maja1
Foto: Niklas Björling

Sex på schemat

Nya läroplanen ger fler lärare ansvar för sex- och samlevnadsundervisningen.
I matte kan regnbågsfamiljer hamna i räkneexempel och på idrotten kan eleverna fundera över genusfrågor. Samtidigt är det många elever som inte ens får de grundläggande kunskaperna genom skolan.

Materialtips

”Sex på Kartan”, utbildningspaket från UR med bok och film.
”Respekt. En sexbok för killar” av Inti Chavez Perez.
”Sex med mera”, sexupplysning för tonårstjejer av Sandra Dahlén.
”Salome” av Mara Lee, skönlitteratur där tonårsbrudar står för makt, ondska och begär.
”Isak & Billy” av Kristoffer Folkhammar. Skönlitterär skildring av ett gayförhållande.
LAFA:s hemsida (Landstinget förebygger AIDS) har samlat undervisningsmetoder. Lafa.se.
RFSU:s hemsida har undervisningsmaterial, rfsu.se.
BRYT – Forum för levande historias undervisningsmaterial som handlar om normer, kön och etnicitet.
I normens öga, undervisningsmaterial från Friends.

Exempel på sex i läroplanen

Bild: Läraren ska ge verktyg för bildanalys och kunskap om yttrandefrihet.
Hem– och konsumentkunskap: diskussioner om ansvarsfördelning i hemmet.
Språk: Diskussioner och kommunikation om känslor, åsikter och erfarenheter.
Idrott och hälsa: diskussioner om manligt och kvinnligt.
Matte: Andra familjer än heterofamiljen kan utgöra räkneexempel.

I Sverige är antalet oönskade tonårsgraviditeter högst i Norden. På Facebook censurerades nyligen en bild på ett kyssande gaypar. I ett grannland får lärare inte prata om HBTQ-frågor. Och när SVT visade Utbildningsradions tecknade film ”Sex på kartan” med ett par med olika hudfärg som har sex, blev det mejlstorm, hot mot tecknarna och en JK-anmälan. 
– Elever som börjar reflektera tidigt över de här frågorna blir mycket friare, säger Maja Thorsén, matte- och NO-lärare på Frejaskolan i Gnesta.
Där startar sex- och samlevnadsundervisningen redan i förskoleklass och skolan sätter ihop tvärgrupper inom lärarlaget inför hösten. Men så här är det alltså inte överallt. Nästan hälften, 43 procent, av femteklassarna i tidningen Kamratpostens undersökning säger att de inte har haft sexualkunskap alls (Kropp och Knopp, 2010).

Undervisningen varierar

Kvalitet och kvantitet på sex- och samlevnadsundervisning i Sverige varierar inte bara mellan skolor, den kan också skilja sig inom en och samma skola. Det visar Skolverkets kvalitetsgranskning från 1999, RFSU:s undersökning från 2004, och en uppföljning gjord av Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet 2008.
I den nya läroplanen tar Skolverket fasta på ämnets bredd. Fler lärare blir ansvariga för att plocka in ämnet i sin undervisning, men direktiven är luddiga, och fortfarande är det upp till rektorn att se till att undervisningen är god, metodbaserad och varierad. I konkurrens med alla andra ämnen som ska stötas och blötas på lektionstid, som trafikkunskap och alkohol-tobak-narkotika.
– Jag har ingen aning om vad skillnaden blir. Det beror på den enskilda skolan, säger Eva West, anställd på Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet apropå läroplanen.
Hon är kritisk till att rektorn kommer att vara ansvarig även i fortsättningen, med tanke på hur illa det fungerat hittills på vissa skolor.
Pelle Ullholm, sexualupplysare på RFSU är däremot positiv:
– Men man måste förhålla sig till det i korridoren och på skolgården också. Man kan inte prata om allas lika värde på lektionen men inte ingripa om någon mobbas på skolgården för sin sexualitet och sitt kön.

”Akademisera sex- och samlevnadsämnet”

Många lärare tycker dock fortfarande att ämnet är svårt. De saknar också ämnet på lärarutbildningen och är rädda för att det ska bli pinsamt och privat. I nya lärarutbildningen är ämnet inte heller obligatoriskt. Utbildning i sex- och samlevnad kommer med andra även i fortsättningen ske beroende av eget intresse.
– Vi borde lyfta och akademisera sex- och samlevnadsämnet. När lärare får fortbildning så lär de av varandra, säger Agneta Nilsson på Skolverket.
Maja Thorsén på Frejaskolan har själv läst in sig i ämnet via olika kurser. På lärarutbildningen var det bara biologin som tog upp sexualkunskapen.
– Det svåraste är det här med normkritiskt tänkande; vi är uppfostrade och har våra värderingar. Men om man inte förstår vad man håller på med som lärare är det lätt att man förstärker det som är stereotypt, säger Maja Thorsén.

Maja tipsar:

  • Använd två pedagoger i klassrummet. Det som är jobbigt för den ena behöver inte var det för den andra. Dessutom kan den som inte pratar observera eleverna och se till att alla som vill får komma till tals. Om det inte går, byt lektioner eller idéer med en kollega.
  • Bli aldrig personlig. Utgå från en film eller en bok.
  • Var aldrig dömande. Du får tycka vad du vill, men inte visa det för eleverna.

Fotnot: På bilden ovan syns Maja Thorsén.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm