lasprojekt

Så satsar de på läsning

Skolverksrapporter, böcker och glassfest. Det är några delar av innehållet i Älgarås skolas läsprojekt där sexton elever vänt över 35 000 blad skönlitteratur de senaste månaderna, i en klass där nästan hälften av eleverna är asylsökande. 

– Vi pratade med eleverna om vad Skolverkets rapporter har visat inom läskunnigheten. Barnen tyckte att det rapporterna visade var upprörande, och bestämde sig för att de minsann skulle läsa mer. Barn begriper bara man inte krånglar till det, säger läraren Lennart Elfstrand, som undervisar i Älgarås skola, som ligger i Töreboda kommun. 

Lennart Elfstrand har tillsammans med sin kollega Maria Gry har drivit ett skönlitterärt läsprojektet i klassen med barn i årskurserna 3-5, där sju av sexton elever är asylsökande.

– För de som är asylsökande är det viktigt att skapa sig ett ordförråd. En kille har arabiska som modersmål och har hela tiden slagit upp främmande svenska ord i böckerna på ett nätlexikon. Han har skrivit ner orden på både svenska och arabiska och har fyllt flera skrivhäften som han kollar igenom emellanåt, säger Lennart Elfstrand.

Eleverna som plöjt sig igenom skönlitteraturen har tränat högläsning ur böckerna, haft bokprat och gjort powerpointpresentationer av deras favoritförfattare.  

– De elever med svaga läskunskaper har läst många böcker av Helena Bross. Enid Blyton och är en av de lite äldre författare som eleverna har valt att läsa, och de böckerna håller fortfarande. Mest avancerad i läsningen är en tjej i trean som läst alla böcker om Bilbo och Sagan om ringen, är man bara nio är är det mastig litteratur, säger Lennart Elfstrand.

Varje gång eleverna tillsammans läst 10 000 sidor får de en belöning i form av fika, och moroten för att få en rolig aktivitetsdag utanför skolan har varit att sammanlagt uppnå minst 30 000 sidor tillsammamns – ett mål som nu är uppnått med marginal, nästan 40 000 sidor är lästa. Ett tävlingsmoment eleverna emellan har också sporrat till mer läsning mellan tre grupper som tävlat om mest lästa sidor.

– Vi har jobbat för att det ska vara lustfyllt, kul att läsa och och att det ska finnas ett tävlingsinslag. Tre läsgrupper har tävlat mot varandra, men samtidigt tillsammans.

Klassens ökade läsning har gett tydliga resultat, inte bara genom läsupplevelser, utan även i hur eleverna själva kan skildra sina egna tankat och ord.

– Vi har märkt jättestor skillnad under det här läsåret. Eleverna har fått mycket mer levande språk, och egna skrividéer. Stavningen har också blivit bättre. De har också fått upp sin läshastighet, och det kommer de ha stor nytta av, för längre fram måste de plöja stora textmassor, avslutar Lennart Elfstrand. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm