Annons
Foto: Lars Unger

Skola innanför murarna

Publicerad 27 februari 2012

Deras elever är inlåsta och många har aldrig blivit sedda i skolan tidigare.
På Lärcentrum på Nyköpingsanstalten finns inga vanliga dagar, inga föräldrar som stör, ingen chans för en lärare som är lite nere.
Skolvärlden träffar tre svenska fängelselärare.

Hur ser en vanlig dag ut?
Lena Sollenberg:
Det finns inga vanliga dagar, ingen dag blir någonsin som förväntat. Varje klients dagsform är helt avgörande hur dagen ska bli. De ideliga avbrotten måste vi leva med, när som helst kan klienterna hämtas till urinprov eller samtal med sin kontaktperson eller blir uppringd av någon. Vi måste vara flexibla för att hålla ihop det för varje kille, trots alla avbrott.
Torbjörn Johansson: Att bli hämtad till urinprov kan förstöra hela dagen, kanske hela veckan för en klient.
Marie Palmgren: Därför är bland det viktigaste i vardagen att få dem att glömma bort för en stund att de är inlåsta. Få dem att fokusera på studierna och att se glädjen i att lära sig. Att ge dem hopp är en jättestor del av vår vardag.
Torbjörn: Och det lyckas vi med! Inne på Lärcentrum uppstår aldrig några incidenter, medan det händer dagligen i resten av huset.

Vilken är den största skillnaden mot att arbeta utanför murarna?
Lena: Det är kanske första gången det sker ett riktigt möte med en lärare som vill prata om studierna, inte om disciplinsvårigheter eller problemen hemma, eller skolk. En lärare som pratar om studierna och hur det går på kursen, det har kanske aldrig hänt den här killen tidigare.
Marie: Att motivera de intagna är en viktig del i arbetet. Vi träffar ju alla som kommer till anstalten för en presentation, visa vilka möjligheter som finns. Det är första delen i det motiverande samtalet. Sen när man lyckats väcka ett intresse undersöker jag vad varje person behöver. Under sådana möten händer väldigt mycket. De intagna är ju väldigt medvetna om sin studiesituation. I det första samtalet öppnar de sig väldigt mycket, och börjar de studera så fortsätter samtalet dagligen.

Hur håller ni lärare inom kriminalvården kontakt med varandra?
Marie: Eftersom vi är så få på varje anstalt saknar jag flödet av tips från kollegor om böcker, läromedel. Det lyfter upp en själv en nivå.
Lena: Jag saknar nog det också. Men vi har ändå ett utbyte i all enkelhet per mejl via vår mejllista. Där sprids idéer ganska fort.
Torbjörn: Ja, vi har en väldigt god kontakt med alla lärare. Vi mejlar och ringer varandra, plus att vi måste ha kontakt med andra ämneslärare. I de ämnen som vi på anstalten inte har behörighet i, får våra klienter distansundervisning av en behörig ämneslärare. Vi måste prata med de andra ämneslärarna runt om i landet och därför får vi också en god kontakt med varandra och ett större geografiskt nätverk.
Lena: Dessutom träffas vi regionalt fyra gånger per år tillsammans med rektor.
Marie: Lärarna har ämneskonferens varje år. En heldag i Stockholm brukar det vara. I våras träffades alla 130 lärarna under ett par dagar.

Vilka fortbildningsmöjligheter har ni?
Torbjörn: Vi har goda möjligheter till fortbildning, jämfört med många skolor. Vi får ge oss iväg på lite olika saker som bekostas av kriminalvården. Men det ligger nog också i linje med att vi är lite isolerade här.
Lena: Ett exempel på smart fortbildning är att vi försöker utbilda oss i det vi saknar, som till exempel specialpedagogik och svenska för invandrare, så att det tillgodoser oss själva.
Marie: Precis, just nu läser jag specialpedagogik genom Lärarlyftet.

Vilka personliga egenskaper krävs för att klara jobbet här?
Lena: Man måste vara tydlig.
Marie: Och lyhörd.
Torbjörn: Man måste ha ett lugn i sig, vara trygg.
Lena: Och glömma sina personliga saker, inte ta upp några personliga saker med klienterna. Utanför finns det kanske lite mer svängrum men här fungerar det inte alls.
Marie: Man är väldigt lite privat jämfört med i en vanlig gymnasieklass, och det är både en fördel och en förutsättning. Framför allt måste man vara genuint intresserad av varje person och ge den man pratar med fullt fokus för att sedan kunna ställa om när man pratar med nästa kille: ”Vad gör du, hur går det och vad har du får mål med dagen”? Man får inte vara för mycket entertainer, stå på scen. De lärarna tröttnar nog tror jag.
Lena: Jag tycker att det är skönt att slippa föräldrakontakterna. Föräldrakontakterna var det som verkligen tärde och förföljde en ända in i sömnen.
Torbjörn: Förutom när far och son sitter här samtidigt.
Lena: Ja, det har ju hänt faktiskt. Mycket kraft blir ju över som istället kan läggas på det viktigaste, nämligen elevens lärande.

Är lärarjobbet svårare innanför murarna än utanför?
Torbjörn: Det är mer splittrat här.
Lena: I den vanliga skolan kan en elev gå i tolv år utan att någonsin bli sedd. Det är hemskt. Det förekommer inte i våra lärcentra, varje person blir sedd varje dag.
Marie: Ja, de märker direkt om du inte bryr dig. De är människokännare, de flesta som sitter här. Är du inte genuin blir du avslöjad med en gång.
Lena: Precis, har vi en dålig dag så får det inte märkas. Man ska göra entré varje dag GLAD. Och verkligen visa varenda en att de är mycket välkomna. Är man i dåligt mentalt skick så har man ingenting på det här jobbet att göra.
Lena: Det bästa kännetecknet på en bra lärare är ett genuint intresse för varje studerande. Bra lärare bryr sig om alla sina elever. Upplever eleverna att läraren är "en dum jävel", så går de. Förresten är det väl så de har gjort hela livet, det är därför de ofta saknar betyg. Egentligen är det ju sunt, varför sitta kvar om det inte ger någonting?

 

Namn: Lena Sollenberg
Ålder: 55 år
Undervisar i: svenska, religionskunskap och historia
Antal år i yrket: 32 (varav 7 som biträdande rektor)
Brinner för: Det individuella arbetssättet och att stärka de svagaste

Namn: Torbjörn Johansson
Ålder: 40 år
Antal år i yrket: 7.
Undervisar i: svenska och religion
Brinner för: Att ändra negativa föreställningar om lärande och kunskap.  Att fånga de där härliga ögonblicken då glöden i ögonen avslöjar att eleven börjar förstå vad vi håller på med.

Namn: Marie Palmgren
Ålder: 41 år
Antal år i yrket: 15.
Undervisar i: svenska och religion.
Brinner för: Att varje studerande ska få en chans att lyckas i sina studier.

Om Lärcentrum:
Lärcentrum permanentades 2008 och finns på varje anstalt i landet. Varje centrum bemannas av några behöriga lärare.
Varje lärare arbetar både som när- och distanslärare, samt har en roll som pedagogisk handledare lokalt.
Lärcentrum har mellan tre och 15 studenter samtidigt. Det finns 6 rektorsområden med sammanlagt 31 häkten och 52 anstalter
Totalt deltog 4 297 personer i studier av något slag under 2010.
Under 2010 utfärdades 2 036 betyg till 1 159 klienter (det högsta antalet någonsin).

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Världskampanj belyser ojämlikheter i skolan

Utbildning

Just nu lyfts frågan om allas rätt till utbildning i hela världen. Flera svenska toppolitiker besökte sina gamla grundskolor för att belysa frågan om de miljontals barn som inte går i skolan i dag.
– Det är en väldigt viktig fråga att jobba med, säger minister Anna Ekström.

Annons
Annons

”Stärk kvaliteten – högre utbildning måste löna sig”

Debatt

”Sverige lägger varje år många miljarder på den högre utbildningen men regeringens åtgärder för att sänka arbetslösheten utifrån att stärka utbildningssektorn har varit allt för tama”, menar Fredrik Christensson (C), riksdagsledamot och talesperson för högre utbildning. 

Kommentera
Annons

Problemskolan lades ner: ”Rätt beslut”

Likvärdighet

Det var rätt beslut att stänga Vivallaskolans högstadium och i stället placera barnen på andra skolor. Det menar läraren Per Ohlsson som nyligen själv har bytt från Vivallaskolan till Gumaeliusskolan i centrala Örebro.
– Jag tycker att alla borde ta efter det som vi har gjort i Örebro, säger han.

”Digitaliseringen är inget lärare kommer undan”

Digitalisering

Nio av tio 11-åringar använder internet för skolarbetet, och en fjärdedel av sjuåringarna. Majoriteten av svenska elever får källkritik genom skolan.
– Det viktigaste är att skolan digitaliserar sig nu, säger Måns Jonasson, på Internetstiftelsen.

Här är regeringens digitala skolstrategi

Digitaliseringen

Digital kompetens för samtliga elever och lärare i skolan, och likvärdig tillgång till digitala verktyg. Det är huvudmålen i regeringens nya strategi för digitaliseringen av skolan.
– Bra strategi, men var finns pengarna för genomförandet? undrar LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Annons
Annons
Annons

Förslaget att avskaffa modersmål sågas av egna partiet

Modersmål

Ledande moderatpolitiker vill avskaffa modersmålsundervisningen i skolan. Ett utspel som har väckt stor kritik. Till och med inom det egna partiet.
– Vi vill att man fortsatt ska ha möjlighet till modersmål, säger Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Erik Bengtzboe till Skolvärlden.

Utredningen gör deras undervisning svårare

Kulturskoleutredningen väckte rabalder med förslaget om gruppundervisning. På kulturskolan i Södertälje är det redan verklighet. En förändring som flera av lärarna är kritiska till.  
– Vi har tappat elever på grund av detta, säger Eva Dekany-Ström.

”Låt lärarna ta makten över fortbildningen”

Kompetensutveckling

Skolan lägger stora pengar på fortbildning med tveksamt innehåll, anordnade av kommersiella aktörer. Det menar läraren och forskaren Malin Tväråna. Och det sker ofta helt i onödan.
– Kompetensen finns redan i lärarkåren, säger hon.

Skolutveckling

De utvalda – så får de sin skola att lyfta

Sunnerbyskolan i Sorunda är en av skolorna i satsningen Samverkan för bästa skola – skolor vars resultat ska lyftas med hjälp av Skolverket. När den första orosfasen nu lagt sig är man eniga om att stödet är bra. Och skolutvecklingsarbetet genomsyrar precis allt.

Skolverket: ”Vi blir mötta med skepsis”

Skolverket möts ibland med viss skepsis från de utvalda skolorna.
– Då är det viktigt att vara tydlig med att vi ska stötta, inte dunka in insatser ovanifrån, säger Ulrika Lundqvist, enhetschef på Skolverket.

Arbetsmiljö

Hyrlärare lockas med 50000 kr i månadslön

Arbetsmiljö

Bemanningsföretag lockar lärare med bättre villkor. Och levererar samtidigt en rejäl känga till skolor som inte tar hand om sin personal.
Men facket är kritiskt och menar att pengarna inte går dit de ska.

Lotte är hyrlärare: ”Jag plockade russinen ur kakan”

Arbetsmiljö

Friheten att kunna välja omfattning på uppdraget och att bara ägna sig åt undervisning. Det ser Lotte Johannessen som den stora vinsten med att jobba för ett bemanningsföretag.

Listan med regler för föräldrar skrotas

Arbetsmiljö

Stockholm föreslog regler för föräldrar för att stoppa påtryckningar mot lärare. Men regellistan skrotades av högsta skolchefen i sista stund.
– Det borde finnas ett förväntansdokument för föräldrar, säger Britt-Marie Selin på LR.

”Skolan riskerar bli lågpresterande – inte eleverna”

Debatt

”För många elever som har funktionsnedsättningar är teknikens intågande i klassrummen en lärorevolution. Elever med funktionshinder kan plötsligt skriva och läsa och delta i undervisningen på så lika villkor som möjligt”, skriver Gunilla Danielsson.

Kommentera

Ny forskning: Lågpresterande vinnare med digitala verktyg

Undervisning 

Digitala lärverktyg kan höja elevernas skolresultat och särskilt de lågpresterande, visar ny forskning. Alla är inte övertygade.
– Jag är inte övertygad om att själva undervisningen i skolan kan revolutionernas på det sättet som många teknikfrälsta menar, säger högstadieläraren och debattören Isak Skogstad.

Han får guldäpplets särskilda pris

Prisad

Guldäppeljuryns särskilda pris går till forskaren Carl Heath.
– Likvärdigheten är skolans största utmaning även när det gäller digitaliseringen, säger han.

Hjärnan

Så hjälper du dina elever att plugga smartare

Hjärnan

Forskning visar att rätt sorts studieteknik är avgörande för var information placerar sig i hjärnan – och hur eleven då skapar varaktiga minnen. Så här kan du hjälpa dina elever.

6 hjärnknep till dina elever

Hjärnan

Hur kan man som lärare hjälpa sina elever att plugga smartare? Författaren Johan Rapp har hjärnknepen. 

”Skolan får inte blunda för hedersvåld”

Integration

Kunskapen om hedersrelaterat våld ökar, samtidigt som ”bredvidsamhället” i förorterna växer. 
– Lärare måste understryka att det handlar om lagar, man får inte slåss och frihetsberöva. Och i dag finns det hjälp att få, säger Trifa Abdulla, lärare med egna erfarenheter av hedersvåld.

”Lärare ska aldrig behöva vara ensamma med oron”

Integrationspolitik

Regeringen satsar 100 miljoner kronor under 2018 för att bekämpa hedersvåld. Det är ett förslag i höstbudgeten.
– Lärare ska aldrig behöva vara ensamma med oron för att en elev far illa, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

Undersökning

Så tycker lärarna om sin rektor

Skolledning

En majoritet av lärarna är missnöjda med hur rektorerna utövar sitt pedagogiska ledarskap och hur den lokala lönesättningen går till, visar en undersökning som Skolvärlden gjort.
– Rektorn syns nästan aldrig ute i verksamheten. Ändå är det rektor som ska bedöma lärarna och sätta lönerna, säger läraren Petter Hedström i Helsingborg.

”Många har inte tid att fungera som de vill”

Skolledning

Det är inte bara lärare som är kritiska till hur det pedagogiska ledarskapet fungerar i skolan. Även bland rektorerna finns det kritik.
– Många rektorer har inte tid att fungera som de pedagogiska ledare som de vill vara, säger Matz Nilsson som är ordförande för Sveriges skolledarförbund.

Lärarnas svar i enkäten om sin rektor

Skolledning

Öppna svar – så svarar lärarna i Skolvärldens undersökning om sin rektor.

Anna Ekström: ”Jag är orolig”

Skolledning

Rektorernas kärnuppgift är pedagogiskt ledarskap, säger gymnasie- och kunskapslyfts­minister Anna Ekström (S).
– Behovet av pedagogiskt ledarskap är väldigt stort i Sverige.

Stresslösningen: Rektorn tar hand om föräldraskället

Arbetsmiljö

Rektorn Mikael Lindberg tar hand om allt skäll från föräldrar som riktas mot skolans lärare. Arbetsmodellen har gett resultat.
– Det har självklart minskat stressen hos mig som lärare, säger läraren Julia Söderhäll.

Här rättar hon eleverna – på toaletten

Gymnasium 

På Gymnasieskolan Futurum blir eleverna uppläxade även på toaletten. När läraren Amanda Gustafsson såg ett ovanligt felstavat klotter rättade hon det med massor av lappar – och la upp på Instagram.

Låga gymnasiebetyg förklarar lärarutbildningens många avhopp

Rapport

En stor andel studenter med låga gymnasiebetyg. Det är förklaringen till att många hoppar av lärarutbildningen i ett tidigt skede, enligt en ny rapport. Studenternas sociala bakgrund påverkar däremot inte avhoppen.

Pensionerad lärare: Läge kräva bra villkor

Förhandlingsläge

Pensionerade gymnasieläraren Bo Johansson tycker att fler 65+lärare borde ta chansen att undervisa. De har ett bra förhandlingsläge.
–  Som pensionär kan jag kräva bra villkor och säga: jag vill ha det så här.

"Det behövs bättre samverkan mellan studiehandledare och ämneslärare"

Nyanlända

Skolan behöver höja kvaliteten i studiehandledning på modersmålet. Till exempel måste samverkan mellan studiehandledare och ämnesläraren stärkas. Det visar Skolinspektionens granskning.

Hon vill lyfta NO med hjälp av ”gråskalor”

Den traditionella undervisningen måste ge plats åt mer diskussioner om naturvetenskapens karaktär i klassrummet.
Det menar Lotta Leden, doktorand vid Högskolan Kristianstad, som i sin nya avhandling framhäver att naturvetenskapen inte är svartvit – utan att den snarare går i gråskalor. 

Rektorn: Skolbytena ett jätteproblem

Planeringen förstörs när elever försvinner och tillkommer varje vecka. Nu föreslår Liberalerna en reglering av möjligheten att byta skola.

Robotforskaren: ”Så funkar det i klassrummet”

Forskning

Robotlärare kan bidra till nya undervisningsformer i skolan i framtiden, men vi kan inte lita på att tekniken ska lösa lärarbristen. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Läraren: ”Så blir din skola bättre på extra anpassningar”

Särskilt stöd

Dammhagskolan är en av landets bästa skolor när det kommer till extra anpassningar och lyfts som ett gott exempel av Skolinspektionen.

Debatt: ”Föräldrar behövs i skolan”

Debatt

”Att inte ha föräldramöten i skolan är en uppgiven osthyveltaktik som inte löser något av skolans riktigt stora problem”, skriver Föräldraalliansen.

Kommentera

Demokrati och vetenskap i fokus på Nobel Teacher Summit

Nobel

Tre nobelpristagare och 350 lärare delar en dag som fördjupar lärarens roll i samhället.
– Det här ger inspiration, engagemang och praktiska tips, säger läraren Anna Vormisto.

Kraftig ökning: Så många återvänder till läraryrket

Lärarbrist

Fler lärare återvänder till yrket efter att ha arbetat med något annat.
Det visar statistik som SCB tagit fram på uppdrag av utbildningsdepartementet.
– Ökningen är jättepositiv, säger Åsa Fahlén på LR.

Obligatorisk förskoleklass blir verklighet

Politik

Regeringen vill att förskoleklass bli obligatoriskt redan nästa läsår. Nu får de stöd av Sverigedemokraterna vilket innebär att de ser ut att ha riksdagsmajoritet för förslaget.

Lista: Så många nya lärare kan din kommun få av miljarderna

Lista

Regeringens miljardsatsning kan teoretiskt innebära 10 000 nya lärartjänster i hela landet.
– Det vi vet spelar roll för elevernas resultat är tillgången på legitimerade lärare, säger Åsa Fahlén på LR.

Efter hjärnforskarens kritik: ”Bilden av läraren stämmer inte”

Hjärnforskaren Martin Ingvar är kritisk till läraridealet där läraren har en passiv roll och eleverna lär sig själva.
– Det ser inte ut så i dag – inte hos mig och inte hos mina kollegor, säger läraren Karin Johansson.

Olagligt förslag om obehöriga lärare dras tillbaka

Lärarbrist

Malmö stads omstridda förslag om obehöriga skolpedagoger kan dras tillbaka.
– Mycket tyder på det. Det skulle vara förödande för skolans resultat om detta gick igenom, säger Catharina Niwhede, distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Malmö stad.

”Liberalerna säger nej till de elever som behöver mest resurser”

Debatt

”Det Liberalerna vill skära ner på i skolbudgeten skulle drabba de elever och skolor som behöver resurserna allra mest”, skriver utbildningsminister Gustav Fridolin i en debattartikel.

Kommentera

Debatt: ”För att stärka skolan måste kvalitet gå före kvantitet”

Debatt

”Vi behöver reformer som stärker kvaliteten i varje skola. Och reformer som ser till att de som behöver skolan mest får riktigt bra undervisning”, skriver Christer Nylander (L), vice ordförande i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så kan syv stärka sin roll i undervisningen

Syv

Här är satsningen som ska stärka studie- och yrkesvägledningen i landets skolor.
– Det ger möjligheten till att på sikt öka elevernas motivation, säger syvaren Pernilla Danielsson.

Debatt: ”Facken ligger bakom lärarnas arbetsbelastning”

Debatt

”Tyvärr är situationen med den höga arbetsbelastningen för lärarna till stor del självförvållad av lärarfacken”, skriver Kjell Tormod.

Kommentera

Twitterstorm efter Malmös fortbildningsdag: ”Förakt”

”Förakt mot bildning och lärare”. Fortbildningsdagen i Malmö under onsdagen skapade en rejäl twitterstorm.
– Många lärare är besvikna och uppgivna, säger läraren Johan Åström.
– Vår egen utvärdering visar att många är positiva, svarar grundskoledirektören Anders Malmquist.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons