Elever med psykisk ohälsa riskerar att prestera sämre i skolan. Den slutsatsen dras i två olika forskningsrapporter.
Flickor är oftare oroliga, stressade och deprimerade med start från de tidiga tonåren. En större andel pojkar dras med uppmärksamhetsstörningar, koncentrationssvårigheter och skolsvårigheter redan från de första skolåren.
Det konstateras i två olika forskningsrapporter som publicerades i dag, onsdag.
Två forskare har, på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan (DEJA), publicerat varsin rapport om sambandet mellan elevers psykiska ohälsa och prestationer i skolan.
En av slutsatserna i rapporterna är att elever med psykisk ohälsa ofta presterar sämre i skolan. I rapporterna framgår det också att skolan kan påverka elevernas psykiska hälsa då barn- och ungdomars bild av sig själva speglas av de omdömen, bedömningar och reaktioner som personer i dess omgivning ger dem.
I forskningsrapporterna poängteras därmed att skolan måste bli bättre på att se varje enskild elevs behov.