livetibokstavslandet

Johan Hansson och hans klass­kompisar i Smultron­gruppen klass 2 har fått tjuvkika på materialet i ”Livet i Bokstavslandet”.

| Foto: Magnus Glans
Läsförståelse

Så ska eleverna lära sig förstå vad de läser

Lämna inte eleverna ensamma. Och läraren måste ta ett ansvar i undervisningen. Det har varit viktiga punkter för Nyköpingslärarna Marie Trapp och Marika Nylund Ek när de tillsammans tagit fram ett nytt läromedel i läsförståelse.

3 konkreta tips

…till andra lärare från Marika Nylund Ek och Marie Trapp.

  • Läs och diskutera texter tillsammans varje dag.
  • Lämna inte eleverna ensamma i sitt lärande utan ge tydliga stödstrukturer i deras läs- och skrivinlärning.
  • Variera undervisningen med rörelse och digitala resurser.

Marika Nylund Ek
Ålder: 45.
Bor: Nyköping.
Familj: Man och tre barn.
Arbetar som: Grundskollärare, förstelärare, handledare inom läslyftet.
Länk till blogg: lasoskrivundervisning.blogspot.se/

Marie Trapp
Ålder: 42.
Bor: Nyköping.
Familj: Man och två barn
Arbetar som: Speciallärare, förstelärare, läs- och skrivutvecklare.
Länk till blogg: marietrapp.blogspot.se/

”Innehållsförteckning!”

Smultrongruppen, klass 2, i Bryngeltorpskolan i Nyköping säger ordet unisont med så arg röst att läraren Marika Nylund Ek till klassens förtjusning låtsas gömma sig bakom de röda bokpärmar hon håller i händerna.

”Livet i Bokstavslandet” ligger i två nya bokhögar på ett bord i klassrummet. En röd och en grön variant, båda med samma innehåll men med lite olika svårighetsgrad. Läseboken är författad av rutinerade barnboksförfattaren Ulf Stark och bygger på UR-serien med samma namn. Lärarhandledning och elevernas arbetsbok för årskurs två till serien är däremot skrivna av Marika Nylund Ek tillsammans med specialläraren och läs- och skrivutvecklaren Marie Trapp. På lektionen i svenska som Skolvärlden sitter med på får eleverna smygtitta på det färdiga materialet. Marika Nylund Ek skriver upp bokens huvudpersoner på tavlan. Ami, Bruno, Coco och Dani.

– Tänker ni på något speciellt mönster? frågar hon klassen.

Eleverna får sedan klippa ut remsor med huvudpersonerna och skriva en mening om varje. Coco har rött hår, Dani är rolig. Efter lite rörelsegymnastik avslutas lektionspasset med ett avsnitt av teveserien ”Livet i Bokstavslandet”. Klassen sätter sig på golvet och på bänkarna och skrattar sedan när skådespelarna i ett inslag sätter ihop bokstäver på en läsakut till ”LÄSA”.

– Det här känns verkligen som vårt och det känns jätte-bra, säger Marie Trapp senare under en rast samtidigt som hon bläddrar igenom utskrivna stenciler från en helt färsk lärarhandledning. Boken är inne på sista vändan innan tryck, det är småpill som återstår.

För några år sedan läste Marie Trapp Barbro Westlunds ”Att undervisa i läsförståelse” och fick en aha-upplevelse. Hon började arbeta med och blogga om bokens verktyg, gjorde filmer och dokumenterade. Det ledde till att hon blev medförfattare till studiematerialet inom det omtalade projektet ”En läsande klass” som gratis skickades ut till skolor för ett par år sedan. Arbetet med ”En läsande klass” ledde i sin tur till att Marie Trapp tillsammans med Marika Nylund Ek fick frågan om att arbeta fram materialet till ”Livet i Bokstavslandet”.

– Det här materialet är en helhet på annat sätt. Du får med både läs- och skrivbiten. Språklära och stavning. Du jobbar med ett kapitel under längre tid, säger Marie Trapp.

Vi har lämnat eleverna ensamma. Eget arbete har varit en trend.

De två Nyköpingslärarna har känt varandra länge. Marika Nylund Ek var med och provtestade materialet till ”En läsande klass”. Det nya materialet har de arbetat fram under helger och kvällar, ofta tillsammans men även på distans över nätet. Materialet bygger på läsebokens åtta kapitel som både innehåller en berättelse-del samt en faktadel med andra sorts texter som kan vara allt från en dikt till en efterlysning.

– Det har varit mycket jobb så det har varit bra att vara två. Vi har även fått väldigt bra feedback från både vår redaktör och språkforskaren Tarja Alatalo som granskat det vi skrivit, säger Marika Nylund Ek.

På frågan om vilka lärdomar Marie Trapp tagit av sitt tidigare arbete med ”En läsande klass” lyfter hon fram att man inte får lämna eleverna ensamma.

– Det måste finnas strategier och modeller, läraren måste ta ett ansvar i undervisningen: att visa hur jag gör när jag skriver och läser. Vi skriver och läser texter tillsammans innan jag släpper eleverna. Det var egentligen samma sak med ”En läsande klass” med då handlade det bara om läsförståelse. Det som är himla kul nu är att skapa en helhet i undervisningen. Här knyter du hela handledningen till en specifik läsebok. Du får ett helhetsperspektiv där du jobbar med både textsamtal och skrivande utifrån den texttyp som är aktuell. Plus att det är en språklära med stavning och ljud kopplat till tv-programmet.

Lärarhandledningen och arbetsboken för årskurs två i ”Livet i Bokstavslandet” innehåller bland mycket annat kopieringsunderlag och stödmallar. Samtidigt har författarduon lagt till språklekar och aktiviteter till varje kapitel.

– Med andra studiemedel är det fokus på antingen läsning eller skrivande. I vårt material utgår du från en text som du läser och samtalar kring. Och så tar du in den i arbetet på det sätt som passar dig och din undervisning bäst, säger Marie Trapp.

Både Marie Trapp och Marika Nylund Ek är aktiva inom sociala medier och brinner för lässtrategier och läsförståelse. Som alla andra följer de debatten om den svenska skolans sjunkande resultat ur ett internationellt perspektiv. Och precis som de flesta andra ser de flera anledningar till dagens situation.

– Vi har lämnat eleverna ensamma. Eget arbete har varit en trend. Men det hände något för kanske fem år sedan, när vi fick verktyg och olika strategier i läsförståelse. Mycket tack vare bland annat Barbro Westlunds bok. Innan tänkte man att läsförståelse kommer av sig självt. Lite samma som att bara för att man skriver mycket lär man sig skriva. Det är en jättestor yrkesskillnad i dag, säger Marie Trapp.

– Sedan är det så att föräldrar inte läser lika mycket för sina barn i dag. Plattor och telefoner har tagit över. Det tror jag också har en stor betydelse, säger Marika Nylund Ek.

”Livet i bokstavslandet”, lärarhandledning och arbetsbok, kommer ut i handeln nu i höst men lär köpas in och börja användas på allvar först nästa år. För Marika Nylund Ek är det lite av en dröm som går i uppfyllelse att se sitt namn på en bok.

– Det är en häftig känsla. Jag ser fram emot att använda materialet redan nu i höst i min klass och blogga om det hela, säger hon.

– Jag hoppas att pedagoger kommer känna att det vi gjort är en helhet. Att man nu får med både läsa och skriva, stavning och språklära. Något som annars kräver fyra olika böcker. I materialet arbetar vi med tio ord per vecka, det har jag inte heller varit med om i tidigare läromedel, säger Marie Trapp.

– Sedan behöver man förstås kolla av om det verkligen är de tio ord som en klass behöver gå igenom för att gruppen ska få en utmaning, säger Marika Nylund Ek.

– Återigen, det blir då lärarens yrkesroll att göra materialet till sitt eget. Det ska verkligen bli jätteroligt att se hur det tas emot. Vi har väl tänkt att kunna komma ut och föreläsa framöver tillsammans, men först ska vi ta det lite lugnt. Och vi ska väl göra klart treans bok också, säger Marie Trapp.

marika_marie

Marika Nylund Ek och Marie Trapp.

| Foto: Magnus Glans
lasning_marie

Marika Nylund Ek undervisar i i Smultron­gruppen klass 2 på Bryngeltorpsskolan.

| Foto: Magnus Glans
lasning

På Bryngeltorpsskolan i Nyköping läser Algot Hjelm om Alfons Åberg.

| Foto: Magnus Glans
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm