Ansvarskonferens

”Rektorn kan betyda enormt mycket för resultaten”

Rektorer kan skapa förutsättningar för kollegialt lärande, stimulera lärarna att öka kvaliteten i undervisningen samt förbättra likvärdigheten. Det sa Skolverkets överdirektör Helen Ängmo när hon talade på Skolledarnas ansvarskonferens.

Ansvarsfrågan har diskuterats sedan Pisa-resultatet offentliggjordes. Vilken roll skolledarna har för att förbättra resultatet i svensk skola var temat när Sveriges Skolledarförbund bjöd in till konferens. Närvarade gjorde representanter för skolmyndigheter och intresseorganisationer, forskare och politiker. 

– Är det något jag sett under alla skolbesök jag gjort så är det att två skolor, med mycket lika förutsättningar och upptagningsområde, kan skilja sig åt som natt och dag. En sak som kan göra stor skillnad är det pedagogiska ledarskapet, sa Ibrahim Baylan (S). 

Mimmi Garpebring, ordförande för Sveriges elevkårer SVEA efterlyste mod. 

– I en skola som ständigt befinner sig i hetluften måste rektorn vara modig. Skoledarna måste våga stå på barrikaderna och kräva de förutsättningar de behöver för att utföra sitt jobb, av både politiker och ägare. 

Alla deltagare var överens om att skolledarna måste ges förutsättningar för att i högre utsträckning kunna ägna sig åt det pedagogiska ledarskapet. Man lyfte också att skoledarna inte sällan kläms mellan statens krav och kommunens budget. En av dem var Lärarnas Riksförbunds ordförande Bo Jansson. 

– Precis som lektionstiden är helig för mig som lärare så borde den tid rektorn har för det pedagogiska ledarskapet vara helig. Rektor och lärare har ett gemensamt intresse av att motverka att administrationen tar över.

Bo Jansson fick också frågan om vad som händer i klassrummet. 

– Vi har haft en situation där lärares undervisning och kunskaper inte ansetts viktiga. Den lärarledda undervisningen ansågs inte vara viktig och det ledde till ensamarbete, istället för individualisering. Detta har varit förödande, framförallt för de elever som är i störst behov av stöd. Jag är så glad för att vinden har vänt och att vi ser på undervisningen på ett annat sätt idag, sa Bo Jansson 

Helen Ängmo, Överdirektör på Skolverket, var en av dem som påpekade att skolledarna kan betyda enormt mycket för att höja resultaten. 
 
Hon menade att det är skoledarens uppgift att skapa förutsättningar för ökad kvalitet i undervisningen liksom att stödja det kollegiala lärandet. Skolledarna behöver också göra vad de kan för att behålla och rekrytera skickliga lärare.

Hur kan rektorn bidra till en ökad likvärdighet?

– Man måste tänka mycket kring skolans kompensatoriska uppgift. När man har duktiga, skickliga lärare måste rektor fundera på: Var kan jag använda dem bäst, i vilka grupper? Det handlar också om att följa upp hur undervisningen slår för olika grupper och olika individer. Rektorn har ansvar för att ytterligare åtgärder sätts in som stöd, säger Helen Ängmo till Skolvärlden. 

Görs det i för liten utsträckning idag? 

– Uppenbarligen görs det för lite eftersom resultaten ser ut som de gör. Sen ska man komma ihåg att allt inte fungerar dåligt, det har varit mycket fokus på det nu efter Pisa. 

Du nämnde att huvudmännen utnyttjar Skolverkets stöd i olika hög grad.

– Vi har många utvecklingsinsatser, lärarlyftet till exempel, och generellt sett är det så att små kommuner och de fristående skolorna inte är med i lika hög utsträckning. Självklart är detta inte den enda kompetensutvecklingen, man kan ju ordna det på egen hand också. Men när det nu finns statliga satsningar så tycker vi att det är bekymmersamt att det ser så olika ut mellan olika huvudmän, säger Helen Ängmo.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm