digital_skola

Ådalsskolan i Kramfors vägrar anpassa sig till IT-bolagen.

Skolan som utvecklar en skräddarsydd plattform – efter lärarnas behov

På kommunala Ådalsskolan är lärarna med och avgör precis vad som ska ingå i den digitala plattformen och hur den ska fungera.
– Många IT-system i skolan har alldeles för många klick innan man hittat rätt. Här är vi hela tiden med i utvecklingsprocessen, säger Anna-Karin Sjödin, lärare på skolan.

Sedan i höstas använder alla medarbetare på Ådalsskolan i Kramfors ett specialutvecklat system för all dokumentation och administration. Nästa steg är att inkludera pedagogiska delar och vidareutveckla verktyget till en fullfjädrad IT-plattform för skolan. Men redan nu upplever lärarna på skolan att systemet har positiva effekter.

– Det är effektivt – ett snabbt klick in. Det är vi själva som har avgjort vilka funktioner som behöver finnas med. Men också utifrån lagtexten förstås; det är bara det som vi redan är ålagda att dokumentera som ska in. Därför finns det ganska lite textyta att skriva på. Allt finns på ett ställe och det går snabbt att lägga upp ett ärende. Det sparar tid att informationen inte ligger i en mapp i en annan mapp på min dator och att jag inte behöver skicka fem olika mail, säger Anna Karin Sjödin.

Hon känner stor lättnad över vetskapen att all information är samlad på ett och samma ställe.

– Det är en trygghet att allt finns där. Om jag ska ha möte med vårdnadshavare eller elevhälsoteamet så finns all information, jag behöver inte jaga på olika ställen. När man delar information med andra vet man också att det hamnar där det ska hamna – att skicka ett mail känns betydligt mer osäkert, säger hon.

Verktyget utvecklas kontinuerligt efter önskemål från lärarna och andra medarbetare.

Peyman Vahedi.
Peyman Vahedi. | Foto: Petra Berggren

Personen bakom idén, och den som tampats med såväl huvudmannen som IT-entreprenörer för göra verklighet av den, är skolans rektor Peyman Vahedi.

Han ville komma tillrätta med det han betraktar som grundläggande problem när det kommer till skolans användande av IT-system.

– Nummer ett är att vi inte är självbestämmande när vi köper in en färdig lärplattform från en stor leverantör – vi är i deras händer. På pappret äger vi all data som läggs in i en sådan plattform, men i praktiken kostar det väldigt mycket pengar att få ut den datan i andra ändan, om man ens hörsammas av företaget. Att köpa en färdig lärplattform är som att köpa en bil som man får fylla med sina egna saker, men sen måste man betala igen för att ta ut sakerna ur bilen. Ingen skulle acceptera det, säger han.

Det var inte helt lätt att som rektor frångå det gängse sättet att upphandla system, berättar han.

– Jag gjorde mig otrevlig. Men i slutändan handlar det om att inte acceptera något annat än full kontroll över processen. Vi anlitar en entreprenör som bygger systemet åt oss, men det är vi som bestämmer vad de bygger.

Och i slutändan handlar det ju också om hur systemet fungerar i praktiken. Det ska vara lättanvända och innehålla allt som medarbetarna behöver, men inte komma med en massa onödiga funktioner som krånglar till det. Och färdiga sådana system finns inte på marknaden, menar Peyman Vahedi.

­– När vi utvecklar vår egen lärplattform sitter fackets representanter med och bedömer, utifrån ett arbetsmiljö-perspektiv: Vad är det i ett IT-system som vi behöver i skolan? Och vad leder snarare till stress? Jag räknar med att det kommer landa på mindre än 10% av det som normalt ingår i ett färdigt system, när det t.ex. handlar om lärplattformen vi utvecklar, säger han.

Fortfarande är lärplattformen på idéstadiet, och planen är att börja använda den färdiga plattformen hösten 2020. Men redan nu visar flera skolor intresse för det mer begränsade dokumentationsverktyget, och det går bra att ta del av – mot självkostnadspris.

 – Intresset för det här är stort. Jag har kontaktat staten kring det, för det är staten som ska tillhandahålla sådana här saker, inte en liten kommun i norr. Men responsen har varit begränsad hittills, säger Peyman Vahedi.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm