sovmorgon
Flextid

Skolan där eleverna får välja sovmorgon

I tyska Aachen har en gymnasieskola infört flextid för eleverna. De får själva välja om de vill börja klockan 8 eller hellre komma en timme senare. Många unga tycker det är bra och forskare har sedan länge krävt att skolschemat borde anpassas till den biologiska klockan.
– Det är en liten seger att en skola går den här vägen nu, anser professor Till Roenneberg som utvärderar försöket.

Vilken kronotyp är du?

Alla människor har sin egen kronotyp, vilket betyder att de har olika lätt att gå upp på morgonen och orkar vara uppe olika länge på kvällen. Man skiljer mellan extremerna den tidiga lärkan (sover 21:00-5:00) och (natt-)ugglan (sover 5:00–13:00), men de flesta ligger däremellan.

Den som vill ändra sina vanor eller lösa sina sömnproblem har bäst förutsättningar om hen utnyttjar ljuset. Att vara ute mycket i dagsljus under förmiddagen gör att man kan somna bättre på kvällen, till exempel. På kvällen ska man inte utsätta sig för blått ljus, utan hellre lite rödfärgat.

Den som är intresserad kan räkna ut sin egen biologiska klocka på den här EU-finansierade hemsidan, som professor Till Roenneberg har varit med och utvecklat.

I Alsdorf i närheten av Aachen i västra Tyskland ligger en gymnasieskola med 670 elever. För sin innovativa pedagogik utsågs den för tre år sedan till årets tyska skola. Den praktiserar sedan länge Dalton-idén att låta eleverna ta ansvar för sin planering och inlärning själva. Eleverna har tid till fritt förfogande då de får arbeta hemma, i grupper, med internet eller genom att fråga en lärare som står till förfogande. Den som vill kan flytta studietiden till håltimmar, i stället för att hänga omkring då.

Sedan februari har rektorn Wilfried Bock nu också anpassat skolschemat till pubertetens sovrytm. De så kallade Daltontimmarna i början av dagen kan eleverna tillbringa hemma om de vill.

– Jag hörde ett föredrag om hur man skulle kunna förbättra skolan i framtiden, berättar WilfriedBock. Och jag har ju sett med egna ögon hur många det är som inte orkar lyssna de första timmarna i skolan.

Till Roenneberg.
Till Roenneberg.

När forskare ska förklara hur sömnrytmen fungerar pratar de ofta om hormonet melatonin, som produceras i kroppen och utsöndras till natten.

– Natthormonet produceras under kontroll av den inre klockan. Då blir människor trötta och kroppstemperaturen sjunker, förklarar Till Roenneberg, som är biolog och professor vid institutionen för medicinsk psykologi vid Ludwig-Maximilian-Universitetet i München.

– Men man behöver inga biokemiska bevis, det räcker med att låta människor ange hur de sover, hur snabbt de somnar och hur länge de sover. Då ser man vilken kronotyp de är. Vi vet ännu inte varför den inre klockan uppför sig annorlunda i puberteten, så att sovrytmen förskjuts. Kanske är det för att de unga inte reagerar så starkt på ljuset längre.

I en enkät inför försöket i skolan angav ungefär hälften av alla elever att de skulle komma senare om de fick. Men nu är det mellan 80 och 85 procent som inte kommer till skolan förrän klockan nio.

– Även lärare har på det här viset möjligheten att få mindre morgonstress i sina familjer, säger rektor Bock, som anser att förändringen är positiv.

– Äntligen en skola som tar hänsyn till elevernas villkor! triumferar Till Roenneberg.

– Vi måste bort från tron att lektioner måste börja tidigt, fortsätter han. Det kan man fortsätta med om man anser att skolgången ska vara en disciplinär åtgärd. I stället borde vi understödja lärarna i sitt hårda jobb genom att låta dem ha med människor att göra och inte med sovande monster.

För att se hur de friare sovtiderna påverkar eleverna har Roenneberg samlat in aktivitets- och sovinformation från 49 elever och har låtit 150 elever föra sovdagböcker med uppgifter om vikt, längd, sömn och skolstart. Resultatet ska presenteras senare i år.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm