Annons
Foto: Kalle Assbring

Sätt inte elevernas liv på vänt

Publicerad 21 augusti 2015

Språkintroduktionseleverna på Enskede Gårds gymnasium vill vidare så fort som möjligt. För vägledaren Volkan Serengil är utmaningen att skapa realistiska förväntningar och hålla motivationen uppe. 

Fakta

Läs mer

  • Skolverkets stödmaterial ”Introduktions-programmet språkintroduktion”. www.skolverket.se
  • Skolverkets informationsfolder: ”Språk-introduktion. 17 år och nyanländ, vad finns det för möjligheter?” www.skolverket.se
  • Nationellt centrum för svenska som andraspråks egen webbplats har sammanställt material om nyanlända. Bra tips för alla olika lärarkategorier som arbetar just med nyanlända. www.andrasprak.su.se
  • Skolverket har informationsmaterial om den svenska skolan på en rad olika språk för elever och vårdnadshavare. 

Avhandlingar

  • Eva Skowronski ”Skola med fördröjning – Nyanlända elevers sociala spelrum i en skola för alla”. lup.lub.lu.se
  • Anna Åhlund ”Tailoring talk in a second language classroom” www.skolporten.se

Relaterat

Elever från Somalia, Mongoliet, Serbien, Bolivia, Irak, Syrien, Thailand och Afghanistan kan samlas i en och samma klass på språkintroduktion på Enskede Gårds gymnasium i södra Stockholm. En majoritet är killar, många är ensamkommande flyktingar. Den gemensamma faktorn är att de varit i Sverige kortare än fyra år.

– Det är överlevare som kommer hit. De har gjort en enorm resa. Våra elever har en mängd olika erfarenheter med sig hit, säger Volkan Serengil, studie- och yrkesvägledare på skolan.

Han tar emot i rummet där han brukar vägleda eleverna. 

– Vi är fyra vägledare på drygt 500 elever och vi jobbar mycket med att förbereda eleverna för arbetslivet. Det handlar inte bara om att lära sig svenska. Vi jobbar mycket med det man kallar social kompetens. Arbetsgivaren värdesätter hur man funkar i gruppen, hur man är mot kollegor och kunder. Och vi jobbar mycket med att bredda elevernas yrkeskartor, ge dem en mer pragmatisk och nyanserad bild och göra dem medvetna om andra yrken än läkare och ingenjör, säger Volkan Serengil. 

I Stockholms stad finns ett flertal gymnasieskolor som tar emot nyanlända elever. På Enskede Gårds gymnasium, som enbart har introduktionsprogram, går de elever som har långt kvar till en färdig grundskoleutbildning. Eleverna läser förutom svenska som andraspråk, Sva, grundskoleämnen, och har viss möjlighet att läsa kurser på gymnasial nivå.  

Ett fåtal elever går vidare från språkintroduktion till ett nationellt gymnasieprogram. Många har i stället siktet inställt på skolans yrkesintroduktionsprogram. Efter det hägrar jobb. Men för att byta till yrkesintroduktionsprogrammet krävs att man har nått nivå B1 i SVA. Och det är ofta vad eleverna vill diskutera när de knackar på hos Volkan Serengil.

– Många elever är frustrerade över att de inte får betyg fort nog. Många talar ganska bra, och förstår inte varför de inte får godkänt. Jag får förklara att man också måste läsa litteratur, kunna analysera och skriva referat. De läser precis samma kurs som elever som är födda här, eller kom hit i tidig ålder. Vi ska inte skapa ett a- och b-lag.

För att eleverna snabbare ska kunna gå vidare har skolan skapat alternativet ”språkintroduktion med yrkesinriktning”. Då räcker det att man har nått en något lägre nivå i SVA. 

– Men man ska vara medveten om att betyg i Sva behövs även i andra sammanhang. Ska man läsa på komvux när man är klar här ska man ha betyg eller motsvarande kunskaper. Annars får man börja om från början, på sfi till exempel och det uppfattas som ett nederlag av våra ungdomar. 

Volkan Serengil jobbar mycket med att få eleverna att förstå kunskapskraven och var de befinner sig i relation till dessa. Han ritar och använder bilder för att tydliggöra olika utbildningsvägar och planera framtiden, ibland tar han hjälp av en tolk. För eleverna kan det vara svårt att förstå hur långt de kommit. 

– De tycker att nu har jag läst matematik i två år, nu måste det räcka, men det de har läst motsvarar kanske årskurs sex. Eleverna utan skolvana ser sina jämnåriga vänner springa förbi och det skapar frustration. Den gruppen är ganska tung att jobba med. Man måste vara jättenoga med att förklara hur kriterierna fungerar och var eleven befinner sig i relation till dessa. Det blir inte enklare när socialtjänstens försörjningsplikt upphör när eleverna fyller 21 år. Det faktumet stärker stressen för eleverna. 

Hur gör du för att eleverna ska behålla sin motivation?  

– Alla elever vill lyckas. Då måste man hitta sätt för dem att göra det. Till exempel genom att sätta upp små, korta mål att bocka av så att de ser att det går framåt. Det händer att elever slår sig ner här och säger: ”Jag lär mig inte ett skit”. Då brukar jag gå tillbaka, ett år, ett halvår och prata om vad de kunde då.

Laila Benarba, som undervisar eleverna i svenska som andra språk, berättar att eleverna har 3–4 år på sig för att nå målen för betyg motsvarande årskurs nio i svenska som andraspråk.  

– Elever som läst engelska eller har engelska som modersmål, har ofta lite lättare, liksom de som hunnit gå något år i förberedelseklass i grundskolan. Utbildningsbakgrund spelar roll liksom den egna ambitionen. Alla hinner inte bli klara med grundskolan under åren hos oss.

Det övergripande syftet med skolpersonalens arbete är att hjälpa eleverna att bli integrerade i samhället, säger hon. I den fortsättningsgrupp hon undervisar, har många kommit till Sverige utan sina familjer. De kan vara mycket sköra och behöva mycket stöd.

– Som mentor har jag kontakt med elevernas gode män, deras boenden, socialtjänsten och andra myndigheter. Man får en väldigt nära relation till eleverna. Det är ett stimulerande arbete där man får mycket tillbaka. ​

Även Volkan Serengil samarbetar med alla de, som han säger, signifikanta vuxna som finns runt eleverna. Med tiden har han förstått hur viktigt det är att alla drar åt samma håll och delar samma verklighetsbild. Två gånger per läsår kallar han till stormöte med boendena, socialtjänsten och gode män.

– Det är viktigt att de känner till skolsystemet, behörighetskraven och alla valmöjligheter. Så att inte socialtjänsten pressar på om jobb eller gode mannen lovar saker som inte går att hålla, säger Volkan Serengil. 

Från höstterminens start har Enskede Gårds gymnasium fått Stockholms stads uppdrag att vara ett ”kompetensnav inom yrkesintroduktion” för att på så sätt skapa en mer sammanhållen organisation inom introduktionsprogrammet. I stället för att som i dag börja direkt i verkstaden kommer samtliga elever läsa en termin allmän inriktning innan de gör sitt val. 

– Vi kommer prata om vilka kompetenser och förmågor som behövs i yrkeslivet. Det blir en förstärkt studie- och yrkesvägledning. Eleverna kommer skriva cv och göra praktikbesök till exempel, vi vill visa på olika framtidsmöjligheter. 

Vet du hur det går för eleverna på språkintroduktion längre fram? 

– Några få går vidare till ett nationellt program. Många fortsätter till yrkesintroduktion eller språkintroduktion med yrkesinriktning. En del blir arbetslösa. Av eleverna på yrkesintroduktion är det ganska många som får jobb om de är duktiga och funkar socialt på arbetsplatsen. En del får andra typer av jobb, andra fortsätter studera inom komvux, folkhögskola eller sfi. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Klart: Nya regler ska stoppa påstridiga föräldrar i skolan

Arbetsmiljö

Önskar du att det fanns regler för hur föräldrar ska bete sig i kontakten med sitt barns lärare och skola? Snart blir det verklighet i Stockholm.

Annons
Annons

Lund blandar satsning och sparande på skolan

Budget 2019

När Lunds kommun presenterar sitt budgetförslag för 2019 finns flera stora satsningar på skolan – men också fortsatta effektiviseringskrav. Detta trots att ingen av kommunens högstadieskolor ser ut att klara av att hålla sin budget i år.

Annons

”Abstrakta fakta är bra i alla åldrar”

Debatt

”Om vi undanhåller möjligheten att analysera och hantera abstrakta fakta för barnen, vilket vi anser sker i styrdokumenten, berövar vi dem ju möjligheten att på ett tidigt stadium utveckla ett abstrakt och analytiskt tänkande”, skriver debattörerna.

Kommentera

”Skolan behöver en handlingskraftig regering”

Budget 2019

Övergångsregeringens avskalade budgetproposition för 2019 behåller höjningen av likvärdighetsbidraget till skolan. Men LR:s ordförande Åsa Fahlén är frustrerad av det politiska stilleståndet.
– Det här blir att trycka på paus när vi egentligen borde gasa, säger hon.

Annons
Annons

LR: Vi är öppna för en utvärdering av lärarlegsreformen

Lärarlegitimation

Medier rapporterar om att lärare som fått legitimationen indragen fortsätter att jobba i skolan, och frågor väcks om vad som krävs för att mista sitt leg.
– Är man inte lämplig ska man inte jobba i skolan, punkt. Men vi lägger oss inte i ansvarsnämndens arbete, säger LR:s Sara Svanlund.

Annons

”Vi måste få rimliga förutsättningar att genomföra NP”

Debatt

”Om det är likvärdighet vi jagar så måste vi skapa likvärdiga förutsättningar för genomförandet av nationella proven. Vi lärare måste sluta att täcka upp för bristande ledarskap”, skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Lärares arbetstid

Ingen tid för rast i lärarnas schema

Arbetstid

En granskning av Malmölärarnas scheman visar att över hälften av grundskolorna bryter mot arbetstidslagen.
– De har inga inlagda raster och för lite tid till lunchen, konstaterar Johan Åström, huvudskyddsombud för LR Malmö.

Läraren Tina: ”Vi hinner inte ens gå på toaletten”

Arbetstid

15 minuters lunch, ingen möjlighet att ta kisspauser och en stressig arbetsvardag som drabbar både elever och lärare.
– Vi hinner inte ta en nödvändig paus, inte ens för att gå på toaletten, säger Tina, lärare på en av Malmös grundskolor. 

Debatt: ”Så vill Fi få skolan på fötter igen”

Debatt

”Fi vill återförstatliga skolan, ta bort det fria skolvalet och rita om skolornas upptagningsområden, så att elevgrupperna blir mer blandade”, skriver Karin Odelblad, Fi:s ledamot i utbildningsnämnen i Norrköping.

Kommentera

Ny statistik: Akut brist på språklärare

Reportage + Grafik

Bristen på behöriga lärare i moderna språk blir allt mer akut. Läsåret 2017/2018 fanns det i 80 svenska kommuner ingen behörig undervisande högstadielärare i antingen tyska, spanska eller franska. Dessutom är många språklärare på väg att gå i pension.
– Vi närmar oss en språkkatastrof, säger Christina Rosén som är lektor i tyska på Linnéuniversitetet i Växjö.

Här saknas lärare i tyska, spanska och franska

Lärarbrist

I östgötska Boxholm finns det inga behöriga lärare i vare sig spanska, tyska eller franska.
– Eleverna är de stora förlorarna, säger Dominik Dolenec som är lärare på Stenbockskolan.

Här är statusen för moderna språk hög

Moderna språk

Språksamlingar från årskurs 3 har gjort moderna språk till ett populärt ämne på grundskolan British Junior. Skolan arbetar aktivt för att introducera ämnet för elever i de låga åldrarna.
– I dagsläget ges elever inte möjlighet att göra ett aktivt språkval, säger Zandra Aase, förstelärare på skolan.

Den fria läsningen kan bli en social hävstång

Debatt

”Den fria läsningen skulle leda till social mobilitet  och föräldrarnas utbildningsnivå eller bakgrund skulle inte längre ha samma betydelse”, menar läraren Jenny Edvardsson. 

Kommentera

Skolexperten: "Vårt skolsystem ökar segregationen"

Likvärdighet

Skolan ska utjämna skillnader mellan elever – men en ny rapport visar att det är precis tvärtom.  
– Vårt nuvarande skolsystem ökar segregationen, istället för att minska den, säger German Bender som är en av rapportförfattarna.

Jenny är ensam lärare på Sveriges minsta skola

Reportage

Där vägen slutar, och börjar, ligger en av Sveriges minsta skolor. 
Sju elever går i skolan i fjällbyn Ammarnäs. 
För läraren Jenny Sjöström gäller det att hela tiden ligga steget före.

Unik lärardom: Förälder fälls för hot mot tjänsteman

Arbetsmiljö

Föräldern skickade hotfulla sms och mejl till läraren. Nu fälls hon för hot mot tjänsteman i hovrätten. 
– Det är en extremt ovanlig dom, säger Kristina Rollbäck som är chefsjurist på Lärarnas Riksförbund. 

Lärare efter rektorns lön- och betygsmejl: ”Alarmerande”

Lön

Efter sitt medarbetarsamtal fick läraren Christian Jensen ett mejl från sin rektor som kopplade hans betygssättning till löneförhöjning.
– Jag blev förvånad och uppgiven att det kom från just rektorshåll, säger Christian Jensen.

Krav: Inför legitimation för studie- och yrkesvägledare

Syv

Inför legitimation för studie- och yrkesvägledare och sätt ett maxtak för antal elever per vägledare. Det föreslår Lärarnas Riksförbunds studerandeförening och Sveriges elevråd SVEA för att höja yrkets status.

Fem högpresterande skolsystem från insidan

Utbildning

Lucy Crehan tröttnade på att läsa om hur bra skolsystemen är i andra länder, och åkte dit för att på egen hand leva och arbeta med lärarna i de länder som toppar OECD:s undersökningar. Resultatet är boken ”Cleverlands : vad skapar utbildning i världsklass?”.

Roger Haddad (L): Permanenta Lärarlyftet för fler behöriga lärare

Debatt

”Den absolut viktigaste faktorn för att vända skolans resultat är lärarkompetensen, därför kommer vi nu agera i riksdagen för att hitta en lösning för att behålla Lärarlyftet”, skriver Roger Haddad, (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott. 

Kommentera

Läspedagogen: Så ökade vi elevernas läsflyt

Läsning

På Ljuraskolan i Norrköping testar man regelbundet eleverna för att säkerställa läskunskaperna – och satsningen har gett resultat. 
– Samtliga elever har ökat sitt läsflyt, säger Jenny Borovszky Axelsson, läspedagog på skolan.

 

Skolverkets råd om bedömning

Lärare hyllar Skolverkets nya råd om betyg och betygssättning

Betyg

Skolverket har släppt nya allmänna råd om betyg och betygssättning. En viktig markering om den riktning man vill att skolan ska ta framöver, menar läraren Nicklas Mörk.
 

 

Jonas Vlachos kritisk mot nya råden: Verkningslöst

Likvärdighet 

Skolverket hoppas att de nya allmänna råden om betyg och betygssättning ska leda till att betygen ska bli rättvisande och likvärdiga. Men Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, menar att det omöjligt kommer att leda till ökad likvärdighet i betygssättningen.

Kornhall: Ett stort fall framåt, Skolverket!

Bedömning

”Skolverkets nya allmänna råd visar på en tydlig kursändring hos Skolverket, som jag välkomnar”, skriver Per Kornhall.

Tack, Skolverket – en guldgruva för oss som lidit under matrisernas tyranni

Debatt

”Skolverkets text visar sig vara inte bara en hyllning till den professionelle läraren, utan också en guldgruva för oss som lidit svårt under matrisernas tyranni”, skriver läraren Gunnar Hyltegren.

Kommentera

Skolor brister i undervisningen om källkritik

Granskning

Undervisning i källkritik är otillräcklig på flera skolor i landet. Det framgår i en ny granskning av Skolinspektionen. 
– Flera resultat var överraskande, säger Roger Thuring, projektledare för granskningen.

Läraren: Så lär jag eleverna programmering utan datorer

Programmering

Med hjälp av problemlösningssamtal och enkla koder kan elever lära sig programmering – utan några datorer. Det menar lärare Monika Helgesson som i stället undervisar i programmering utifrån fiktiva ramberättelser.

De är vinnare av Helgepriset

Helgepriset

Fyra gymnasielärare från Uppsala är några av pristagarna som tilldelats Sveriges största lärarpris, Helgepriset 2018. Lärarna belönas med 125 000 kronor för sina pedagogiska idéer inom kemiundervisningen.
– Det känns jätteroligt, säger kemiläraren Robin Löfgren.

Så skapar du ett aktivt matematikklassrum

Matematik

Läraren och läromedelsförfattaren Åsa Brorsson tipsar under Skolforum om hur du bedriver en matematikundervisning som engagerar alla – även de osäkra.

Speciallärare tog hem årets Guldäpple

Prisad lärargärning

Maria Glawe är speciallärare med inriktning på språk-, läs-, och skrivutveckling. Nu belönas hon med lärarpriset Guldäpplet, bland annat för sina innovativa samarbetsprojekt.
– IT ger fantastiska möjligheter att jobba kreativt och inkluderande, säger hon.

Lärare och författare

Björn Ranelid om undervisning och att skriva böcker: Det finns en likhet

Böcker

Ligger det nära till hands att just lärare drömmer om att bli författare? Björn Ranelid började sin bana som lärare och ser flera likheter mellan att undervisa och skriva böcker:
– Det krävs att man har bildning och beläsenhet – och en noggrannhet med det du säger och skriver, säger han.

Bengt om sin bok: ”Mina kollegor känner säkert igen saker som hänt”

Böcker

För grundskolläraren Bengt Nyman var det självklart att låta sin bok ”Beethoven suger!” utspela sig i skolans värld. 
– Det är en värld jag kan och det kändes kul att få skildra den.

Mattias är lärare och författare: ”Jag har ett drömläge”

Böcker

Mattias Edvardsson älskar att undervisa och vill inte ge upp sitt lärarjobb trots flera utgivna böcker.
– Kombinationen av att både skriva och undervisa är ett drömläge. 

Lotta: ”Många lärare drömmer om att skriva”

Böcker

När läraren Lotta Fagerholm skrev sin bok kunde hon äntligen gå på djupet i sina undervisningsämnen. 
Och hon ser flera likheter mellan läraryrket och rollen som författare.

Lärarnas arbetsmiljö förbättrades med klassmentorer

Arbetsmiljö

Satsningen på klassmentorer har stärkt lärarnas arbetssituation på Norrängsskolan. Nu vittnar personalen om bättre arbetsmiljö, mer tid till återhämtning och mindre stress.

Arbetsmiljö

Skyddsstopp på skola efter knivhot mot lärare

Arbetsmiljö

Två elever har vid upprepade tillfällen misshandlat och hotat lärarna på Grindskolan i Norrtälje. Nu har huvudskyddsombudet på skolan lagt ett skyddsstopp efter att en av lärarna knivhotats.

 

Oenigt mellan fack och kommun efter skyddsstopp på skola

Arbetsmiljö

Efter att en elev knivhotat en lärare på en skola i Norrtälje valde huvudskyddsombudet att lägga ett skyddsstopp – och eleven stängdes av under en vecka. Nu råder det oenighet mellan fack och förvaltning om huruvida fallet har hanterats korrekt eller inte.

Lärarna i kläm när Täby sparar på skolan

Arbetsmiljö

Täby kommun gör miljonbesparingar på skolan och nu varnar facket för att lärarnas arbetssituation inte är hållbar.
– Många har slutat som en konsekvens av det här. Politikerna måste höja skolpengen, säger Lasse Gottfriedz på Lärarnas riksförbund.

Steinberg: Förstå budskapet bakom metoden

Debatt

”Metoder blir populära och sprider sig, sedan kommer kritiken om brist på vetenskapliga bevis och så småningom går man vidare till nästa trend”. John Steinberg skriver om vad pedagoger bör beakta när trender och nya metoder kommer.

Kommentera

Gustav Fridolin lämnar politiken – återvänder till att undervisa

Politik

Efter åtta år som språkrör för Miljöpartiet och fyra år som utbildningsminister meddelar Gustav Fridolin att han fått nog.
– Jag ska undervisa igen, säger han till Skolvärlden.

”Arbetsbelastningen är inte acceptabel i läraryrket”

Arbetsmiljö

Lars Santelius, huvudskyddsombud på LR Stockholm, firar skyddsombudens dag genom att arbeta och lyfta arbetsmiljö-frågor för lärare och syv.

Efter SKL-avtalet: Lärarna får slita när kommunen skär i skolan

Arbetsmiljö

I kommunernas nya avtal med lärarfacken utlovas krafttag i arbetsmiljöarbetet. Men i Norrköping tvingas lärarna nu täcka upp för 150 bortskurna tjänster.

OECD: Inga skolsystem är likvärdiga

Forskning

Ditt postnummer avgör kvaliteten på din utbildning, enligt en ny OECD-rapport. Och Sverige ligger bitvis under genomsnittet.
– Det är ett stort nederlag, säger Svante Tideman på LR.

Kurs- och ämnesplaner

Skolverket om förändringsarbetet: ”Lärarnas synpunkter väger tungt”

Kurs- och ämnesplaner

Skolverket har inlett förarbetet inför kommande revideringar av kurs- och ämnesplanerna. Nu uppmanas lärare att lämna synpunkter på hur kurs- och ämnesplanerna fungerar – och intresset har varit stort.

 

Lärare oroas inför revideringsarbetet: Skolverket måste lyssna på oss

Kurs- och ämnesplaner

Läraren Filippa Mannerheim vill se en förändring inom svenskämnet och har därför lämnat synpunkter på kurs- och ämnesplanerna till Skolverket. Samtidigt oroas hon över att lärarnas anmärkningar inte tas på allvar.

Kommunen gav 120 lärare utbildning i syv

Syv

Med syftet att öka elevernas studiemotivation har Smedjebackens alla lärare utbildats i studie- och yrkesvägledning.
– Att alla lärare skulle utbildas var skönt att höra, säger studie- och yrkesvägledaren Helena Reichbauer.

SPSM kritiseras för rapport om adhd: Det blir olyckligt

NPF

Specialpedagogiska skolmyndigheten kritiseras kraftigt för en nysläppt rapport insatser för elever med adhd.

Replik: ”Nej, vi är inte emot friskolor”

Replik

Svante Tideman, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund, reder ut missförståndet kring LR:s hållning till friskolor.

Kommentera

”Sverige behöver inte färre friskolor”

Debatt

”Sverige behöver inte färre friskolor. Sverige behöver bättre skolor över lag”, skriver Liane Blom, ordförande i Liberalerna Norberg.

Kommentera

Sanningen bakom Sydkoreas hyllade elitskolor

Reportage

Sydkoreas skolsystem hyllas ofta internationellt. Samtidigt skapar jakten på betyg en hög stress hos lärarna och eleverna. 
Nu höjs röster som vill reformera landets utbildningssystem. Utbildningschefen i Seoul sneglar på skandinaviska länder där Finland ses som en förebild.

Efter SD-anmälan: ”Lärare bör vara tydliga med sina politiska åsikter”

Värderingar

En lärare är anmäld till Skolinspektionen av en förälder för att läraren kallat SD för rasister och nazister. Men beroende på sammanhanget kan det uttalandet vara helt i sin ordning, menar didaktik- och etikforskaren David Kronlid vid Uppsala universitet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons