Skolan som sedelpress

Minst hälften av vinsterna i friskolan ska återinvesteras, skriver studenterna i Lärarnas Riksförbund i en debattartikel.

När det svenska skolsystemet avreglerades hoppades politikerna att en ökad konkurrens skulle höja kvaliteten. Förändringen skulle leda både till ökad valfrihet och till ny pedagogik.
Många lärare hoppades nog också att friskolorna skulle kunna erbjuda bättre arbetsvillkor och löner än i den kommunala skolan. Till stora delar har detta inte infriats.
Många elever och lärare med friskolor som arbetsplats har positiva erfarenheter. När friskolor fungerar som bäst tillför de mycket. När de fungerar som sämst blir alla förlorare.
Skolan är kärnan i Sveriges framtid. Hög avkastning får aldrig prioriteras framför kvalitet, det skulle enbart innebära enorma kostnader för samhället på sikt.
Vi i Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening är av åsikten att friskolorna ska återinvestera minst hälften av vinsterna i verksamheten En del friskolor har god avkastning. Någonstans ifrån tar man pengarna.

”Välbehövlig förändring”

Det handlar om lägre lärartäthet, att ämnen betas av på kort tid, avsaknad av bibliotek och skolsköterska, kuratorer. Med den nya skollagen kommer vi få se en välbehövlig förändring här.
I Storbritannien blickar politikerna mot Sverige och ser det svenska friskolesystemet som en förebild. Det ska leda till högre resultat i skolan och ökad valfrihet. Här har politikerna redan från start beslutat att vinst inte ska vara tillåtet och avsikten med reformen är bland annat att föräldra- och lärarkooperativ ska starta och driva skolor.
Det ska bli intressant att följa utvecklingen av detta.

LR Stud

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm