Rektorsintervju

Så skapar de ordning och reda

Internationella Engelska Skolan Bromma har utarbetade regler för ordning och reda. Både i och utanför klassrummet. Eleverna ska räcka upp handen, komma i tid och respektera varandra och lärarna. Annars väntar en varning.
– Målet är att vi ska respektera varandra och skapa en fin arbetsmiljö, säger rektor Mike Saphir.

Mer om skolans regler

IES Code of Conduct:

* Skolans ordningsregler, ”Code of Conduct”, signeras av föräldrar och elever.
* Rektorn ska vara närvarande, synlig och aktiv under skoldagen.
* Klassen samlas punktligt till lektion i led utanför klassrummet.
* Ordning råder i klassrummet. Graffiti tolereras inte någonstans. Golv ska hållas fria från skräp. Goda vanor upprätthålls; ”Yes, please”, ”No, thank you”.
* Lärare och annan personal klär sig professionellt för den arbetsplats skolan utgör.
* Varje uttryck för mobbning eller kränkning åtgärdas genast och kraftfullt.
* Skolans toaletter ska hållas fräscha och rena.
* Lärare och annan personal tilltalas med titel, Mr/Ms/Dr, och efternamn; ”Mr Larsson, Dr Strömberg”.
* Varje skola har ett team för elevvård. Skolledningen träffar regelbundet elevrådet och Föräldraföreningen.

Källa: http://bromma.engelska.se/sv/ethos

På Internationella Engelska Skolan Bromma går över 900 elever i årskurs fyra till nio. Skolan följer den svenska läroplanen men hälften av undervisningen sker på engelska. Och på skolan finns uttalade ordningsregler, Code of Conduct, som både föräldrar och elever får ta del av när eleven börjar på skolan. Grunden i dem är ledorden ordning, struktur och trygghet. Andra ledord är disciplin och lugna arbetsförhållanden som ska signalera respekt för värdet av utbildning. Reglerna gäller både i och utanför klassrummet. Eleverna ska vara i tid och för att vara det samlas de i led utanför klassrummet. En strategi är att vid sen ankomst låser läraren dörren och eleven får vänta till dess att läraren har gått igenom sin introduktion.

– Sena ankomster är helt oacceptabla för att det är respektlös mot de andra eleverna och lärarna. Den som är sen får vänta. Det ska vara ordning och tyst i klassrummet när läraren hälsar välkommen och börjar, säger Mike Saphir.

Varje lektion inleds med att läraren har en inledningsdel. Då ska det vara tyst i klassrummet.

– Det finns ett program för varje lektion. Starten är viktig. Eleven ska höja handen om de vill bidra med något och vänta på sin tur. På vår skola är det viktigt att man ger röst åt en person åt gången.

Målet med reglerna är att skapa en lugn och trygg skol- och arbetsmiljö. Det i sin tur, menar Mike Saphir, leder till att lärare kan undervisa och eleverna kan lära. Det signalerar respekt för värdet av utbildning, står det på skolans hemsida.

– Det handlar om att visa demokrati och integritet. Men också om att visa respekt mot varandra. Men ibland kan det även för oss vara svårt att leva upp till allt som står på vår hemsida, säger han med ett skratt.

Skolan är populär och enligt Mike Saphir tycker eleverna att reglerna är bra. En utvärderingsenkät varje år tyder på det. Det viktigaste målet med att ha regler för ordning och reda är att de ska leda till respekt, för lärare och elever gemensamt.

– Unga människor behöver riktlinjer och gränser, det kan vi lära dem genom att sätta gränser i och utanför klassrummet. Det lär dem också vad som väntar i vuxenlivet. Våra elever svarar positivt, de vill veta vad som gäller.

Stökigt i klassrummet med för mycket prat, höga röster, spring eller dålig koncentration accepteras inte. För de elever som har särskilda behov erbjuds stöd och resurser, och för de elever som gång efter annan bryter mot de uppsatta ordningsreglerna finns ett varningssystem.

– Om det blir för mycket negativt uppförande i stället för positivt måste vi ta upp det med eleven och föräldrarna. Eleverna får inte förstöra för andra elever som gör rätt, det är min professionella övertygelse, säger Mike Saphir och understryker att många andra skolor i Sverige jobbar på ett likande sätt.

– Jag känner till flera andra skolor som har regler och rutiner för att skapa respekt och ordning. De berömmer positivt beteende och uppförande men accepterar inte negativt beteende. Men vi kanske utmärker oss för att vi har lyckats väldigt bra med detta.

Även utanför klassrummet gäller reglerna. Brommaeleverna uppmanas dagligen att träna på ett gott beteende, disciplin och lugn. Det ska vara rent och snyggt. Toaletterna fräscha och städade. Graffitti smutsar ned arbetsmiljön och därför oacceptabet, om mobbing upptäcks blir det snabbt krafttag från skolledningen.

– Vi accepterar inte negativa kommentarer, passiv eller aktiv mobbing. Vi tuggar inte tuggummi, vi har inte keps inomhus och vi lämnar mobilen i skåpet. Vi tillåter inte heller att eleverna har på sig hörlurar för att lyssna musik på skolan. Det leder till att de stänger in sig eller stänger ut andra.

Lärare uppmanas klä sig professionellt och de ska tilltalas med titel. För de elever som ska börja på skolan berättar man redan vid det första besöket på våren om ordningsreglerna. Lärarna får inför terminsstart på hösten en utbildning i reglerna och vad som gäller på skolan samt vilka strategier skolan har för att arbeta med klassrumsledarskap.

– Redan där är vi tydliga med att vi inte accepterar uppförande som inte leder till arbetsro. Här anammar vi det goda uppförandet i stället för det negativa. Jag tror att många vill gå här för att vi jobbar aktivt med detta.

För de skolor som vill utarbeta regler för ordning och reda är Mike Saphirs tips att börja med att titta på vilken kultur man vill ska råda och vad det ska leda till.

– Ibland måste man börja om från början för att försöka hitta strategier för att förbättra skolkulturen. Börja med att ha möten och samlingar med eleverna och personalen. Fundera på var problemen finns, är det i klassrummet, utanför eller i vissa ämnen? Se till att följa upp hur det går om det blir positivt bjud på glass på fredagar. Det är ju trots allt roligare med positivt beröm än negativt, säger han.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm