Skolverket utvärderas

Riksrevisionen: Regeringens styrning för detaljerad

Skolverkets spridning av kunskap fungerar bra – men skulle kunna vara bättre.
Det största problemet är regeringen, enligt en granskning från Riksrevisionen.
– Utvecklingsuppdraget som helhet är väldigt detaljstyrt från regeringens sida, säger riksrevisor Jan Landahl till Skolvärlden.

Utöver den egna granskningen har Riksrevisionen genomfört en enkät bland lärare och rektorer för att få reda på hur de ser på Skolverkets spridning av kunskap.
– De upplever att Skolverket till stor del möter deras behov. Skolverket gör i grunden ett bra arbete, men det betyder inte att det inte kan bli bättre. Vi revisorer brukar alltid kunna hitta saker som ska bli bättre, säger Jan Landahl.

En sådan sak är regeringens styrning av Skolverket. Enligt Riksrevisionen vore det bättre om regeringen detaljstyrde mindre.
– Utvecklingsuppdraget som helhet är väldigt detaljstyrt från regeringens sida, gentemot Skolverket. Det betyder, när Skolverket ska planera verksamheten, att man riskerar att ta lite stryk där. Om regeringen prioriterar ett antal saker så detaljerat som man gör, så minskar det flexibiliteten att möta behoven.

Skolverket blir lite låst i sitt arbete?
– Ja. Vår uppfattning är att om regeringen lättade lite grann på styrningen så skulle Skolverket ha ännu bättre förutsättningar att fullfölja den här delen av uppdraget.

Riksrevisionen anser också att Skolverkets tillgänglighet skulle kunna förbättras. Bland annat vill man se en uppdaterad och mer lättillgänglig hemsida.

Skolvärlden har sökt utbildningsminister Jan Björklund (FP) för en kommentar.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm