bokmassa_finland
Foto: Skolvärlden.se

”Skillnader i lärarrollen”

GÖTEBORG. Kan Finlands sak bli vår? Svenska lärare, politiker och forskare blickar gärna österut, till den framgångsrika skolan i Finland.
På Bokmässan diskuterades vad som skiljer våra skolsystem åt.

Det var stor nyfikenhet bland lärarna i publiken på seminariet ”Sverige lär av den finländska skolan” med Henrik Laurén, utbildningsråd i Finland, och professor Hans Albin Larsson, som utsågs av regeringen till expert i utredningen ”En ny lärarutbildning”.
Finland ligger mycket bra till i Pisa-mätningarna, men Laurén konstaterade att det knappast visar hela bilden av den finska skolan.
– I Finland ska man faktiskt reformera grundskolan de kommande åren, berättade han.
Man hoppas kunna föra in en ökad förståelse för andra kulturer och göra eleverna bättre på att själva inhämta och använda kunskap.
– Så på så sätt kommer vi faktiskt ta ett steg mot Sverige.

Skillnader i lärarrollen

Annars har det varit glest med skolreformer och politiska strider om skolan i Finland – vilket anses ha stor del i framgångarna. Lärarna och eleverna har fått ha arbetsro, brukar det heta.
– Det finska systemet är teknokratiskt. Vi har en bra fördelning av arbetet och trampar inte varandra på tårna. Det finska skolsystemet har bättre lönsamhet och är relativt billigt. Alla gör det de är bäst på, säger Henrik Laurén.
Hans Albin Larsson menar att det finns stora skillnader i lärarrollen mellan Sverige och Finland.
– De finländska lärarna undervisar i det de är utbildade i. I Sverige har det under många år mer pratats om ”vuxna i skolan” och rektorer har tillåtit lärare att undervisa i ämnen de inte är utbildade i. Systemet har grävt sin egen grav och det är på väg att ändras, men det kommer att ta tid.

Är ett högstatusyrke

Henrik Laurén säger att lärare i Finland är ett högstatusyrke.
– När man gjorde en undersökning bland ungdomar angav 36 procent att de skulle vilja bli lärare. I Finland är läraryrket ett av de mest uppskattade bland ungdomar. Det är sju gånger fler sökande än man kan ta in. Skolan i Finland har ett enormt fint renommé. Föräldrar och elever uppskattar skolan.
När Henrik Laurén berättade att en gymnasielärare i matematik, kemi och fysik i Finland kan tjäna motsvarande 45 000 kronor i månaden gick ett sus genom åhörarskaran.
– Det avgör saken. Vi flyttar dit, viskade en kvinna till sin bänkgranne.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm