Annons
Ninna Kristiansen, Emma Edeslätt och Camilla Lewandowski diskuterar föräldrakontakt.

Så löser de konflikter med föräldrar

Publicerad 27 januari 2016

Föräldrar ifrågasätter i stället för att, som förr, fråga. Det behöver inte bara vara negativt – men ställer stora krav på öppenhet och insyn. Det menar de tre lärare som Skolvärlden träffat och pratat föräldrakontakter med.

Fakta

Deras bästa föräldraminne

Ninna Kristiansen
Ålder: 43 år.
Gör: Lärare på Sofiehemsskolan i Umeå. Är 1–7-lärare med 20 års yrkeserfarenhet.
Bästa föräldraminne: ”En mamma berättade att hon suttit utanför klassrummet och väntat på sitt barn och lyssnat på oss. Hon blev så rörd över sättet vi samtalade i gruppen att hon började gråta.”

Emma Edeslätt
Ålder: 40 år.
Gör: F–6-lärare på Kästa skola i Huddinge. Undervisar främst i svenska och teknik. Har två år i yrket.
Bästa föräldraminne: ”Jag hade en elev som inte kunde läsa och skriva och hatade skolan och inte ville vara med i undervisningen. När hans mamma ringde och sa att han nu vill gå till skolan och tycker att det är roligt.”

Camilla Lewandowski
Ålder: 37 år.
Gör: F–6-lärare på Glömstaskolan i Huddinge. Är inne på sitt första år som lärare.
Bästa föräldraminne: ”En förälder hade svårt att släppa i från sig sitt barn och trodde inte att det skulle gå bra i förskoleklass, men hon har sedan sagt att det är det bästa som hänt dem. Hon önskar att hennes äldre barn fått samma skolstart som det yngsta.”

Relaterat

När en rektor i fjol berättade i Dagens Nyheter att hon fick 100–150 mejl om dagen, lejonparten från föräldrar, satte det igång en diskussion om hur mycket tid som är rimligt att lägga på att svara på mejl och telefonsamtal från elevernas vårdnadshavare. Vad har föräldrar egentligen för fog att tycka till rörande skolan och sitt barns lärande?

Någon tydlig gräns för det finns inte, menar Emma Edeslätt och Camilla Lewandowski, som är nya i yrket, och Ninna Kristiansen, som undervisat i 20 år. Men en lärare förväntas i dag hela tiden vara beredd att förklara och motivera varför undervisningen går till på ett visst sätt, varför läxor ges eller inte ges och varför en elev fått ett visst betyg.

Att kunna hänvisa till styrdokumenten och uppställda kunskapskrav är bra och tas nästan alltid väl emot av föräldrarna, menar trion.

– Jag brukar också ta varje tillfälle i akt att utbilda föräldrarna om skolan, som när jag hade ett föräldramöte om ”Läsfixarna” för att visa hur vi jobbar med läsning. Vi tror ibland att föräldrarna, bara för att de har gått i skolan, vet vad vi förväntar oss, säger Ninna Kristiansen.

Hur gör ni för att bygga en bra relation med elevernas föräldrar?

Emma Edeslätt: Tidig kontakt. Jag tog över en klass i kris, där den förra läraren gått in i väggen, redan innan jag var färdigexaminerad. Jag bjöd in till ett föräldramöte direkt och sa att jag förstod att de undrade vad som skulle hända. Jag bad dem ställa frågor och förklarade att jag själv är förälder och att jag förstod deras oro. Föräldrarna blev nöjda och trygga och har senare sagt att det gjorde att de direkt kände att de fick förtroende för mig. 

Ninna kristiansen: När du jobbar in en ny grupp elever, så tillkommer också en ny grupp föräldrar. Ha tydliga förväntningar på dem kring vad de kan hjälpa till med, men berätta om det med ödmjukhet. Jag har haft konkreta punkter i ett ”förväntansdokument” för föräldrar av och till, men upplever att det ofta är de som redan är engagerade som tar till sig det. Du når inte alla med ett sådant dokument. 

Emma: Några föräldrar knappt ser och hör man. De är nöjda, litar på det vi gör och att det funkar bra. När det handlar om de barn som man har mycket negativ kontakt med föräldrarna om, där det är svårigheter och problem, är det viktigt att också kontakta föräldrarna när det händer bra saker. 

Hur mycket smittar föräldrarnas inställning till skolan och olika ämnen av sig på barnen?

Ninna: Säg inte som förälder att du alltid hade svårt för matte eller liknande! Det förmedlar en syn på kunskap att det bara går att lära sig till en viss gräns.

Camilla Lewandowski: Vi brukar ha en punkt på föräldramötena om att föräldrar ska ta saker direkt med oss. Hur de pratar om skolan smittar av sig på barnen. Prata positivt om skolan – eller inte alls.

Vad finns det som föräldrarna inte gör eller inte ställer upp på som kan bli jobbigt för er?

Emma: Vi jobbar läxfritt, men vi förväntar oss att barnen läser hemma 20–30 minuter om dagen, fem dagar i veckan, ihop med föräldrarna och samtalar om texten med dem. Man märker på utvecklingssamtalen när det inte händer. 

Ninna: Det är svårt att veta hur vi ska nå ut till varje förälder. Vi är duktiga på att informera, men kanske inte på rätt sätt för just den föräldern.

Camilla: Där måste vi vara tydliga med vad vi erbjuder och hur föräldrar kan ta del av informationen. Det går inte att anpassa allt efter olika föräldrar, det blir ohållbart och skapar problem för oss.

Har föräldrar blivit mer ”på”?

Ninna: Jag har funderat på att det ofta framställs i negativa ordalag att föräldrar är ”på”. Jag skulle vilja tona ner detta att det är svårt med föräldrar – det är oerhört få det är så med. Det finns en del som är mer intresserade och inte nöjer sig med ”så har vi alltid gjort”. Jag måste formulera ett varför också.

Emma: Det handlar mycket om transparens. Jag har en bekant som varit lärare länge och hon säger att föräldrar tidigare frågade – nu ifrågasätter de. Kanske har man i skolan inte varit van vid att behöva ha den transparensen, medan vi som kommit in i yrket nu känner att vi måste vara öppna och tydliga. Vi måste kunna visa vad vi gör och förklara att det grundar sig i läroplanen.

Ninna: Vi kan hjälpa till att höja statusen på yrket genom att visa att vi arbetar genomtänkt.

Camilla: Att kunna hänvisa till forskningsunderlag väger tungt och brukar göra att föräldrar nöjer sig. Då vet de varför vi gör saker på ett visst sätt.

Har ni behövt ta stöd av rektor i någon situation som involverar föräldrar?

Emma: Ja, när jag bara hade jobbat i två veckor. Det var två barn som började bråka och föräldrarna gick in i konflikten och skulle polisanmäla varandra. Jag ringde min rektor och sa att han måste hjälpa till. Han kallade in båda föräldraparen och vi satt i möte med dem två timmar senare.

Löste det sig? 

Emma: Det tog en stund – vi hade ett tufft men bra samtal om svåra ämnen som rasism och fanatism. Men att ta det samtalet två veckor efter att ha tagit examen… Jag var helt förstörd efteråt av anspänningen, men det var väldigt skönt att rektorn tog tag i det. Jag följde upp det efteråt med föräldrarna. Det blev sedan de föräldrar som haft mest respekt för mig – jag vann deras förtroende direkt. Man måste våga ta tag i en sådan situation.

Hur mycket tid lägger ni på föräldrakontakter?

Emma: Slår jag ut det på ett genomsnitt är det kanske en timme i veckan med mejl, telefonsamtal, blogg och annat. När det är utvecklingssamtal är det så klart mycket mer.

Camilla: Jag har förmånen att jobba i en lärartät miljö och vi har en otrolig tid att ge föräldrarna. De har vant sig vid att vi kan prata en ganska lång stund om saker, så för mig har det än så länge inte varit ett problem. Utmaningen blir väl när vi inte längre har samma tid.

Hur mycket svarar ni på mejl och telefonsamtal på kvällar?

Camilla: Vi har ju förtroendetid, så visst händer det att jag läser mejl på kvällarna, men jag tycker inte att föräldrarna förväntar sig snabba svar. Tvärtom blir de ofta förvånade om jag svarar redan samma dag.

Emma: Jag brukar försöka att inte svara på lördagar och söndagar, men är det elever som sitter med skoluppgifter och kanske mejlar eller lämnar en kommentar på bloggen – då ger jag feedback så fort jag ser det.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Etikforskaren: Värdegrunden en ”IKEA-moral” för eleverna

Kritik

En värdegrund för skolan som dikterar vad som är rätt och fel duger inte. Istället behöver eleverna få testa sina värderingar i öppna samtal – inte minst elever med ”problematiska” värderingar. Det menar David Kronlid, lektor vid Uppsala Universitet.

Annons
Annons

Regeringen utreder statligt finansierad skola

Nytt uppdrag

En statlig utredning ska följa upp Skolkommissionens förslag på ökad statlig finansiering av grundskolan, meddelar regeringen på torsdagen.
– Ett första och viktigt steg mot en statligt finansierad skola, säger Svante Tideman, 1:e vice ordförande för LR.

Annons

Tävla och vinn!

Tävling

Hur ser din sommar som lärare ut? Skriv och berätta vad du gör för att ha något att minnas när höstterminen går in i mörka november. Som belöning lottar vi ut fem exemplar av Danny Wattins succéroman ”Historiegeneratorn”.

6 tips: Din röst påverkar eleverna

Läraryrket är ett röstyrke. Men lärarens kanske viktigaste verktyg får sällan den kärlek den behöver. 
– Det förvånar mig att lärarens röst får så lite uppmärksamhet, säger Viveka Lyberg Åhlander, docent i logopedi.

Annons
Annons

Magister Nordström: Så höjer du undervisningen med Instagram

Digitalt

Läraren Rickard Nordström har Sveriges största lärarkonto på Instagram och är en stor inspiratör för många lärare.

Annons

”Dags för oss vägledare att sluta acceptera små tjänster”

SYV

”Bristen på satsningar visar tyvärr på att man trots allt inte tycker att studie- och yrkesvägledningen är så viktig”, skriver studie- och yrkesvägledaren David Spak.

Otydliga krav på syv i kommunerna

SYV

Många kommuner saknar strategier och mål för arbetet med studie- och yrkesvägledningen.
Det visar en rapport från Västsvenska handelskammaren.

Almedalen 2018

”Lärare kan för lite om dyslexi”

Dyslexi

Lärare kan inte tillräckligt mycket om dyslexi, menar Christina Hellman, ordförande för Svenska Dyslexiföreningen.
– Man måste återinföra klassisk läs- och skrivinlärning på lärarutbildningen.

Jenny Madestam: Så var skolpolitiken i partiledartalen

Almedalen 2018

Statsvetaren Jenny Madestam kommenterar exklusivt för Skolvärlden skolpolitiken i partiledartalen från årets politikervecka.

Förstatligande hett debattämne i Almedalen

Val 2018

Riksdagspartierna gick i clinch under Almedalens stora skoldebatt. Mycket handlade om det delade ansvaret för skolan mellan stat och kommun.
– Den kommunala budgeten står över skollagen i princip i varje kommun. Det måste vi råda bot på, säger LR:s Åsa Fahlén.

Partiernas kandidater: ”Om jag fick bli utbildningsminister…”

Val 2018

Under den stora skoldebatten i Almedalen fick alla riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner svara på frågan ”Vad gör du om du blir utbildningsminister efter valet?” Här är svaren.

Väljarna om skolpolitiken

Liberalernas skolpolitik ”stjäl” väljare från andra partier

Valet 2018

Skolan är en av valets viktigaste frågor, så viktig att väljarna kan tänka sig att byta parti. Störst stöd bland andra väljare än sina egna har Liberalerna.

Bara 2 av 10 KD-väljare nöjda med partiets skolpolitik

Val 2018

Kristdemokraterna är det riksdagsparti som får lägst stöd för sin skolpolitik av de egna väljarna.
– Deras väljare verkar inte veta vad partiet tycker, säger Åsa Fahlén, ordförande LR.

Skolfrågan oviktig för SD:s väljare

Val 2018

Sverigedemokraterna har svagt stöd för sin skolpolitik bland de egna väljarna. Samtidigt kan få av dem tänka sig att rösta på ett annat parti på grund av det.

Hälften av M:s väljare mot vinster i skolan

Val 2018

Moderata väljare håller det fria skolvalet högst av alla väljargrupper, men hälften av dem är negativa till vinstuttag ur friskolor.
– Det är tydligt att moderata väljare inte ser valfrihet och vinstuttag som förutsättningar för varandra, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

S-väljare vill se förstatligande av skolan

Val 2018

Socialdemokraternas väljare är de som är allra mest positiva till ett statligt övertagande av ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver inte frågan.
– Skulle Stefan Löfven lyssna på sina väljare borde han driva den frågan, säger Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbunds ordförande.

Varannan C-väljare redo att byta parti för skolans skull

Val 2018

En majoritet av Centerpartiets tillfrågade väljare anser att staten bör ta över ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver en annan linje. Det kan kosta dem väljare, enligt en färsk undersökning.

MP:s väljare säger ja till statlig skola – men partiet säger nej

Val 2018

Skolan är viktig för Miljöpartiets väljare, men bara 36 procent av dem tycker att MP har den bästa skolpolitiken, enligt en ny väljarundersökning.
– Det är nog hög tid för Miljöpartiet att lyssna på sina väljare, säger LR:s orförande Åsa Fahlén.

V-väljarna: Inga vinstuttag för friskolor

Val 2018

Fler än åtta av tio Vänsterpartistiska väljare menar att friskolor inte borde kunna ta ut vinst. Lika många vill att staten tar över ansvaret för skolan från kommunerna.

Tre lärare: Ta bort betyget ”icke godkänt”

Debatt

Ta bort kunskapskraven – betyg bör sättas utifrån en medelprestation som normeras genom lärares erfarenhet och nationella prov – och ta bort betyget “icke godkänt”.
Det anser lärarna Nicklas Mörk, Håkan Sjöberg och Mårten Sahlin apropå den senaste tidens kunskapskravsdebatt.

Kommentera
Valet 2018

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Text + webb-tv

I mötet med Jonas Sjöstedt (V) vill läraren Ragnar Sjölander veta: 
Hur ser han på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Anna Ekström: Marknadsstyrningen av skolan leder fel

Valet 2018

Hur ser Socialdemokraternas minister Anna Ekström på lärarnas arbetssituation? Vad vill hon göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Socialdemokraterna?

Jimmie Åkesson: Vi måste gå mot mer statlig styrning

Valet 2018

Hur ser Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson på lärarnas arbetssituation? Vad vill han göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Sverigedemokraterna?

Annie Lööf: ”Skolan ska vara kvar på kommunal nivå”

Text + webb-tv

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
– Det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid, säger Annie Lööf.

Ulf Kristersson: ”Fler behöver bli förstelärare”

Valet 2018

Hur ser Moderaternas partiledare Ulf Kristersson på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir Sveriges statsminister?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Text + webb-tv

Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?
– Elevpengen förstör relationen mellan rektor, lärare, elever och förälder, säger Gustav Fridolin.

Björklund: ”Det är många amatörer som styr skolan”

Valet 2018

Hur ser Liberalernas partiledare Jan Björklund på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir utbildningsminister? 

EBT: Skolan lider av administrationssjukan

Valet 2018

Hur ser Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet om hon får makten och varför ska lärare rösta på just Kristdemokraterna? 

”Jag vill lyfta de estetiska ämnena”

Bild

Med åttaåriga Petra som guide får lågstadieelever upptäcka konsten och lära sig mer om bilders betydelse.
Torhild Elisabet Sandberg har skrivit en bokserie för barn om konsthistorien.  

LR och M: Fem förslag för ökad studiero

Ordning och reda

Anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan har nästan dubblerats sedan 2014. Nu presenterar LR:s Åsa Fahlén och moderaternas Erik Bengtzboe fem förslag som ska bryta trenden.

”Elever i särskolan får inte hamna utanför i ett jämlikt skolsystem”

Debatt

Elever i grund- och gymnasiesärskolan är osynliga i debatten. Nu uppmanar vi samtliga partier att ta sitt ansvar och säkerställa att även elever i grund- och gymnasiesärskolan får rätt till en likvärdig utbildning. Det skriver Harald Strand, Förbundsordförande för FUB och Zarah Melander, Ombudsman FUB.

Kommentera

Läraren: Så blir programmering roligt

Digitalisering

Programmera egna mobilappar är inte lika svårt som det låter. Det menar matteläraren Per Bodelius, som låtit sina elever göra just det.
– Även de som först var motsträviga mot programmering tyckte att det var skoj, säger han.

”Svängdörren mellan Academedia och Skolverket hotar rättssäkerheten”

Debatt

Jurister som byter arbetsplats mellan friskolekoncerner och de myndigheter som ska reglera dem är bara ett av problemen med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor, något som Sverige är ensamma om i världen. Det skriver lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom.

Kommentera

"Kritiken mot Academedia felaktig"

Replik

Lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom lyfte i en debattartikel ett antal problem som de ser med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor.
Nu svarar Academedias kommunikationsdirektör Paula Hammerskog på kritiken.

Kommentera

Avtalet: Turordningsreglerna under lupp

Läraravtalet

Nu har lärarfacken och SKL fått i läxa över sommaren att titta närmare på konsekvenserna av turordningsreglerna.
Efter sommaren fortsätter medlingen.

S: Stopp för nya vinstdrivande skolor

Val 2018

Behovsbaserad skolpeng, gemensam antagning till fristående och kommunala skolor samt ett stopp för nya vinstdrivande skolor. Det är några av förslagen S presenterar inför valet.
– Vi vill att valet ska handla om det här, säger gymnasieminister Anna Ekström.

”Hög tid att ta tag i skolans digitalisering”

Debatt

Arbetet med att aktivt rusta alla Sveriges skolor för digitalisering måste börja omgående. Det skriver debattörerna Åke Grönlund, professor i informatik, och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik.

Kommentera

Skolverkets förslag: Ta bort möjligheten att läsa extra svenska och engelska

Språkval

Fler elever ska läsa moderna språk, tycker Skolverket. Därför föreslår man att möjligheten att läsa extra engelska och svenska som språkval, ska ta bort.
– Bra, tycker läraren Annika Sjödahl.

"Brist på läromedel påverkar kunskapsresultaten"

Debatt

Många lärare och elever saknar idag läromedel. Det påverkar kunskapsresultaten, mest för de elever som inte kan få stöd i hemmet. Det skriver Svenska Läromedels vd, Rickard Vinde.

Kommentera

Den blomstertid nu kommer – eller...?

Debatt

”Till alla barn där ute som har svårt att bli förstådda i skolan: Vi saknar er varje dag och ni tillför så mycket!”, skriver Lo Håkansdotter, årskurs 7.

Kommentera
Valet 2018

På rast med Annie Lööf

Valet 2018

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
Läraren Ragnar Sjölander frågar ut Annie Lööf i serien ”På rast med...”.

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Val 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under sina raster från lektionerna på skolan. 
Hur ser Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Valet 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under hans raster från lektionerna på skolan. Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?

Så ska fler lockas att läsa tyska

Moderna språk

Allt färre elever läser tyska. För att öka intresset satsar Tysk-svenska handelskammaren 1,5 miljoner kronor i förhoppning om att fler elever ska lockas till språket.
– Fantastiskt! Alla satsningar på tyska språket är bra, säger tyskläraren Mia Smith.

SPSM: Viktigt att komma närmare huvudmännen

Samverkan

Utbildningsminister Gustav Fridolin vill att skolmyndigheterna ska samarbeta mer regionalt.
Generaldirektören på SPSM, Fredrik Malmberg, har redan påbörjat arbetet.

LR efter kritiken: Vi vill träffa aktiva medlemmar

Replik

Pensionerade lärare i Luleå är kritiska till att seniormedlemmar i LR Luleå bara får vara med på var tredje aktivitet som kommunföreningen anordnar.
Nu svarar kommunombuden i Luleå på kritiken.

Kommentera

”LR diskriminerar sina seniormedlemmar”

Debatt

”Har Lärarnas Riksförbund som policy att diskriminera sina seniormedlemmar?” Det undrar lärare i Luleå efter att förbundet lokalt tagit beslut om att seniormedlemmar endast får vara med på var tredje aktivitet.

Kommentera

Så ska Sverige bli topp 10 i Pisa

Skolpolitik

Tioårig grundskola, ordningsbetyg och privata aktörer inom lärarutbildningen. Det är några av Alliansens förslag inför valet.
– Regeringen gör inte fel saker. De gör ingenting, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund till Skolvärlden.
– I huvudsak gör vi det Alliansen föreslår, kontrar Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning.

Ny dom: Förtroendearbetstid grund för a-kassa

Fackligt

Kan lärares förtroendearbetstid ligga till grund för a-kassa?
Ja, anser kammarrätten i Stockholm.
– Beslutet kommer få konsekvenser för våra medlemmar, säger LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck. 

Fridolin: Vill inte slå ihop skolmyndigheter

Skolutredning

En ny utredning föreslår att Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska Skolmyndigheten slås ihop, till två nya myndigheter.
Men utbildningsminister Gustav Fridolin kommer inte göra verklighet av förslaget.
– Vi är inte beredda att förespråka en sammanslagning.

Undersökning: ”Lärare på friskolor mer nöjda”

Lärare på fristående skolor är mer nöjda med sina arbetsvillkor än lärare i kommunala skolor. Det visar Jobbhälsoindex 2018.
– På mindre enheter är det lättare att ha en dialog med chefen och snabbare beslutsvägar, vilket medarbetare ofta upplever som positivt, kommenterar LR-ordförande Åsa Fahlén.

Ministern: Skolsegregationen är tätt kopplad till vinsterna

Skolmarknad

Gymnasieminister Anna Ekström (S) har inte gett upp hoppet om att begränsa vinstuttaget för friskolorna trots nederlaget i torsdagens riksdagsomröstning.
– Jag ser hela tiden vad vinstjakten ställer till med i skolan, säger hon till Skolvärlden.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons