terror_skola
Terrorism

Så mötte skolan eleverna efter terrordådet

Lärare och elever har återvänt till skolan efter terrorattacken.
På Adolf Fredriks musikklasser, som ligger nära Drottninggatan där dådet skedde, ska man nu försöka återgå till skolvardagen.

Fredag den 7 april misstänks Rakhmat Akilov ha kört en lastbil rakt in i folkmassan på Drottninggatan i centrala Stockholm. Sedan våldsdådet har det varit påsklov på stadens skolor, men nu är ledigheten över och Stockholm har återgått till skolvardagen.

Bara en kort promenad från platsen där dådet skedde ligger den kommunala grundskolan Adolf Fredriks musikklasser, med drygt 120 anställda och runt 1 100 elever. Många av skolans elever och anställda passerar Drottninggatan varje dag på vägen till och från skolan.

Med anledning av detta har skolledningen på Adolf Fredriks musikklasser suttit i dagliga krisgruppsmöten under påsklovet och arbetat fram rutiner för hur eleverna ska bemötas i klassrummen efter lovet.

Bara några dagar efter terrordådet fick skolans lärare ett sms med ett meddelande om att gå in och titta på jobbmejlen på skärtorsdagen. I mejlet fanns det information och material att läsa igenom för att komma så bra förberedda som möjligt efter påsklovet.

– Personalen fick bra information om vad skolan gör efter att eleverna kommer tillbaka från lovet, vad vi lärare ska göra på skolan och hur man går vidare med krishanteringen, säger Peter Lindholm, lärare på Adolf Fredriks musikklasser och biträdande kommunombud hos Lärarnas Riksförbund.

Under tisdagen samlades skolledning, lärare och övrig personal i aulan på skolan klockan åtta för att gå igenom dagen då eleverna kom tillbaka till skolan efter lovet.

– Vi samlades och fick information om allt som hänt och sedan mötte vi eleverna i klassrummen för att prata om händelserna under en timme före den ordinarie undervisningen.

– Man märkte såklart att det var något speciellt att vara tillbaka. Många kan fortfarande bära på en stor chock.

Peter Lindholm är väldigt nöjd över hur skolan har agerat med att skicka ut information till de anställda under lovet. Det har underlättat inför återvändandet till skolan och vardagen.

– Det är inte en lätt sak att hantera i skolan. Men vi har fått konstruktiv information, det är positivt. Man kunde läsa på under helgen vad man förväntades göra som lärare när barnen kom tillbaka till skolan. Det kändes bra att få vara mentalt förberedd till i dag, tisdag.

Hur var det att träffa eleverna och prata med dem?

– Det har varit bra. Nu har det gått en tid och eleverna har ju hunnit prata med sina vårdnadshavare.   Det viktigaste för oss blir att följa upp och prata med eleverna. Stödet vi lärare har fått på skolan har hjälpt oss att kunna bemöta elevernas frågor och funderingar. En psykolog gav förslag på hur man kan agera.

– Några tips vi fick var att vi skulle lyssna, ha mycket tålamod samt ge ett lugnt intryck.

Hur kommer ni att fortsätta med detta framöver?

–  Finns behovet följer vi upp det, jag tänker att det mycket väl kan bli så.

– En del elever har trots allt sett mycket. Man får inte glömma bort att det är en väg som många av oss går varje dag. Det är lite jobbigt. Men vi måste vara starka. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm