annmarie_begler
Foto: Skolinspektionen

Sjuka barn får inte stöd

En skola med tilltro ska lyfta alla elever. Ändå hamnar barn med cancer utanför. Åtgärdsprogram skrivs inte och tolkningen av vad särskilt stöd är varierar.– Många skolor klarar inte kravet att individanpassa och hjälpa och förstå barn med särskilda behov. Det är allvarligt, säger Ann-Marie Begler generaldirektör vid Skolinspektionen.  

I början av sommaren kom Skolinspektionens rapport ”En skola med tilltro lyfter alla elever”, som innehåller resultat från tillsyn i samtliga 290 kommuner och granskningar från en fjärdedel av landets skolor under förra året. Rapporten visar man att de mest utsatta eleverna har det svårast. Av de som inte tar sig vidare till gymnasiet är andelen elever med fysiska och neuropsykiatriska funktionshinder överrepresenterade. Barn som drabbas av hjärntumörer eller andra cancerformer kan ingå i den här gruppen.

– Man kan inte nå tillräcklig kunskapsnivå utan rätt stöd och där ser vi stora brister. En majoritet av skolorna skriver inte åtgärdsprogram och utreder inte om eleven behöver särskilt stöd. Om de utreder sätter de inte stödet på tok för sent, säger Ann-Marie Begler.
I de fall skolorna skriver åtgärdsprogram visar granskningarna att de många gånger har svårigheter att se hur de kan anpassa undervisningen.

Wern Palmius, rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten, menar att skolorna måste bli bättre på att se utanför ramarna.
– Det kan handla om att undervisa i flera ämnen samtidigt. Till exempel kan man ha muntlig redovisning samtidigt som eleven lär sig svenska.

Den nya skollagen innebär fler utmaningar för både elev och skola. I dag krävs det att man är godkänd i tolv ämnen i stället för tre för att komma in på en teoretisk utbildning på gymnasiet. För skolans del är kravet på åtgärdsprogram större, det ska skrivas så snart man misstänker att det blir svårt för eleven att klara kunskapskraven. I skollagen finns även ett krav på närvaro. Barn som behandlas för cancer har ofta stor frånvaro och därför måste skolan även hantera det i åtgärdsprogrammet.
– Därför är det viktigt att samarbeta med sjukhusskolan, säger Wern Palmius. 

Artikeln är en samproduktion och har även publicerats i tidningen Barn & Cancer.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm