peyman-vahedi-kramfors-712
Foto: Gustav Karlsson

Skapade en 1:1-skola – genom att samordna

2011 hade Ådalsskolan en ekonomi i botten och skulle köpa in begagnade datorer.Nu har man strukturerat om sig till en 1:1-skola och genom samordning fått ordning på ekonomin.

När den nye rektorn Peyman Vahedi kom till Ådalsskolan i Kramfors fanns mycket arbete att göra.
Eleverna var omotiverade och likgiltiga, och skolans teknik var föråldrad.

Det första han gjorde var att stoppa ett planerat inköp av begagnade datorer för 400 000 kronor samt äskanden för nya lexikon och kartor till klassrummen.

Istället ville han göra om skolan till en 1:1-skola med iPads till alla elever. Finansieringen var inte det svåra, eftersom det klarades av genom de inställda andra inköpen.
– Det svåraste var nog att få huvudmannen att tro på att vi skulle få till en förändring genom att samordna. Om man köper tio olika saker och inte använder nio av dem så är det ingen som kräver svar av dig. Men om man köper tio likadana saker, då blir det liv. Fastän det blir billigare. Som tur var köpte vår huvudman det då, och nu är det något som alla skriker efter, säger han till Skolvärlden.

Lärarna på Ådalsskolan
jublade över förändringen.
– Jag får ofta frågan om hur jag fick med mig lärarna på det hela, men det var absolut inget problem. Lärarna var på och ville ha en skola som blomstrar. Det är ju deras arbetsplats, och vem vill inte arbeta på ett inspirerande ställe.

Hur är responsen från lärarna i dag?
– Fantastisk. Det är de som utvecklar det. Jag pressar inte på, utan mycket av initiativen nu kommer från lärarna. Någon skapar en QR-kod, någon annan nappar på det och helt plötsligt funderar matsalen på om man kan utvärdera dagens mat med hjälp av QR-koder.

Läraren Britta Åberg är mycket riktigt positiv till förändringen.
– Jag upplever en positiv stämning i hela personalen. Folk är på gång och vill göra någonting. Det häftiga är att många av de äldre lärarna är jättetaggade, säger hon till Skolvärlden.

För Peyman Vahedi handlar det inte bara om tekniken. Det handlar om demokrati och digital kompetens.
– Det vi vet är att om man vill bli pilot måste man ha ett flygplan. Men du blir inte automatiskt pilot bara av att ha ett flygplan. Nu ger vi förutsättningarna och så försöker vi hjälpa upp eleverna till bättre resultat, säger han.

Peyman Vahedi uppmuntrar också till ett agilt ledarskap.
– Man måste våga släppa kontrollen. Det kommer från it-branschen där allt går så fort, att om man ska kontrollera saker så hämmar man precis allting istället. Man måste lita på professionaliteten, att människor klarar av att göra det som de är utbildade att göra.

Vilka tips har du till de som vill göra som er?
– Först och främst måste man utvärdera var man står och vad huvudmannen vill. I större kommuner kan det vara svårare att driva igenom en sådan här sak. Det är också viktigt att man har stöd från personalstyrkan samt att man gör studiebesök hos andra.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm