bosse
Foto: Elisabeth Ohlson-Wallin

”Så ska staten styra undervisningspengen”

Lärarnas Riksförbund vill se en ökad statlig styrning och finansiering av skolan och har tagit fram en modell som ska säkerställa att alla elever i grundskolan får samma möjligheter.

– Oavsett vilken kommun eller stadsdel en elev bor i har hen rätt till likvärdiga möjligheter och till välutbildade lärare i alla ämnen, säger Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund. I dag satsar kommunerna så olika på skolan, skillnaderna är oerhört stora och många kommuner har inte råd att göra en socioekonomisk fördelning eller att satsa mer där behoven finns.

I Lärarnas riksförbunds förslag ska resurserna fördelas efter nationellt beslutade kriterier.

I huvudsak är det undervisningen som ska finansieras med statliga medel. Kostnader för till exempel lokaler, viss administration och skol-
skjuts ska förbli ett kommunalt ansvar.

– Enligt siffror från 2011 går bara 50 procent av den svenska grundskolans kostnader till undervisning, jämfört med 63 procent för OECD-snittet. Vi vill öka andelen och närma oss snittet, dessutom vill vi säkerställa att undervisningspengarna går till just undervisning och inte till något annat, säger Bo Jansson.

Aktuell forskning ska ligga till grund för hur pengarna fördelas och enligt modellen ska det utvärderas regelbundet och förändras vid behov.

Faktorer som Lärarnas Riksförbund i nuläget anser ska ligga till grund för fördelningen är föräldrars utbildningsbakgrund, bostadsort, invandrarbakgrund och kön.

– Kommunerna borde inte se en statlig finansiering av skolan som ett hot, utan snarare som en möjlighet, säger Bo Jansson. Ansvaret för att få upp lärarnas löner och säkerställa en god tillgång till lärare i alla ämnen och på alla skolor i landet är ett nationellt ansvar. Det är inte ett ansvar för Lindesberg eller någon annan enskild kommun. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm