BEING A KID
Foto: Colourbox
Forskningsantologi

Sämre digital kompetens än väntat

Svenska barn och unga har ofta brister i sin digitala kompetens och är inte så vana internetanvändare som man kan tro. Det visar en ny forskningsantologi från Svensk biblioteksförening.

Sveriges Radio har intervjuat en skolbibliotekarie och en lärare på Björkhagens skola i Stockholm. De känner igen sig i bilden som ges i den nya forskningsantologin ”Medie- och informationskunnighet”.

– Man tror att barn av i dag kan så mycket mer av datorer, att de är helt insatta. En del barn kan knappt sätta på datorn, det de kan är att spela spel, säger skolbibliotekarien Ann-Marie Roos Retourné till Sveriges Radio.

Enligt forskningsantologin är den kunskap som eleverna får fram när de letar efter information till en skoluppgift på internet ofta ytlig och fragmentarisk.

I antologin konstateras också att arbetssättet när eleverna jobbar mot internet skiljer sig mot skolans traditionella arbetssätt. På internet ska eleverna ställa öppna frågor, medan inlärningen i övrigt enligt antologin handlat mycket om att memorera kunskap.

Forskningsantologin menar också att arbetet med elevernas digitala kompetens är svårt för lärare och skolbibliotekarier.

– Om jag går tillbaka till min egen lärarutbildning så ingick inte det överhuvudtaget så där tror jag vi har en stor brist. Vi vet inte hur vi ska göra helt enkelt. Sen är kunskapsnivån så otroligt ojämn hos eleverna när det kommer till digitala medier, säger Lisa Fondin, klasslärare i årskurs 3, till Sveriges Radio. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm