Annons

Så reagerar partierna på Skolkommissionens förslag

Publicerad 20 april 2017

Relaterat

”Besvikelse”, ”dåliga förslag” och ”fel väg att gå”.
Det var inte bara glädjerop när Skolkommissionen presenterade sitt slutbetänkande för regeringen. Skolvärlden har pratat med riksdagspartierna – så här reagerar man på förslagen.

Camilla Waltersson Grönvall (M), ledamot av riksdagens utbildningsutskott.

– Vi står utan många konkreta förslag som hade kunnat möta utmaningarna vi har. Hela mandatperioden har man mött alla våra frågor och förslag med att vifta undan det genom att säga: ”regeringens svar på detta kommer i Skolkommissionen”. Det känns som att det blev en stor besvikelse. Det fanns höga förväntningar på den här presentationen i dag, och jag konstaterar att det blev väldigt lite konkret – med väldigt många nya utredningar. Det hade behövts skarpare förslag. Jag är besviken.

– Det vi är riktigt negativa till är det här med lottningen. Det tycker vi är ett riktigt dåligt förslag. Att elever ska bli lotteribollar i ett skollotteri, det tycker vi är fel väg att gå. Åtta av tio svenskar tycker att det här skolvalet är jätteviktigt och att man kan göra det på ett aktivt sätt.

Lena Hallengren (S), ordförande i riksdagens utbildningsutskott.

– Dels vill jag understryka att det är ett gediget material verkligen. Det som jag spontant tänker kring detta är likvärdighetsfrågan är jätteviktig. Här är fördelningssystemet och fördelning av resurser helt avgörande. De förslagen som där läggs ser jag positivt på. Sedan handlar det om att fortsätta vända kunskapsresultaten.

– Vi politiker behöver inte tycka helt lika, men ett gediget arbete har nu lagts ner och jag tycker att vi ska respektera det och inte vara förhastiga i våra slutsatser. Jag är i grunden väldigt positivt till att man har försökt ta det här helhetsgreppet. Jag tror att det är väldigt viktigt att politiken på riktigt förstår att det mest skadliga för skolan är när vi fokuserar på saker som kanske inte är de mest visäntliga.

– Jag tror att det är möjligt (att visa en samsyn över partigränserna) utan att vi säger ja till allting. Alla får fundera över hur viktiga är frågorna att ta strid för och vad kan man faktiskt backa på. Det här ger oss en bra grund om vi tar den på allvar.

Stefan Jakobsson (SD), ledamot av riksdagens utbildningsutskott.

– Skolkommissionen har gjort en väl genomförd nulägesanalys, och har lyckats ganska bra med sätta fingret på problemen som präglar det svenska skolsystemet. Som många tidigare rapporter vi sett är det dock tydligt att man inte vågar göra en ordentlig åtgärdsplan med konkreta åtgärder. Man har visserligen gjort ett försök, men inte fullt ut."

– Ett exempel där Skolkommissionen landat fel är att de vill tvinga alla till ett aktivt skolval, och att närhetsprincipen tas bort. Man vill även ta bort köerna, och vill istället att eleverna ska lottas in på skolorna. Som det familjeparti vi är menar vi att förslaget är fullkomligt vansinnigt. Att skötsamma flerbarnsfamiljer skall drabbas negativt till fördel för de som inte brytt sig om sina barns skolgång är inte rimligt. De flerbarnsfamiljer som inte vill hämta sina barn på olika skolor, och som vill att barnen skall kunna gå hem från skolan själva, vet numera vilket parti de skall lägga sin röst på"

Ulrika Carlsson (C), ledamot i riksdagens utbildningsutskott.

– Vi välkomnar att skolkommissionen slår fast att det fria skolvalet är här för att stanna men oroas samtidigt av förslag på begränsningar.  Exempelvis, det om lotteri är inget vi stödjer. Ett lotteri borde aldrig få avgöra vilken skola du ska gå på. Det sätter det fria skolvalet ur spel och höjer inte heller kvalitén i den svenska skolan. Jag vill istället vända tillbaka diskussionen till att handla om kvalitet och valfrihet för de allra mest utsatta.

– Skolkommissionen bekräftar även alliansens politik om både tidiga insatser och mer undervisningstid. Vi har länge arbetat för tidiga uppföljningar, tioårig grundskola samt fler timmar i matematik och idrott. Vi hoppas nu att regeringen äntligen lyssnar.

– Jag delar uppfattningen att resurser ska gå dit de behövs allra mest. Skolor med tuffa förutsättningar och svaga resultat ska få mer resurser. Det är samtidigt mycket viktigt med tydliga krav på förändringsarbete, att elevers kunskapsutveckling ska vara i fokus och att elever ska ges rätt förutsättningar att nå kunskapsmålen.

Daniel Riazat (V), ledamot av riksdagens utbildningsutskott.

– Jag är positivt överraskad över delar av förslagen. Bland annat över att man synliggör problematiken kring likvärdighet som finns ute på våra skolor just nu. Och att staten ska ta ett större ansvar bland annat när det gäller resurser. Samtidigt tycker jag att man kunde ha gått ett steg längre och föreslagit en långsiktig plan kring att staten ska ta över huvudmannaskapet för den svenska skolan.

– Det som jag också regerade negativt på var förslaget kring det som man kallar för aktivt skolval, men som ska heta obligatoriskt skolval. Egentligen blir det en förlängning av dagens system vilket forskningen också tydligt har sagt skapar mer segregation och mer problem. Jag skulle hellre vilja se ett system där vi sänder en vision om att alla skolor ska vara bra.

– Vi kan ha samsyn kring vissa delar av de här förslagen. Sedan finns det vissa saker, som bland annat skolvalet, där vi från Vänsterpartiets sida inte kan gå med på att ha till exempel det obligatoriska skolvalet. Det handlar inte bara om det ideologiska, utan självklart även om att vi har belägg för det genom forskning att sådana här skolvalsystem inte leder till att öka likvärdigheten.

Annika Eclund (KD), ledamot av riksdagens utbildningsutskott.

­– Bra att skolkommissionen, liksom Kristdemokraterna värnar likvärdigheten i skolan. Dock är inte skolvalet problemet – det är snarare möjligheten att till exempel ta sig från utanförskapsområden. Bra att skolkommissionen, liksom Kristdemokraterna, vill göra skolvalet obligatoriskt.

– Extraresurser till skolan måste staten kunna styra dit de behövs mest. Kommunerna måste se till att nyanlända fördelas på olika skolor.

– Lottning till populära skolor löser inte skolans problem. Vi måste istället se till att alla skolor blir bra. Alla elever måste ges möjlighet att lära sig samma sak, till exempel genom en återinförd timplan.

Christer Nylander (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott.

­– Svensk skola skulle behöva konkreta förslag för att vi ska fortsätta lyfta kunskapsresultaten och skolans status, men tyvärr blev det få konkreta förslag och snarare en katalog över vilka utredningar som borde tillsättas. Att införa lottning är vi helt emot. Jag konstaterar att det finns en skarp kritik mot hur kommunerna sköter skolan, därför är det synd att man inte drar slutsatsen att staten bör ta över huvudmannaskapet.

 

 

Elisabet Knutsson (MP), ledamot av riksdagens utbildningsutskott.

– Skolkommissionen har gjort ett bra jobb och kommit med många positiva förslag. Ett av våra vallöften var att ta fram den här typen av bred utredning och det är glädjande att så många experter på området kunnat delta. Bland annat är det positivt att utredningen bekräftat behovet av en jämlik och likvärdig skola. Nu ska den ut på remiss och det ska bli intressant att se alla nya tankar och aspekter som remissinstanserna kommer med.

– För skolans skull är det viktigt att vi politiska partier hittar en gemensam väg. Vi behöver arbetar brett tillsammans och söka en samsyn. Skolan kan inte byta inriktning för varje regering, det krävs kontinuitet och kvalitet för elevernas skull. Nu gäller det att vi konstruktivt diskuterar de förslag som presenterats.

…och så här reagerar skolministrarna på den tidiga kritiken från de andra partierna.

Anna Ekström:

– Vi har ju tyvärr vant oss i Sverige vid att agera väldigt konfliktinriktat så fort det handlar om skolpolitik. Där hoppas jag att skolkommissionens betänkande kan bidra till att vi får en diskussion som mer handlar om hur vi kan samla oss för att stötta skolans verksamhet och utvecklingsarbete. Det är vad skolan behöver, säger hon.

Helene Hellmark Knutsson:

– Vi behöver lära av de länder där man har lyckats vända resultaten och skolutvecklingen. De har präglats av politisk enighet och samsyn. Samtidigt finns det mycket som vi har samsyn kring. Vi står ju i princip bakom den lärarutbildningsreform som den förra regeringen genomförde, det gäller att vi får en långsiktighet. På samma sätt vårdar vi deras karriärtjänster och det finns en bred enighet i riksdagen för lärarlönelyftet. Så det finns stora områden där vi har samsyn, säger hon.

Men det faktum att oppositionen sågar skolkommissionen nu på morgonen?

– Det är klart att det inte är det som är önskvärt för skolans aktörer, tror jag. Det som är önskvärt är ju att få långsiktighet, säger Helene Hellmark Knutsson.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Läsexperterna: Så ska Sverige fortsätta vara bäst i klassen

Läsförmåga

Svenska elever var bäst i klassen och är åter på väg mot toppskiktet vad gäller läsförmåga internationellt. Men vad ligger bakom det nya resultatet och ska vi vara nöjda med det? 
Skolvärlden har pratat med fyra framstående profiler inom läsförståelse.

Annons
Annons

Våld i skolan: Lärare borde omfattas av Blåljusutredningen

Våld mot lärare

En undersökning bland LR-medlemmar i Malmö vittnar om hur lärare utsätts för slag, sparkar och kränkts verbalt. Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén vill se skärpta straff mot de som hotar och utövar våld mot lärare.

Annons

SPSM: Börja med specialpedagogik i rätt ände

NPF

Specialpedagogiska insatser börjar ofta i fel ände. Det menar Linda Petersson, rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).
– Vi behöver jobba för att höja kompetensen, säger hon.

Skola fick kungligt pris på Idrottsgalan

Hälsa

Gerestaskolan fick ta emot ett pris med kunglig glans på Idrottsgalan 2018. Härnösandsskolan blev ”Årets peppare” och hyllades för deras arbete med pulshöjande aktiviteter.

Annons
Annons

Skolinspektionen bekräftar: Högpresterande elever glöms bort

Undervisning

Skolinspektionen ska undersöka hur skolan klarar att stötta högpresterande elever i undervisningen – en grupp som ibland glöms bort menar Skolinspektionens Helén Ängmo.

Annons
Pax

Pax-metoden hjälper lärarna till bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Många lärare kämpar dagligen med dålig arbetsmiljö, stress och tidsbrist. Maria Lychnell på Gärdesskolan har lyckats skapa en bättre studiero och arbetsmiljö med hjälp av den nya arbetsmetoden Pax.
– Vi har ett otroligt lugn i klassrummet och det är mindre stress för mig som lärare, säger hon.

Psykologen: ”Sjukskrivningarna hos lärare skulle minska”

Arbetsmiljö

Arbetsmetoden Pax har redan skapat studiero i de svenska klassrummen och en bättre arbetsmiljö för lärarna som använder modellen. Skolvärlden har pratat med Gustav Nilsson, leg. psykolog och verksamhetsledare för Pax i Sverige. 

LO: Vinstjakten kostar hundratals lärarjobb

Rapport

En ny rapport från LO beskriver vinstdrivande friskolor som ett hot mot kvalitet och mångfald.

Miljonsatsning mot psykisk ohälsa hos unga

Psykisk ohälsa

Lärarnas Riksförbund ska tillsammans andra aktörer storsatsa på en ny webbplats om psykisk ohälsa hos unga.

Lärarna med dödssjuka elever

Sjukhusskolan

Uppdraget: att förebygga kunskapsluckor och att vara det normala mitt i krisen. Utmaningen: att sällan kunna planera sin undervisning.
Sjukhuslärarna undervisar svårt sjuka barn och unga i alla åldrar, i alla ämnen. Och ibland händer det allra värsta – att en elev går bort.

Lärarmanifestation mot Academedia

Facklig protest

LR Stockholm demonstrerar mot skolledningen och Academedia utanför Sjölins gymnasium.
– Att ge sig på ett skyddsombud som protesterar är som att kasta sten på blåljuspersonal, säger Ragnar Sjölander på LR Stockholm.

Jurist ska utreda diskriminering vid NP

Diskriminering

Elever med funktionsnedsättning förbjuds att använda hjälpmedel vid nationella prov. Nu vill en jurist pröva i domstol om det är förenligt med lagen.

Studie visar: Därför kritiserar lärarna karriärtjänster

Studie

I en studie om större svenska skolförändringar uppvisas stark kritik mot förstelärarreformen.
– De tycker framförallt att systemet är orättvist och de vantrivs med det individuella och konkurrensfixerade systemet, säger Mikael R Karlsson.

Stöd till högpresterande elever granskas: ”Fantastiskt”

Undervisning

Skolinspektionen ska granska hur skolor klarar att ge utmanande undervisning till högpresterande elever.
– Kunskapen om att alla elever är olika börjar sjunka in, säger specialpedagogen Mona Liljedahl.

Enkät: Hur ser DU på Skolsverige 2017/2018?

Delta

I sex delar har Skolvärlden de senaste veckorna publicerat röster från Skolsverige som svarat på frågorna vad som var viktigast under 2017 och vad de hoppas på under 2018. 
Nu har du chansen – hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Var med och dela med dig av dina tankar och få dem publicerade på Skolvärlden.se

NPF

Efter kritiken: Modellen hjälper lärare att bli NPF-kompetenta

NPF

Skolverket har fått svidande kritik för sin specialpedagogiska satsning. Ann Lindgren, projektledare för ”Danderydsmodellen”, ställer sig bakom kritiken.
 

Svidande NPF-kritik mot Skolverket

Specialpedagogik

Skolverkets kompetenslyft inom specialpedagogik får svidande kritik av föräldrar till barn med funktionsnedsättning.
– Ge lärarna konkreta verktyg, inte moraliserande idéer om relationsskapande, säger Malin Holm på ”Barn i behov”.

Skolverket om NPF-kritiken: Lärarna är nöjda

Specialpedagogik

Skolverket svarar på kritiken från Barn i behov.
– Det är svårt att säga utifrån kritiken om de har förstått hur insatsen är uppbyggd. Vi vill gärna ha en dialog med dem, säger Helena Elwin, enhetschef på Skolverket.

Niclas: Därför är jag lärare

Jag är lärare

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen.
Här berättar Niclas Sjöström i Norrköping varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Lärare om EU-utbildningen: ”Bästa fortbildningen jag gått”

Fortbildning 

Utbildningen om EU-frågor skall öka på skolorna. Nu ska fler av landets lärare utbildas till skolambassadör för EU, med uppdraget att inspirera och stötta kollegor i arbetet med att integrera EU-kunskap i undervisningen.

Forskare: Förstelärarna har stärkt lärarkåren

Forskning

Lärarprofessionen har stärkts av karriärlärarreformen. Det menar Johan Alvehus som i ett forskningsprojekt följt upp vilka effekter reformen haft.
– Lärarprofessionen har fått större makt över frågor som rör det egna arbetet, säger han.

Nya skollagar 2018: Detta gäller

Lagändringar 2018

Nytt år innebär nya lagar. En rad förändringar rör skolans värld.
Till exempel blir de nationella proven mer styrande och det blir tydligare hur skolan ska agera när man bjuder in politiska partier.

Hård kritik mot Karolinskas lokaler för sjukhusskolan

Ett litet rum för både undervisning och administration, där två elever med rullstol inte får plats samtidigt. Kritiken är hård mot sjukhusskolans lokaler på Nya Karolinska sjukhuset. Skolinspektionens granskning visar på bristen på anpassade lokaler. 

”Ge läsningen större utrymme i klassrummet”

Debatt

”Läsningen är för viktig för att ses som enbart en läxa eller ett eget ansvar. Om vi inte har tid att läsa i klassrummet, vad har vi då tid med?”, skriver Karin Herlitz, lärare på Värmdö.

Kommentera

Här hjälper universitetet lärarna med programmering

Programmering

I Uppsala kickstartar man den snart obligatoriska programmeringen i matematiken genom ett samarbete mellan universitet och skola.
– Vi försöker möta osäkerheten många känner när det kommer till digital kompetens, säger universitetslektor Lars-Åke Nordén.

Här är de 15 mest lästa artiklarna 2017

Lista

Ingångslöner, Twitterstorm och norska forskartips. Här är listan på de 15 mest lästa artiklarna på Skolvärldens webbplats under 2017.

Stor enkät: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Enkät

Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018? Skolvärlden ställde frågorna till landets lärare, forskare, studie- och yrkesvägledare, politiker och andra personer i skolans värld.

Elever upprörs av ojämställda läroböcker

Läromedel

På Enskede skola fick eleverna gå igenom sina böcker och räkna antalet bilder av män respektive kvinnor.
– Resultaten är helt sjuka. I två historieböcker är det 59 bilder på män och fyra på kvinnor, säger förstelärare Mikael Bodin.

Hon lär eleverna svenska genom sång

SFI

Chantal Kågströms SFI-elever lär sig korrekt uttal, betoning och det svenska språkets rytm genom att sjunga.

Nationella prov

Regeringen: Antalet nationella prov halveras

Nationella prov

Nu halveras antalet nationella prov i gymnasiet – för att minska stressen för lärare och elever. LR:s ordförande Åsa Fahlén är positivt inställd till regeringens beslut.
– Vi tycker det är bra att man ser över mängden prov, säger hon. 

Läraren: Fel beslut att halvera antalet nationella prov

Debatt

Regeringen har beslutat att halvera antalet nationella prov på gymnasiet nästa år. Läraren Emma Köster tycker att det är ett kliv i fel riktning om man vill stärka likvärdigheten och att eleverna får rätt betyg.

Kommentera

13 stunder: Du vet att du är lärare när…

Lärare

Höstterminen var fylld av stunder som framkallade känslor av alla de slag. Känner du igen dig själv i de här?

TVÅLÄRARSYSTEM

Nytt tvålärarsystem höjer arbetsmiljön

Tvålärarsystem

På Mimerskolan undervisar man med två lärare i varje klassrum och med mindre undervisningsgrupper. Tvålärarsystemets effektivitet syns i elevresultaten samtidigt som lärarnas arbetsmiljö har blivit betydligt bättre.

Rektorn: Så gynnas lärarna av vårt tvålärarsystem

Tvålärarsystemet på Mimerskolan har lett till strålande elevresultat och bättre arbetsmiljö. Skolledaren Johan Edelsvärd tycker att det är en satsning som ligger rätt i tiden.

Miljonsatsning ska ge fler behöriga elever

Gymnasiet

I Uppsala kommun satsar man miljoner för att fler elever ska få gymnasiebehörighet. Pengarna ska främst gå till skolor som i dag har de svagaste resultaten.

Digitala betygssystemen har blivit en tidstjuv

Dokumentation

Digitala verktyg är tänkta att hjälpa läraren. Men så här i betygssättningstider upplever många lärare att det är precis tvärt om.
– Vi har redan tidstjuvar så det räcker. Vi behöver inte fler, menar SO-läraren Mikael Bruér.
– Dokumentation är ett oreglerat område, säger Skolverkets undervisningsråd Pernilla Lundgren.

Nu ska lärarnas arbetsmiljö bli bättre

Avtal

Nu går lärarfacken in i avtalsförhandling med SKL om hur man ska lösa skolans utmaningar och förbättra arbetssituationen. Åsa Fahlén är kritisk till SKL:s yrkande om vad de vill med svensk skola.

Lärarbristen

”Sänk inte kraven för att mota lärarbristen”

Kris

Lärarbristen växer, enligt nya siffror. Det gäller att rädda den situationen utan att samtidigt sänka yrkets status igen, resonerar LR:s Ingrid Pihl.
– Att skapa undantag kring legitimation är jättefarligt, säger hon.”Sänk inte kraven för att mota lärarbristen”

Statistik: Ämnena där flest lärare fattas

Nya siffror

Så spås lärarbristen se ut fram till och med år 2031.

Skolverkets nya siffror: 77 000 lärare saknas om fem år

Lärarbristen

De kommande fem åren måste skolor och förskolor rekrytera 77 000 heltidstjänster – drygt lika många som det totala antalet lärare i den kommunala grundskolan idag.
– Det är inte möjligt, och det är en insikt som man måste ta till sig, säger Fredrik Svensson på UKÄ.

Så ska lärare bli bättre på inkluderande undervisning

Forskning

Många lärare är positiva till inkluderande undervisning, men anser att det är ett svårt uppdrag att genomföra. Det visar en färsk avhandling på Malmö högskola.

Alliansen: ”Välfärden står på spel”

Debatt

Alliansen i Stockholms stad kräver en utredning av konsekvenserna gällande vinstförbud i välfärden – någonting som enligt dem har avfärdats av Socialdemokraterna.

Kommentera

Hård press på lärare i svenska som andraspråk

Lärarbrist

Det går fler utlandsfödda elever i svenska skolan än tidigare, och nya siffror från SCB visar dessutom att en större andel av dem läser svenska som andraspråk än för 10 år sedan.
– Vi har en gigantisk brist på lärare i ämnet, säger Anna Kaya vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Debatt om ”Vit makt-läraren”: Kan inte arbeta som lärare

En person aktiv inom vit makt-rörelsen arbetar som lärare på en gymnasieskola i Mellansverige.  
– Man kan inte arbeta som lärare om man inte står för skolans värdegrund, säger Lovisa Fhager Havdelin, generalsekreterare för Teskedsorden.

Skolverket: Vit Makt-sympatisör skulle kunna jobba kvar i skolan

Värdegrund

En person aktiv inom vit makt-rörelsen arbetar som lärare på en gymnasieskola i Mellansverige. Är det ens möjligt i skolans värld?
– Det är inte helt klart vad som är konsekvensen av det, säger Skolverkets rättschef, Jonas Nordström till Skolvärlden.

Bristande stöd till obehöriga lärare slår hårt mot elever

Granskning

Skolor brister i sitt stöd till obehöriga lärare, visar en rapport från Skolinspektionen.
– Eleverna drabbas när de obehöriga lärarna inte får en bra introduktion, säger Heléne Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör.

Så stöttas lärarna efter knivmordet på skolan

Knivmord

En 17-årig pojke knivhöggs till döds på en skola i Stockholm på onsdagen. Flera lärare bevittnade händelsen.
– Nu är det viktigt att låta folk få ventilera sina känslor och trygga upp och säkra upp miljön, säger John Nilsson, ombud på LR.

Facket: Academedias agerande befäster en farlig tystnadskultur

Kontroversiellt

Historien med två lärare inom Academediasfären som avskedats, avstängts och omplacerats av till synes politiska skäl väcker vrede och oro bland lärarna i landets största skolkoncern.
– Det finns många ombud som är rädda att uttala sig, säger Andrés Jerez, LR:s koncernombud inom Academedia.

Lärare: Så vill vi gå vidare med #MeToo

#MeToo

Stödmaterial för elevsamtal, tid för reflektion och uppdaterad sex-och samlevnadsundervisning ligger högt på lärarnas önskelista efter vittnesmålen om sexuella övergrepp i skolan.

UKÄ: Bättre VFU med övningsskolorna

VFU

Försöket med övningsskolorna har bidragit till högre kvalitet på lärarutbildningens VFU, visar Universitetskanslersämbetes utvärdering.
– Men vi skulle hellre se att man gjorde VFU bättre för alla, säger LR Stud-ordförande Mimmi Rönnqvist.

Öppet brev #metoo

Samling för en skola fri från trakasserier och övergrepp

Debatt

”Vi måste gå till botten med de strukturer som gör att sådant här kan ske samtidigt som skolans uppgift är att motverka kränkande behandling och sexuella trakasserier”, skriver företrädarna för landets elever, lärare och skolledare med anledning av #metoo-rörelsen.

Kommentera
Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons