maria_2

SKL: ”Fördelningen har väldigt betydelse”

Att införa ett nytt finansierings-system för skolan ser Maria Stockhaus, ordförande i SKL:s utbildningsnämnd, ingen nytta med. 

– Resursfördelningen har en väldigt liten betydelse för resultaten i skolan, säger hon.

De svenska rapporter som har studerat likvärdigheten i skolan gör enligt Maria Stockhaus ingen koppling mellan resultat och resurser, och tittar heller inte på vad som händer i klassrummet.

– Det enda de säger är att det ser olika ut i olika kommuner, säger hon. Ändå tyder mycket på att det kommer en lag som tvingar kommunerna till en socioekonomisk fördelning. Det är olyckligt. Det är inte resursfördelningen som är viktig, utan hur man använder pengarna.

Sverige hamnar långt efter OECD-snittet i hur stor andel av pengarna som läggs på själva undervisningen. Hur ser du på det?

– Jag tror inte att det är så enkelt att man kan jämföra med en snittsiffra. Många tror att statlig finansiering är en snabb lösning för att komma till rätta med de dåliga resultaten. Men det finns inga sådana lösningar.

Hur ska man komma till rätta med den minskade likvärdigheten?

– Vi har 290 kommuner med väldigt olika förutsättningar. Jag tror inte att det går att skapa ett system som passar alla. Staten ska kräva skolutveckling och resultatutveckling, men via Skolinspektionen. Besluten om resurserna måste fattas närmare verksamheten. Krav på socioekonomisk fördelning är bra, om de inte är för detaljstyrda. Men det löser inte alla skolans problem, det är fortfarande samma lärare och kompetens i klassrummen. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm