Ängelholm

Satte lärarna i skolbänken – resultaten sköt i höjden

Endast 39 procent av skolans niondeklassare hade godkänt i alla ämnen. Då satte förvaltningen lärarna i skolbänken och fick dem att utvärdera sin egen och varandras undervisning.  Fem år senare var 90 procent godkända i alla ämnen, rapporterar Svenska Dagbladet.

Den lilla kommunala skolan i Ströveltorp utanför Ängelholm hade länge haft kommunens sämsta resultat. Lärarna själva tyckte att det var en dålig skola, och ingen hittade en väg framåt.

Till slut var det Ängelholms utbildningsförvaltning som gick till handling. För att komma tillrätta med problemen på skolan fick lärarna gå en 60-poängskurs på högskolan i Halmstad, föredelat på fyra års deltidsstudier. Projektet hette aktionslärande, och handlar om kollegialt lärande och kritisk granskning av den egna undervisningen.

Lärarna har vid sidan av teoretiska metodstudier suttit med på varandras lektioner, filmat och intervjuat varandra och gett konstruktiv kritik.

”Det är inte jag utan min pedagogiska verksamhet som ska bli granskad. Men det tar tid att komma ifrån det, läraryrket är så förknippat med person” säger matte-och försteläraren Frida Wirén till Svenska Dagbladet.

Projektet har pågått i tre år och mer än hälften av lärarna kommer att plocka ut en magisterexamen från utbildningen.

”Att lärarna har gått på högskola och lärt sig nya metoder, det märks tydligt. I till exempel matten så hade vi en bok och vi löste tal – och så verkar de göra på de flesta skolor. Men nu använder vi den nästan inte, vi resonerar och diskuterar.” säger Jerker Eliasson i årskurs 9 till tidningen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm