.

– Det är klart att det är ett helt annat sorts samhälle än vårt, man kan inte jämföra rakt av. Men där har man identifierat utbildningen som nyckelfaktor för framtiden, och tagit konsekvenserna av det. Det handlar inte bara om att investera fler slantar, även om jag tror att det också behövs. Men det handlar om att tänka ”barns utveckling före annat” och sedan tillåter man ingenting annat att gå före. Inte vad som passar lärosätena, svensk förhandlingskultur eller sådant. Ingen annan hänsyn får gå före, säger han.

Du talar till viss del om ett annat synsätt på hela systemet. Vilka möjligheter har du inom ramarna för Nationell samling för läraryrket att föreslå den typen av genomgripande förändringar?

– Även om det skulle kunna kännas moraliskt rätt att komma med ett perfekt förslag, så är det ju inte värt något om det inte går att realisera och upprätthålla långsiktigt. Men jag förväntar mig att politiken kan låta bli att göra partipolitik av det, och istället lyssna på oss som är i professionen och lita på att det vi kommer fram till i dialog tillsammans, det är vägen framåt.

Skolvärlden intervjuade Björn Åstrand i maj, i samband med Skolkommissionens delbetänkande som innehåller grunden till uppdraget att utveckla lärarprofessionen. Han talade då om vikten att förtydliga karriärstegen för lärare.

– Det finns en lönespridning, men vi kanske kan upprätta bättre kriterier för den. Lärare har i decennier bett om goda förutsättningar för kompetensutveckling. Idag finns det ingen systematik i hur du erbjuds att utvecklas i ditt arbete men det tror vi att ett professionsprogram skulle kunna råda bot på. Som bygger på olika nivåer där man får gott stöd under de första åren då man ska lära sig att hantera alla de svårigheter som finns i yrket. Och sen att man får gott stöd att fördjupa sig när man börjar gå över mot en expertnivå och så vidare, sade han då.

Det har varit ryckigt de senaste 30 åren 

Björn Åstrand påpekar nu att även om Sverige i internationella mätningar hör de som satsar mest pengar på skolan, så har vi en låg grad av systematik. Han tror att alla svenska lärare skulle ha nytta av ett system som är mer stabilt, översiktligt, och att förändring var en inbyggd del av systemet istället för något som kommer plötsligt. Där reformer ”förädlas” snarare än byts ut.

– Vill man ta vara på enskilda lärares önskan att vara lite bättre i morgon än idag, så kan man inte ha vilka modeller som helst. Man kan inte ha det så att det förändras efter varje riksdagsval. Jag tror att det är en erfarenhet som har liksom blivit in-ympad i lärarkåren, att det har varit ryckigt de senaste 30 åren. Medan lärarna utvecklar strategier för sitt unika klassrum, är ju reformerna mera one-size-fits-all. Då kan man som lärare bli lite tveksam och undra ”kommer det här verkligen hjälpa mig?”.

Han refererar igen till besöket i Singapore. Där tar man ställning var femte år, oavsett politiken: har behoven förändrats? Har vi kommit till nya insikter? Har omvärlden förändrats? Och sedan utvecklas skolsystemet utifrån det.

– Jag ser mest fram emot att få diskutera de här sakerna med många kloka människor och att vi kommer fram till förslag som faktiskt leder fram till att det blir verkstad. Inget uppdrag kan väl vara mer hedervärt än att få lägga tid på att försöka komma fram med riktigt många förslag som bidrar till våra barns utveckling?

Uppdraget ska delredovisas den 1 juni 2017 och slutredovisas senast 1 december 2017.

Björn Åstrand sitter även som ledamot i Skolkommissionen, och är dekan för lärarutbildningen i Karlstad.

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Grupper för elever med behov av särskilt stöd skrotas

Elevstöd

Merparten av Stockholms CSI-grupper där elever i stort behov av särskilt stöd får sin undervisning kommer att läggas ner snart.
– Det är ett förfärligt ogenomtänkt beslut, säger specialläraren Peter Boström.

Annons
Annons

Läraren: Märklig debatt om betygen

Snällbetyg

Debatten om ”snällbetyg” visar att många utanför skolans värld inte verkar veta hur betyg sätts och hur de nationella proven funkar, menar läraren Sven Fallenius.

Annons

15 egenskaper en lärare ska ha – enligt arbetsgivarna

Lista

Här är de 15 egenskaper och förhållningssätt som efterfrågas flitigast i jobbannonser för lärare – just nu.

Per Måhl: ”Därför är relativa betyg inget bra alternativ”

Debatt

”Förstår kritikerna skillnaden mellan kunskapsrelaterade och relativa betyg?”, frågar sig betygsexperten Per Måhl och visar på exempel varför relativa betyg inte är något bra alternativ.

Kommentera
Annons
Annons

Ny metod för lärare skapar studiero i klassrummet

Arbetsmiljö

Forskare har hittat en modell som ska lösa lärarnas arbetsmiljöproblem. ”PAX i skolan” har minskat mängden störande och ofokuserat beteende till hälften, samtidigt som lärarnas stressnivå sjunkit till en tredjedel.

Annons

860 idrottslärare saknas inför 2019

Idrott och hälsa

Om regeringens förslag om 100 timmar mer idrott i grundskolan ska bli verklighet krävs fler platser på lärarutbildningen.
– Det måste tillsättas resurser. Vi är bara en viss mängd idrottslärare, och vi kämpar redan med det vi har, säger ämnesläraren Daniel Gomejzon.

SO-läraren: Ta dig tid att spräcka filterbubblan för eleverna

Debatt

”Måste man problematisera filterbubblan i skolan? Hur använder man mediernas nyhetsbrus till att vidga elevernas omvärldsförståelse i en demokratiseringsprocess? Och hur lyckas man med detta på endast fem, sex minuter under en lektionsuppstart?” SO-läraren Christian Fexe förklarar hur han får det att fungera.

Kommentera

5 missar lärare gör – enligt hjärnforskning

Hjärnan

Att lära är jobbigt. Men med hjärnsmart undervisning blir undervisningen mer effektiv.
Annika Nilsson, svensklärare på ett gymnasium i Malmö, berättar om fem vanliga misstag. 

”Var fanns hänsynen till elevernas behov?”

Debatt

”Om Skolkommissionens ledamöter hade levt i skolvardagen skulle de haft lättare att förstå vad som behöver ändras i skolan – som att slopa de graderade betygen, att minska katederundervisningen och att ge alla lärare som gör samma jobb samma lön”, skriver debattören.

Kommentera

Forskning: Skolsegregering påverkar inte elevbetygen

Forskning

Etnisk skolsegregering har liten påverkan på enskilda elevers betyg, visar en studie av forskare vid Stockholms och Linköpings universitet.
I stället är det familjebakgrund och familjens utbildningsnivå som är de tyngsta faktorerna.

Han tar över Skolverket

Här är Skolverkets nya generaldirektör. Fram till nu har han varit utbildningsdirektör i Södertälje.
– Han har varit superbra här, säger Eva Dekany-Ström, kommunombud i Södertälje.

Högre lön och mindre undervisning på nya jobbet

Arbetsvillkor

När arbetsgivaren inte gav Cecilia Flodqvist bättre villkor sa hon upp sig. Nu har hon både högre lön och mindre undervisning.
Och på hennes gamla skola har man fortfarande inte hittat en behörig ersättare.
– Hade man minskat min arbetsbörda hade jag kanske varit kvar, säger hon.

Nu jobbar facken ihop – för bättre lärarlöner

Avtal

Lärarfackens båda styrelser har de första gemensamma mötena på elva år. Siktet är inställt på det nya avtalet för kommunalanställda 2018.
– Vi kommer ha starka, tydliga och progressiva yrkanden, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Lärarens brev till Fridolin: ”Jag mår fruktansvärt dåligt”

Debatt

”Gustav Fridolin, du är skolminister och jag är lärare. Du är alltså min högsta chef och vi behöver din hjälp! Jag mår fruktansvärt dåligt över det jag har fått bevittna på min arbetsplats”, skriver en grundskolelärare i ett öppet brev till utbildningsministern.

Kommentera

Här har eleverna redan en rörligare vardag

Elevhälsa

Hummelstaskolan har jobbat med fysisk aktivitet i tre år, på sätt som påminner om regeringens nya förslag. Målen är mindre stress, bättre skolresultat och elever som mår bättre.

Nya trenden: Lärare loopar och får högre lön

Lön

Byta jobb och sen byta tillbaka till sin gamla arbetsgivare – och på köpet få upp lönen med flera tusenlappar i månaden.
Det gör fler och fler lärare just nu.

Hundra miljoner kr i lönelyft brinner inne

Lärarlönelyftet

Trots att alla kommuner och fler fristående huvudmän än i höstas har begärt ut pengar till nästa omgång av lärarlönelyftet hamnar 100 tänkta lärarmiljoner i sjön. Totalt 94 fristående huvudmän har valt att inte söka några pengar – Skolvärlden har hela listan.

Tivolipedagogen: Så skapar du Sveriges roligaste lektion

Lärare

Lärare och elever blandas med karuseller och teknik.
Tivolit Gröna Lund förvandlas till ett stort klassrum för en dag när drygt 3 000 elever samlas för att utföra fysikexperiment som annars inte går att göra i skolan.

Idrottstimmarna utökas i skolan

Idrott och hälsa

Undervisningstiden i idrott och hälsa utökas med 100 timmar i grundskolan från och med 2019.
– Det är bra av regeringen att utöka antalet idrottstimmar och samtidigt få in ett bredare rörelseperspektiv i skolan, säger LR:s Åsa Fahlén.

Myter styr lärarna i skrivundervisningen

Läsning

Ökade formella krav på lärare har skärpt fokus på elever som inte uppfyller målen – och skapat grogrund för skrivpanik som utbryter med jämna mellanrum. Det menar Martin Malmström, forskare i utbildningsvetenskap. 

Lärarstudenterna vill slopa skolvalet

Skolval

Ska skolvalet tas bort eller behållas?
För LR Studs ordförande Mimmi Rönnqvist är svaret enkelt.
– Regeringen måste slopa aktivt, fritt och obligatoriskt skolval, säger hon.

Annorlunda utmaningar som vuxlärare

Vuxenutbildning

Nationella prov var tionde vecka och elever som förlorar hela sin inkomst när de får ett F i betyg. På vuxengymnasiet är utmaningarna annorlunda än på ungdomsgymnasiet. 

Kollegan efter lärarmordet i Göteborg: ”En permanent kris”

Våld

Pengarna behövs nu. Det menar Lennart Hellsborn, LR:s huvudskyddsombud i Göteborg och lärare på Lövgärdesskolan i Angered där en lärare sköts till döds.
– Hot och våldsproblematiken som finns i förorterna påverkar även skolorna, säger han till Skolvärlden.

Avgående SPSM-chefen: ”Inse att olikheter är en tillgång”

Särskilt stöd

Lite mindre nån-annan-ism i skolans värld. Det önskar avgående generaldirektören för Specialpedagogiska skolmyndigheten Greger Bååth.
– Det finns en tendens att det som ska göras kring de här elevgrupperna alltid förläggs till någon annan.

Johanna har ADHD: När ska allas värde bli mer än tomma ord?

Debatt

Att leva med ADHD är att känna det som att inte passa in någonstans. Johanna skriver själv om sitt liv, sin skolgång och hur hon kämpar för att få folk i sin omgivning att förstå henne.

Kommentera

Betygsexperten sågar digitalisering av nationella prov

Digital rättning

Betygsexperten Per Måhl tror inte på förslagen om digital och extern rättning av nationella prov eller att ge proven större tyngd vid betygsättning.
– Det kommer varken göra betygen mer rättssäkra eller mer likvärdiga, säger han.

Robin Hood-förslaget: Så kan skolan bli mer likvärdig

Skolkommissionen

Ta från de rika och ge till de fattiga.
Här är förslaget som skulle kunna göra svensk skola ”mer rättvist”.
– Vi vill säkerställa att de kommuner som har störst utmaning och minst möjlighet att få in skattemedel får stöd i det, säger Lina Axelsson Kihlblom, ledamot i Skolkommissionen.

Betyg + Timss = sant

Jämförelse

Sambandet mellan elevers betyg och hur de presterar i Timss-studierna är högt. Den slutsatsen drar Skolverket som för första gången jämfört saken.

"Det vore inhumant att inte reagera på utvisningarna"

Nyanlända

Lärare som ordnar nödboenden, frågar efter mat på härbärgen till sina elever. Och som funderar på att gömma dem.
– Det vore inhumant att inte reagera, säger Sara Svanlund, vice ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Linnéa Claeson: ”Uppdelning i kön är icke-inkluderande”

Könsuppdelning

Linnéa Claeson är handbollsproffs och jämställdhetskämpe på nätet och live. Hon tycker att frågan om könsuppdelade klassrum är komplex.
– Det finns behov av fredade zoner, säger hon.

Digital plattform ska stärka SYV

SYV

Digitala verktyg ska göra studie- och yrkesvägledningen mer tillgänglig, enligt ett beslut i riksdagen. Skolvärldens bloggare David Spak tycker att tidigare insatser är viktigare.

”Kollegial reflektion” minskade lärarnas stress

Arbetsmiljö

”Kollegial reflektion” kan vara ett sätt att minska lärarstressen. Det menar Marie Nilsson som skrivit en avhandling om vad som kan öka välbefinnandet i läraryrket.
–  Det gav återhämtning på samma sätt som rast och fritid, säger hon.

Åtta sätt att undervisa hjärnsmart

IKT

Lärare behöver lära sig mer om hur hjärnan fungerar, särskilt i förhållande till digitala hjälpmedel. Det menar författaren och journalisten Tomas Dalström – som helst vill se ett totalt mobilstopp i skolan.

Tre av fyra lärare: ”NP tar för mycket tid”

Nationella prov

En stor majoritet av lärarna tycker att de nationella proven är bra både för bedömning och undervisning. Samtidigt anser tre av fyra lärare att proven tar för mycket tid.
Drygt var tionde lärare får ingen tid avsatt för proven överhuvudtaget.
– Uppsatserna tar mycket tid att bedöma, säger högstadieläraren Caroline Axén.

Efter förslagen: ”Hoppas det blir en väckarklocka”

Välfärden 

Välfärdsutredningen har presenterat sina förslag om hur kvalitén i välfärden kan höjas.
Åsa Fahlén, ordförande för LR, hoppas förslagen kommer bli en väckarklocka för företag som bedriver skolor.

Lärarutbildningen storsatsar på ledarskap

Ledarskap

Lärarutbildningen vid Uppsala universitet vill ”göra upp med flumskolan”. Därför har man storsatsat på att förbättra lärarstudenternas utbildning i ledarskap.
– Satsar man inte på ledaskap så kommer eleverna prestera sämre, säger Martin Karlberg, universitetslektor vid Uppsala universitet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons