anna_ledin_wiren

Anna Ledin Wirén är lärare på Mediagymnasiet i Nacka strand. Foto: Asta Wittmoss

IT

Så lär de sig källkritik i klassrummet

På Mediagymnasiet i Nacka Strand arbetar eleverna med ett projekt som ska göra dem bättre på källkritik. Genom att göra egen samhällsjournalistik, som ska publiceras på sajten Mobile Stories, lär de sig källkritik från grunden.

Majoriteten av treorna som läser kursen i medieproduktion har valt att arbeta med temat ”We are Stockholm and Köln.” De filmar, fotograferar, skriver eller producerar en podcast där de berättar om sexuella trakasserier. Det multimodala lärandet ligger alltså till grund inför uppgiften, som innefattar att göra en intervju med någon som blivit utsatt och komplettera med en journalistisk text från en tillförlitlig källa.

– Vi pratar exempelvis om vad som är skillnaden mellan sajten Avpixlat och Dagens Nyheter, säger Anna Ledin Wirén, lärare i fotografi på Mediagymnasiet i Nacka strand.

– Det är ett klockrent projekt. Att få in vikten av källkritik blir allt svårare. Eleverna söker den mesta informationen via nätet, och där kan det vara svårt att urskilja vem som skrivit vad, säger hon.

När sajten är i full gång till hösten ska den fungera som en slags digital rikstäckande skoltidning där skolarbetena ska bli på riktigt, eftersom de når utanför klassrummet. Enligt Anna Ledin Wirén motiverar det eleverna, de uppskattar att deras röster får komma fram i ett eget forum – många av dem anser nämligen att dagstidningar är förbehållna vuxna.

Bakom projektet ligger journalisten Jenny Sköld och fotografen Lotta Bergseth. De var kollegor på tidningen Metro när idén till Mobile Stories föddes. De märkte att många av ungdomarna de mötte i arbetet var skeptiska till media, och ifrågasatte tidningsartiklarnas sanningshalt. För att göra något åt vad de kallar ett demokratiproblem, startade de arbetet med sajten.

– Under ett års tid träffade vi lärare, myndigheter och forskare och alla visade sig vara oroade över samma sak: det källkritiska tänkandet hos unga brister, berättar Lotta Bergseth, vd.

En orsak är att elever i dag får sina nyheter i sina sociala medier-flöden. Det professionella filtret i form av journalister har ersatts av vännerna på exempelvis Facebook. Enligt en undersökning från Ungdomsbarometern har det fått till följd att konspirationsteorierna ökar.

När den digitala plattformen är fullt utvecklad ska kommuner och utbildningsföretag kunna köpa den till sina högstadie– och gymnasieelever. Projektet finansieras av ett statligt bidrag från Vinnova.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm