”Hjälp eleverna utveckla språk- och tankeredskap”

Mindre fokus på modeller och mer uppmärksamhet, upplevelser och samtal om vardagliga och enkla skeende i naturen. Det är vägen fram i den naturvetenskapliga undervisningen enligt Monica Haraldsson Sträng, vid Göteborgs universitet.

Barn förväntas ofta själva koppla ihop sina erfarenheter från naturen med komplexa teoretiska modeller som lärarna använder i den naturvetenskapliga undervisningen. Det gör att många elever inte förstår. Det visar Monica Haraldsson Strängs avhandling.

I den har hon studerat tre olika undervisningssituationer: hur samtal förs mellan 36 grundskoleelever och lärare om vattnets kretslopp; hur samtal förs mellan förskollärare, tio förskolebarn och en guide vid ett besök på ett vetenskapscentrum; hur samtal förs mellan tjugo 12–13-åringar när de som en del av ett tema om Afrika hanterar datorprogrammet SimSafari, en simulerad mikrovärld av livet på en afrikansk savann. Hennes slutsats är att eleverna försöker förstå vad samtalen med läraren handlar om och ge de svar läraren efterfrågar.

– Elever som inte lyckas följa lärarens sätt att samtala blir efterhand alltmer fåordiga och tystnar. Några enstaka elever som lyckas följa lärarens intentioner kommer fram till formuleringar som läraren accepterar, säger Monica Haraldsson Sträng i ett pressmeddelande.

Studien visar att det är en krävande uppgift att lära yngre elever att förstå modeller som grundar sig på naturvetenskapliga förklaringar. De behöver enligt Monica Haraldsson Sträng utveckla egna funktionella redskap för hur de kan beskriva naturen på olika sätt, i olika situationer och sammanhang.

– Vi behöver fundera över vad det innebär att förstå en modell och vilken funktion de har för yngre elever. Skolans uppgift måste vara att hjälpa eleverna att tidigt börja utveckla språk-och tankeredskap som är användbara såväl i vardag som i samhällslivet, säger Monica Haraldsson Sträng i ett pressmeddelande.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm