Går det bra i skolan beror det på den enskilde eleven. Likaså om det går dåligt.
Men skolor söker sällan förklaring till resultaten i sitt eget arbete, enligt Skolinspektionen.
Skolinspektionen har specialgranskat 40 grundskolor i lika många kommuner, utspridda från Norrbotten till Skåne. Man har tittat på hur skolorna arbetar med uppföljning och utvärdering av elevernas kunskapsutveckling och vilka åtgärder som sätts in vid behov.
Skolinspektionens slutsats är att skolorna inte tar reda på hur undervisningen påverkar elevernas kunskaper. De samlade resultaten sammanställs sällan, vilket leder till att rektorerna kan få en för positiv bild av hur det går för eleverna på den egna skolan, skriver Skolinspektionen.
Rektorerna förlitar sig i stället på att lärarna ska göra de övergripande analyserna.
– Det är både önskvärt och nödvändigt att skolor följer upp och stödjer enskilda elever. Problemen uppstår när man stannar på individnivå. Då riskerar skolan att missa problem och kvalitetsbrister som är kopplade till lärarnas undervisningsmetoder och annat som påverkar flera elever på samma skola, säger Katalin Bellaagh, projektledare på Skolinspektionen, i en kommentar.