hans_persson_artikel_3

Hans Persson. Foto: Hanper.se

Undervisning

Så fängslar du eleverna med enkla läromedel

Hur kan NO och teknikundervisningen få ett lyft med hjälp av en lattevisp och en trasig ballong?
NO-inspiratören Hans Persson berättar om hemligheten för att skapa innehållsrika uppgifter i klassrummet.

Den prisbelönta NO-pedagogen Hans Persson (vinnare av Läromedelsförfattarnas pris Lärkan 2014) har arbetat som mellanstadielärare, högstadielärare och lärarutbildare. På vägen har han hunnit med att undervisa i över 30 år och skrivit ett 50-tal böcker. Nu jobbar han för att försökt inspirera andra lärare med fokus på naturämnen och teknik.

På ett seminarium på Bokmässan i Göteborg delade Hans Persson med sig av flera konkreta tips i form av väl utprövade och inspirerande exempel på vardagsnära NO och teknikprojekt.

Han menar att det i grund och botten handlar om att hjälpa till att tillämpa den nya läroplanen, men framför allt att väcka intresset hos lärarna, för att det sedan i sin tur ska ge bra resultat hos eleverna.

– För mig handlar det om att skapa meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter och lust för lärare att undervisa, säger Hans Persson.

Hans Persson med elever.
Hans Persson med elever.

Vad är då hemligheten till att skapa innehållsrika uppgifter i klassrummet? Med hjälp av vardagsnära experiment har han spridit kunskaper och självförtroende för de naturvetenskapliga ämnena och matematikämnet bland elever och lärare. Ena dagen är det hemgjorda 3D-glasögon och den andra är det pappersraketer som flyger högt upp i skyn.

– När vi testade det här ute på skolorna var lärare och elever överres om att det här minsann var de bästa teknikuppgifterna de hade jobbat med någonsin. Och eleverna får verkligen möjligheten att briljera med sina idéer.

Ofta handlar det om att använda saker som annars skulle hamna i soporna. Han visar exempel där 9-åriga elever med hjälp av gamla urverk och avklippta ballonger ssom kapar fungerande robotar och skuttande maskiner skapta av mjölkskummare, gem och yoghurtkartonger.

Ibland skickar till och med Hans Perssons gamla elever filmer som visar hur de fortsätter att arbeta på sina teknikuppgifter hemma. De kreativa uppgifterna engagerar onekligen eleverna.

De vill inte gå hem när de väl har börjat

– Jag kan ge så många exempel på hur de här experimenten lockar fram de dolda talangerna bland eleverna. Ni vet de där eleverna som annars inte brukar lyckas, de är dem som lyckas bäst nu, säger Hans Persson och fortsätter:

– De vill inte gå hem när de väl har börjat. Så spännande är det. De ringer kompisar från andra skolor som kommer och tittar på vad de har gjort.

Föreläsningen på Bokmässan är bara ett av många för Hans Persson, som inte minst också har gjort sig ett namn inom branschen i både Japan och Nya Zeeland. Han syns även till då och då på UR:s webbprogram ”Kemi nästa”.

På Hans Perssons webbplats, Hanper.se, finns konkreta tips till NO-, matte- och teknikundervisning.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm