Sex- och samlevnadskoll viktigare än bra betyg

Sex och samlevnad är ett av skolans viktigaste ämnen. Bristande kunskaper kan leda till sämre hälsa och livskvalitet än dåliga betyg. Därför är det problematiskt att undervisningen får så lite tid och dessutom ofta är så dålig.

När det gäller sex händer inte det mesta mellan benen utan mellan öronen i våra tankar och känslor. Men på många skolor håller man fortfarande mest till under bältet. Det är mycket prat om könsorgan, kondomer och könssjukdomar. Men inte mycket om kärlek, känslor och relationer. 

Våra 14–15-åringar får i RFSU:s och UR:s film ”Sex på kartan” lära sig att ha sex på minst tjugo olika sätt. Inget lämnas åt deras egen fantasi. Men vi pratar sällan eller aldrig om hur man vårdar och fördjupar en kärleksrelation. Enligt RFSU:s och UR:s lärarhandledning ”Sexualkunskap” bör lärarna över huvud taget inte prata om kärlek ihop med sex. Därför är det inte förvånande att det ungdomar enligt en stor undersökning (UngKAB09) saknar mest är att de inte fått lära sig hur man får ett förhållande att hålla.

Även om många förhållanden spricker, drömmer och längtar de flesta ungdomar efter hitta någon att älska och leva lycklig med. Men det är en dröm som skolan och RFSU inte på något sätt hjälper dem att förverkliga.  Trots att all forskning visar att trygga och stabila kärleksrelationer har en avgörande betydelse för hälsa och livskvalitet.

För att sex ska blir en källa till glädje och lust, och inte leda till bråk, kvinnoförtryck och uppslitande separationer, behöver eleverna få kunskap om hur man håller kärleken levande och hanterar de konflikter som uppstår i alla förhållanden. Kunskapen finns och är inte svår att förmedla, till exempel av kommunens familjerådgivare.

Därför är det på tiden att Skolverket förändrar, utvecklar och fördjupar sex och samlevnadsundervisningen.  Att bara prata om hur man onanerar, hur sperma smakar och låta eleverna rulla kondomer på gurkor eller kvastskaft är väldigt ytligt och mekaniskt och att svika eleverna. De lämnar skolan utan en livskunskap som är minst lika viktig som bra betyg i svenska, matematik och engelska.

Av Alf B Svensson
Leg psykolog och pensionerad skolpsykolog

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm