Sigtuna satsar på skolforskning

Sigtuna är en av de kommuner som satsar på att utveckla undervisningen i enlighet med aktuell utbildningsforskning – framför allt med mer kollegialt samarbete. I morgon tisdag möts kommunens lärare för att inspirera varandra på kompetensutvecklingsdagen Lärforum 2013.

Sigtunaboxen heter satsningen som drog igång på kommunens samtliga grundskolor i våras. Lärarna ska fortbilda sig i nya undervisningsmetoder, kvaliteten på undervisningen höjas och det långsiktiga målet är att eleverna ska få högre betyg.

Under Lärforum 2013 kommer ett stort antal lärare, verksamma i kommunen, berätta om hur de arbetar i klassrummet. Det blir kollegialt lärande i det stora formatet.

Inom ramen för Sigtunaboxen jobbar skolorna med verktygen ”bedömning för lärande” (BFL) och informations- och kommunikationsteknik (IKT).

– Skolresultaten har inte varit tillräckligt bra. Det är därför som politikerna valde att göra en så stor satsning, säger Pi Högdahl, kommunens utvecklingsledare för grundskolan och en av dem som står bakom morgondagens Lärforum.

I flera studier, bland annat den från Vetenskap & Allmänhet, uppger lärare att deras tidsbrist hindrar dem att leva upp till skollagens krav att undervisa utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. I Sigtuna har skolorna avsatt tid till projektet.

Sedan i mars finns på varje skola samtalsgrupper som träffas 90 minuter var fjärde vecka för att utveckla sin förmåga att undervisa. Hittills har man hunnit med fyra träffar.

– Det här handlar om kompetensutveckling i att förändra sin undervisningspraktik och lärarna tränar hela tiden själva och tillsammans med sina kollegor. Vi kallar det professionellt samarbete.  Träffarna var fjärde vecka är strukturerade och utgår från aktuell forskning. Sen är tanken att läraren ska testa detta i klasrummet utifrån principen ”bedömning för lärande”, säger Pi Högdahl och hänvisar till namnkunniga pedagoger som John Hattie, Dylan Wiliams och Christian Lundahl.

Hur har projektet tagits emot i skolorna?

– Vi har gjort utvärderingar på alla skolor och då har lärarna sagt: Äntligen gör vi det som är meningsfullt och som vi har nytta av i vår undervisning.

Hur följer ni upp hur det går?

– Alla lärare måste komma till nivån ”till viss del” redan nu till jul när det gäller att utveckla de fem nyckelstrategierna inom ”bedömning för lärande”. Det handlar om vad som syns i klassrummet och det mäter vi med hjälp av en enkät där man ställer samma frågor till både elever och lärare. Och så får man förhålla sig till elevernas svar, syns nyckelstrategierna i klassrummet eller inte, säger Pi Högdahl och fortsätter.

– Det här är ett långsiktigt arbete och vi ska hålla på i minst fem år för att utveckla undervisningen. Vi har politiker som vågar ha is i magen för resultaten kommer inte att komma direkt.

 

Mer om Dylan Wiliams fem nyckelstrategier för ”bedömning för lärande”

Tydliggöra mål och kriterier för framgång: Att tydliggöra målen och få eleverna att dela skolans intentioner och skolans kriterier för framgång.

Skapa aktiviteter som synliggör lärandet: Att möjliggöra effektiva klassrumsdiskussioner, frågor, aktiviteter och uppgifter som skapar synliga tecken på elevernas lärande.

Återkoppling som för lärandet framåt: Att ge feedback som utvecklar lärandet, återkoppling som får mottagaren att tänka.

Aktivera eleverna som lärresurser för varandra: Att aktivera eleverna som resurser för varandra, genom till exempel kamratbedömning.

Aktivera eleven som ägare av sin egen lärprocess:Att förmå eleverna att ta lärandet i egna händer, genom till exempel självskattning.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm