skoldator_0
Digitalisering

Regeringsförslag: Programmering i grundskolan

Skolverket har fått regeringens uppdrag att ta fram en IT- och digitaliseringsstrategi för skolan. Bland annat vill man att programmering ska ingå i grundskolans kursplan. 

IT-strategier

Skolverket ska föreslå två IT-strategier.

En ska vända sig till förskolan, förskoleklassen, fritidshemmet, grundskolan och motsvarande skol­former. 

En ska vända sig till gymnasieskolan, gymnasiesär­skolan och skolväsendet för vuxna.

God tillgång till datorer och andra digitala verktyg är ingen garanti för goda kunskapsresultat hos eleverna. Skolverket presenterade i mitten av september en ny analys av PISA-resultaten och kunde konstatera att de elever som använder internet och datorer mest, både i och utanför skolan, är de som presterar sämst på PISA-proven. 

En slutsats då var att det inte räcker med god tillgång till datorer utan lärare måste också ha goda kunskaper om hur man kan jobba med datorer för att stärka lärande.

– Det OECD konstaterar är att det saknas kunskap om hur IT ska användas på rätt sätt i undervisningen. Det bekräftas av svenska studier, till exempel Skolverkets egen från 2013, som visar att svenska lärare själva efterfrågar dessa kunskaper, sa Eva Lundgren, projektledare på Skolverket till Skolvärlden i en kommentar.

Nu konstaterar regeringen samma sak – tillgång till dator räcker inte, det är undervisningen och lärarnas kunskaper som ger eleverna digital kompetens – och därför ger man nu Skolverket i uppdrag att föreslå nationella IT-strategier för skolväsendet. 

Strategierna ska innehålla målsättningar och insatser för att stärka förut­sättningarna för en likvärdig tillgång till IT inom skolväsendet och en stärkt digital kompetens hos elever och lärare, meddelar utbildningsdepartementet i ett pressmeddelande.

Till Skolverkets uppdrag hör också att se över grundskolans kurs- och läroplaner för att för att förstärka och tydliggöra programmering som ett inslag i undervisningen. Det skriver bland annat utbildningsminister Gustav Fridolin i en debattartikel i Ny Teknik. Att programmering på schemat varit under beredning på regeringskansliet har Skolvärlden tidigare rapporterat om. 

”Programmering handlar inte enbart om att skriva kod. Problemformulering och -lösning, kreativitet och logiskt tänkande är exempel på centrala förmågor. Förmågor som även kan bidra positivt till kunskapsinhämtningen inom andra ämnen”, skriver Gustav Fridolin.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm