pusselbitenbild_0

Navid Ghannad startade Pusselbitens skola för barn med autism.

Särskilt stöd

Skolan med 25 elever – och 25 olika lösningar

På Pusselbitens skola har man lyckats skräddarsy verksamheten efter varje elevs behov.
– Vi kan tänka lite utanför boxen, vilket behövs för att bedriva en sådan här verksamhet, säger Navid Ghannad, skolans ordförande.

Hösten 2013 startade Navid Ghannad Pusselbitens skola för barn med autism. En F–6-grundskola och F–9-särskola som ligger i Dalby i Lund där man lyckts skräddarsy en verksamhet som kan tillgodose varje elevs behov.

På skolan arbetar utöver administrationen 36 vuxna bestående av sex lärare, två specialpedagoger, en egen logoped och psykolog samt 25 elevassitenter som tillsammans utbildar 25 elever varje dag. I varje arbetslag har en pedagog och fyra-sex elevassistenter ansvarar för fem elever vardera.

– Vi har fler vuxna än barn på vår skola. Det är lite ovanligt men en fantastisk möjlighet som vi är stolta över, säger skolans ordförande Navid Ghannad till Skolvärlden.

På Pusselbitens skola har man byggt upp så att vissa barn har tillgång till egna rum med enskild undervisning, man har stora lokaler och många vuxna – detta skapar en skola där man har mer tid och resurser än de kommunala skolorna att ägna sig mer åt eleverna.

– Så är det. De (kommunala skolorna) kan inte ta sig den tiden som behövs. Vi kan tänka lite utanför boxen, vilket behövs för att bedriva en sådan här verksamhet. Vi är liksom sista instansen för många familjer. Skolorna klarar inte av att anpassa till den grad som behövs för de här eleverna.

Skolan använder exempelvis framgångsrikt djur som pedagogiskt verktyg i undervisningen. Utöver hundar har man denna termin fått finansiering av Skolverket för att nyttja hästar som hälsofrämjande verktyg i skolan, samt för att hjälpa dem att nå kunskapsmålen.

Rutinerna är viktiga för barn med autism.

Många av Pusselbitens elever har tidigare varit så kallade hemmasittare, som inte kan gå i särskola eftersom de inte har någon utvecklingsstörning, men som heller inte fungerar i en vanlig skola. Men Navid Ghannad och de andra i personalen har hittat en lösning för varje elev.

Ett bra exempel på vad skolan har gjort är då man tag in en hemmasittare som hade ett starkt intresse för mynt och sedlar.

– Utifrån det intresset fick pedagogen på skolan jobba in honom. De stack tillsammans till Forex och köpte massa olika valutor och sedan började de jobba med dessa. Läraren fick in geografi, historia, engelska och matematik. Eleven uppfattar det i dag inte som skola men samtidigt har vi läroplanen hela tiden i bakhuvudet.

Skolan har 18 bilar i rullning och varje dag hämtar och lämnar personalen alla barnen.

– Då kan vi alltid skicka elevassistenter som känner eleven som ser till att det blir en bra start på dagen – det är där många skolor misslyckas. Rutinerna är viktiga för barn med autism.

För Navid Ghannad var det väldigt viktigt att all personal får en grundlig och bra utbildning kring autism innan man kommer igång på skolan – och fortbildningstillfällena duggar tätt.

– På andra skolor är det vanligt att man skickar en lärare på utbildning och sedan ska den berätta för resten vad hen lärt sig. Så jag funderade på hur man skulle kunna utbilda all personal utan att det kostar skolan något.

Det var då skolan startade något som man kallar för Pusselbitens utbildningscenter. Ett dotterbolag till skolan där man fortbildar personal.

– Nu har vi ungefär en utbildning i månaden. Det vi gör då är att vi har en utbildning och tar in externa föreläsare och sedan får all vår personal gå. Platserna som blir över säljer vi till andra skolar. På så sätt har det inte kostat oss en krona att utbilda vår egen personal. Överskottet av utbildningsverksamheten kan vi också använda i skolan.

Till dagens 25 platser står 140 familjer i kö och därför öppnar Pusselbiten ytterligare en skola ska stå klar till hösten med två förskoleklasser med plats för totalt tio barn som sedermera fylls på med nya elever varje år.

– Vi gör inte det här för pengarna. Vi vill inte ta in fler barn, fast vi har fysiskt utrymme för det, för då blir det en business av skolan. Det vill vi inte, det är inte målet. Vårt enda fokus är att ge barnen en bra utbildning.

Släng utredningen i papperskorgen.

Men projektet kan få käppar i hjulen. Nyligen lade regeringens utredare Ilmar Reepalu fram sitt förslag om ett vinsttak inom vård, skola och omsorg. Skolans ägare Navid Ghannad vill hösten startas en ny skola och bygga ut för att möta behovet – men om Reepalu-utredningens förslag blir verklighet så grusas dessa planer.

– Släng utredningen i papperskorgen. Vår verksamhet hade varit helt omöjlig om det gick igenom. Även för de skolor som inte är vinstdrivande är Ilmar Reepalus välfärdsutredning en katastrof. Det är fel.

Det har varit mycket positiva signaler kring satsningen runt om i Skolsverige. Navid Ghannad berättar att det är en till två förfrågningar om dagen för att komma på besök hos skolan för att se hur vi har det.

– Det är ett enormt tryck. Men vi har fått sätta stopp, för det stör ju i verksamheten med för mycket besök.

Men det finns de som är skeptiska och menar att detta enbart bidrar till segregering i Lunds kommun. Hur ser du på den kritiken?

– Den diskussionen kommer ju upp ibland. Jag säger inte att inkludering är något dumt. Men det passar inte alla elever. Ibland måste man exkludera för att kunna inkludera, säger Navid Ghannad.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm