scb

Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Ny rapport

SCB: Så mycket kommer lärarbristen att öka

Lärarbristen i Sverige kommer att öka fram till 2035. Det konstateras i en ny rapport som SCB tagit fram.
– Det är en krissituation, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Några förutsättningar för bedömningarna
  • Beräkningarna av den framtida tillgången på personer med olika utbildningar syftar till att visa vad resultatet blir om utbildningssystemet förblir i stort sett detsamma som idag och om individer väljer och slutför utbildningar på samma sätt och i samma takt som idag. Beräkningarna visar att utbildningsnivån i Sverige fortsätter att stiga. År 2035 beräknas 46 procent av befolkningen i åldern 20-64 år ha en eftergymnasial utbildning, motsvarande andel år 2016 var 41 procent.
  • Beräkningarna av efterfrågan på utbildade utgår från fyra olika delar där den första är den totala sysselsättningsutvecklingen som är en följd av antaganden om befolkningens förvärvsdeltagande i framtiden. Den andra faktorn är den framtida näringsgrensutvecklingen där antalet förvärvsarbetande fördelats på 59 olika näringsgrenar. Den tredje är antaganden om yrkesutvecklingen per näringsgren och den fjärde är antaganden om framtida utbildningskrav per yrke.

Källa: SCB

I rapporten ”Trender och prognoser 2017” listar Statistiska centralbyrån (SCB) framtidsutsikterna för ett stort antal yrkesgrupper på arbetsmarknaden. Rapporten visar att bristen på lärare inom flertalet lärarkategorier riskerar att öka fram till 2035.

Det som presenteras i rapporten är beräkningar över tillgången och efterfrågan på utbildade. Redogörelsen innehåller även olika avsnitt som bland annat omfattar den framtida befolkningssammansättningen, sysselsättnings- och näringsgrensutvecklingen.

– Vi beräknar hur efterfrågan på sikt kommer att utvecklas kontra tillgången. Utvecklingen av tillgången på lärare styrs av utbildningsdimensioneringen, intresset för utbildningen och i vilken utsträckning man genomför den. Förutsättningarna i våra prognosberäkningar är att dimensionering, intresse och examensfrekvenser ligger kvar på dagens nivå under prognosperioden, säger Stefan Vikenmark, utredare på SCB.

Orsaken till den kraftiga efterfrågeökningen av lärare beror delvis på att antalet barn i grundskoleåldrarna väntas öka markant under prognosperioden.

– Utvecklingen av efterfrågan på lärare styrs av utvecklingen av elevkullarna och dels av antaganden om att de som arbetar som lärare vid prognosperiodens slut har en, för lärarjobbet, adekvat utbildning. Angående bristen i dagsläget så har vi gått ut med en enkät där vi frågar arbetsgivarna om hur det har sett ut det senaste året när man har rekryterat både nyexaminerade och yrkeserfarna. Tittar man på just lärarna så är det en stor andel av arbetsgivarna som anger att det varit brist på nyexade inom flertalet lärargrupper. Så statistiken visar att det är brist redan i dag, säger han.


SCB-rapporten ”Trender och prognoser 2017”.

Om det fortsätter som det är i dag kommer lärarbristen öka på sikt.

– För grundskolelärare, tidigare år (från förskoleklass till årskurs 6) rör det sig om storleksordningen 25 000 ungefär. Prognoserna görs egentligen inte för att visa några exakta siffror på hur det kommer att se ut, utan mer för att visa vilka obalanser som kommer att uppstå om vi inte gör någonting.

Hur ser lärarutbildningarna ut jämfört med andra utbildningsgrupper?

– Lärargrupperna utmärker sig jämfört med de övriga utbildningsgrupperna. Det är ungefär samma tendenser i alla lärargrupper. Dock är det värst för ämneslärarna där bristen beräknas bli störst. Det krävs väldigt stora förändringar för att läget skall bli mer balanserat. Totalt sett beräknas det fattas närmare 80 000 utbildade lärare, alla kategorier, år 2035, säger Stefan Vikenmark.

Lärarnas Riksförbund ordförande Åsa Fahlén säger att det är otroligt tråkiga, men väntade, siffror som rapporten presenterar.

– Vi har påpekat i flera år att man ser att utbildningen har minskat i attraktivitet och att det har varit stora pensionsavgångar. Men jag upplever att det inte har tagits på alvar. Att hitta nya lärare går inte så fort, för skolan är ju en sådan enormt stor arbetsplats. Det är en lång utbildning. Så situationen är allvarlig, säger hon.

Vad ska man göra för att det inte ska bli så här 2035?

– Det är viktigt nu att de som har makten ändrar på det här och faktiskt tar till sig av det siffrorna visar. Jag ska inte hela tiden tjata om Skolkommissionens förslag, men det finns väldigt mycket i deras förslag som är väldigt viktigt. Till exempel det här med lärares professionsprogram, det tror jag kan öka attraktiviteten för yrket. Men till det måste det också komma att vi håller i det här ökningarna av lönerna som har skett, och att det kommer fler till del. Att det är en tydligare transparens att man vet varför man får en högre lön. Att man premierar erfarenhet på ett mycket bättre sätt, säger Åsa Fahlén.

Det allra viktigaste är att lärarna får en arbetsmiljö i skolan som gör att det är en attraktiv arbetsplats, menar hon.

– Vi kommer aldrig att kunna ha sådana löner i skolan att man köper vilken arbetsmiljö som helst. Det man vill som lärare är att få tillräckligt med tid för att kunna göra ett bra och kvalitativt arbete i skolan, och samtidigt kunna ha familj och ett bra privatliv. I dag mäktar många lärare inte med arbetsmiljön och så får det inte vara. 

Ska man nå en förändring måste man se tillgången till nya lärare både på lång och kort sikt.

– Många av de här lösningarna som jag tror måste komma på plats är ganska långsiktiga. Det innebär att vi också måste göra saker och ting just nu. Man måste titta mycket mer aktivt på att hitta fler vägar in i läraryrket. Det finns personer som har en akademisk utbildning som skulle kunna tänka sig att jobba i skolan. Här måste man hitta en flexibilitet för att validera kunskap och för att hitta kortare kurser så att man kan komplettera för att få behörighet. Det är en krissituation.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm