soc2
Jämlikhetsreform

S vill satsa 500 miljoner på 200 skolor

500 miljoner kronor per år till de 200 skolor vars elever presterar lägst resultat. Det är Socialdemokraternas första vallöfte för att öka jämlikheten i skolan.
– Vi lovar att ha skolan i hjärtat av valrörelsen, säger Stefan Löfven. 

För att skapa en mer jämlik skola och ge alla elever samma livschanser vill Socialdemokraterna satsa 500 miljoner kronor per år på de cirka 200 skolor där fler än hälften av eleverna inte når gymnasiebehörighet.

Pengarna ska fördelas av Skolverket och det ska vara upp till skolorna att bestämma hur pengarna ska användas.

Men för att på längre sikt säkerställa att resurserna används på bästa möjliga sätt kommer S också att ge Skolverket och Skolforskningsinstitutet i uppdrag att ta fram ett forskningsstöd till skolorna. Stödet ska visa vilka insatser som enligt forskningen har störst effekt på elevernas kunskapsresultat.

Men det kommer att dröja innan stödet till skolorna är klart.

– Ja, det är ett utvärderingsarbete som kommer att göras parallellt med satsningen. Vi kommer inte först att ta fram stödet och sen fördela resurser. Pengarna kommer skolorna att få direkt. Jag hoppas såklart att det inte tar fyra år innan riktlinjerna finns klara. Men det här är en permanent satsning, det är inget tillfälligt projekt, säger Magdalena Andersson, ekonomisk politisk talesperson för S till Skolvärlden.

Nedbrutet per skola handlar det om cirka 2,5 miljoner kronor mer per år.

– Det är svårt att säga om de pengarna kan göra nytta, det beror såklart på storleken på skolan. Men en ny studie från USA tyder på att ett resurstillskott kan påverka elevernas resultat positivt och att det framförallt har effekt på svaga elever. Men den studien gjordes på skolor som ansågs ha för låga resurser från början. Och det är en helt annan sak om en skola med mycket resurser får mer, än om en skola med lite resurser får mer, säger Anna Sjögren, nationalekonom och forskare på IFAU.

Lärarnas Riksförbund välkomnar S skolsatsning, men menar att det är viktigt att det säkerställs att resurserna verkligen går till skolan och når fram till elever och lärare.

– Det är en välkommen och viktig markering från S, men det får inte bara vara allmänna löften. Det har vi mycket dåliga erfarenheter av sedan tidigare. Kommunerna har visat sig skickliga i att använda skolans pengar till annat. Om denna angelägna satsning på skolor med stora utmaningar genomförs måste den också följas upp noga, så att rikspolitikernas intentioner fullföljs, säger Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

En tidigare satsning från S handlar om att också locka de bästa lärarna till de tuffaste skolorna. I sin skuggbudget presenterade de en satsning som ska ge 600 lärare som väljer att jobba på de tuffaste skolorna 5 000 kronor mer i månaden.

Räcker 5 000 kronor mer för att locka lärare till de här skolorna?

– Har man mer resurser så har man större möjligheter att konkurrera om de få specialpedagoger som finns till exempel, och det kan ha en positiv effekt. Men det handlar mycket om ledarskapet på skolorna om man ska lyckas. Om lärarna ser på satsningen som på en lotterivinst som de kan förlora, så blir incitamentet inte så starkt. Om man däremot lyckas skapa en attraktiv tjänst som det blir konkurrens om, då kan det vara attraktivt för lärarna, säger Anna Sjögren.

Om S vinner valet, hur kommer lärarna att märka det, konkret?

– Det kommer att vara färre barn i klassrummet, fler specialpedagoger, lärarna kommer att känna att de har mer resurser på skolan, de kommer att märka det på våra kompetenssatsningar och att vi vill satsa både på de som har jobbat länge och på att locka nya lärare, säger Magdalena Andersson.

När kommer vi att se effekter av era skolsatsningar, på elevernas resultat?

– Jag har ingen spåkula tyvärr, men jag hoppas såklart att vi ska få en vändning snabbt. Det är ganska stora satsningar vi gör, så det ska ge effekt, säger Magdalena Andersson. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm