thomasfurth
Foto: Kairos Future

”Rektor påverkar andan”

GÖTEBORG. Hur ska lärarna kunna lotsa eleverna in i morgondagens samhälle? Och hur viktig är rektorn för skolans resultat?
Två frågor som ställs i nya boken ”Framtiden börjar i klassrummet” – och som diskuterades på Bokmässan.

Thomas Fürth är författare, föreläsare och forskningsledare på företaget Kairos Future, känt bland annat för sina omvärldsanalyser. Tillsammans med kollegan Göran Krafft har Fürth skrivit boken ”Framtiden börjar i klassrummet”, som precis kommit ut.
Man har bland annat intervjuat lärare, elever, föräldrar och representanter från näringslivet om den svenska skolan; Vad som behöver förändras och vad det framtida syftet med skolan är.
På ett seminarium på Bokmässan berättade Thomas Fürth att knappt en tredjedel av de tillfrågade ungdomarna ansåg att de själva kunde påverka sin framtid. På frågan om vad som skulle kunna ändra på det efterlyste ungdomarna en bättre skola.

Inget direkt samband

Författarna till boken har också undersökt hur viktigt ledarskapet på skolor är. Man hittade inget direkt samband mellan rektors ledaregenskaper och goda resultat.
– Däremot finns ett mycket starkt samband mellan bra lärare och goda resultat. Utbildade och kompetenta lärare ger goda resultat. Rektorn kan påverka andan i lärarkåren, säger Thomas Fürth.
I en studie som gjordes till boken kunde man se att en rektor med goda ledaregenskaper kan skapa en ”positiv förväntanskultur” vilket i sin tur leder till goda skolresultat.
– Men en dålig ledare leder alltid till dåliga resultat, konstaterar Fürth.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm