Så ska fysiken förändras

Mer meningsfull samt vardagsanknuten undervisning med tydligare mål. Förändringsarbetet i fysikundervisningen har påbörjats runt om i landet.

35 grundskolors fysikundervisning blev under hösten 2009 granskade av Skolinspektionen. Varje skola fick ett granskningsbeslut med åtgärder som Skolinspektionen krävde att skolorna skulle vidta.
Att den nationella kursplanen inte följdes samt att elever inte upplevde undervisningen som meningsfull var två vanligt återkommande problem. Att diskussioner om fysikens roll i samhället och hur ämnet kan användas i vardagen kom i skymundan för faktabaserad inlärning var en annan återkommande kritik från Skolinspektionen.
Samtliga grundskolor som ingick i granskning har nu svarat på vad de gjort för att rätta till de olika problemen som upptäcktes vid granskningen.
– Nu ser vi att många skolor verkligen arbetar för att eleverna ska få med sig alla delar i kursplanen.  Man arbetar också för att göra undervisningen mer intressant och vardagsanknuten, säger Anette Bergstrand, projektledare på Skolinspektionen.
Ett av förslagen som skolorna presenterat är att skapa fler tillfällen där fysiklärarna kan träffas och diskutera hur fysikundervisningen kan bli mer varierad och allmänbildande.
Att elever får vara med och planera undervisningens innehåll samt arbetssätt och även utvärdera fysikundervisningen är andra förslag som skolorna tror ska kunna förbättra undervisningen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm