”Ska knyta ihop forskning med klassrummet”

Nu är det dags för Språkdagen igen.Det här året hålls den i Malmö, och gästas av fyra föreläsare.- Vår tanke är att knyta ihop forskning med klassrummet, säger arrangören Larz Blomqvist från Lärarnas Riksförbunds förbundsstyrelse.

På måndagen den 26 mars samlas 120 lärare från hela Sverige för att delta i årets Språkdag.
Fyra forskare med olika utgångspunkter ska föreläsa under dagen.
– Vår tanke är att knyta ihop forskning med klassrummet. Det forskas ganska lite om språk samtidigt som arbetsgivarna är ganska snåla med vidareutbildning. Därför erbjuder vi det här gratis till våra medlemmar, säger Larz Blomqvist.

De fyra föreläsningarna:

Fritiden är på engelska – without Swedish subtitles
Pia Sundqvist, lektor i engelsk språkvetenskap vid Karlstads universitet, och berättar bland annat om fritidsengelskan och dess betydelse för utvecklingen.

Vad är bra (med) bedömning i språk?
Gudrun Erickson, lektor i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet samt projektledare för nationellt provmaterial i engelska och övriga moderna språk.
Hon pratar om bedömning utifrån sex grundfrågor: Vad? Vem? Hur? När? Varför? Och?

Vidgad flerspråkighet – kinesiska och andra utmanare till engelska
Joakim Enwall, professor i kinesiska vid Uppsala universitet.
Behövs det fler språk än engelska? Hur förändras kraven på språklärarna? Och vilken roll kan kinesiska spela i framtiden?

Att främja språkinlärning i Europa
Torun Rudin, undervisningsråd från Skolverket.
Föreläser om EU:s målsättningar och den nordiska visionen samt de svenska styrdokumenten.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm