metta2
Foto: Ulla Lemberg

”Satsa på tyska och kinesiska”

En särskild satsning måste göras för att stärka tyskans och kinesiskans position i grund och gymnasieskola. Det skriver Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund och Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation, Svenskt Näringsliv, i en debattartikel i Dagens Nyheter.

En ännu opublicerad undersökning visar att 33 procent av de svenska företagen anser att tyska är det viktigaste språket att prioritera i skolan. 16 procent svarade spanska medan hela 14 procent uppgav kinesiska.
”Från skolans håll ser vi det som vårt uppdrag att bidra med kunskapen som efterfrågas av näringslivet. En särskild satsning måste göras för att stärka tyskans och kinesiskans position i grund och gymnasieskola”, skriver Fjelkner och Krantz.

I debattartikeln framgår det att tyska språket genomlider en kris i den svenska skolan. 19,1 procent av eleverna i årskurs 9 läser tyska vilket är en halvering på drygt tio år. I gymnasieskolan fick endast 9,3 procent slutbetyg i tyska steg 3 under det förra läsåret.

”Språkstudier är krävande studier. Undervisningsgrupperna i språk måste anpassas så att det blir möjligt för läraren att följa upp och exempelvis konversera med samtliga elever på ett mer strukturerat sätt än vad som vanligtvis är möjligt i dag. Precis som inledande skriv- och lästräning i svenska måste ske i mindre grupper i lågstadiet, måste undervisningen i moderna språk anpassas efter liknande behov.
Lärarnas Riksförbund och Svenskt Näringsliv menar att skolundervisningen i språk måste utvecklas så att eleverna kan tillgodogöra sig den kunskapen som efterfrågas. Ett språk måste pratas och övas i mindre grupper. Teorin och grammatiken är också viktig, men det får inte ta överhanden. Då riskerar många att tröttna. Det ska vara roligt att lära sig ett nytt språk men förutsättningen är att den praktiska kopplingen till hur det ska användas i yrkeslivet görs tydlig. Skolan behöver hitta ett sätt att göra språkstudier mer inspirerande.”

Fjelkner och Krantz konstaterar också att den svenska skolan inte har anpassats efter den kommande efterfrågan på kinesisk språkkompetens.

”Läsåret 2009/2010 fanns 13 elever inskrivna i kinesiska som modernt språk i årskurs 9 i grundskolan. Motsvarande siffra för tyska var 21 004 elever, för spanska 37 721 elever och för franska språket 16 176 elever.”

Läs hela debattartikeln här.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm