Maria Arnholm-152738
Debatt

”Skolan spelar stor roll”

Det är inte könet, utan en människas drömmar och tankar som definierar vem hen är. En av skolans största och viktigaste uppgifter är att skapa förutsättningar för människor att leva det liv som de själva vill – fria från klass, etnicitet och kön. Men vi behöver inte titta länge på hur verkligheten ser ut för att förstå att vi inte är där ännu.

När det kommer till tjejer som vill spela fotboll, ha byxor och tjäna mycket pengar är acceptansen i Sverige ändå relativt hög. Det finns mycket kvar att göra, men vi ska också känna oss stolta över att de index som mäter jämställdhet placerar Sverige i ledningen – framför allt för kvinnors stora deltagande på arbetsmarknaden och för att möjligheterna för en kvinna att ta sig in i de traditionellt manliga sfärerna är större här än vad den är på väldigt många andra ställen. Men vi får inte glömma bort killarna.

Särskilt när vi ser på skolresultaten blir det uppenbart att det är tuffare för killarna än för tjejerna. I alla ämnen utom idrott halkar killarna efter. Ser vi till resultaten från vårterminen 2012, var de underkända pojkarna dub-belt så många som flickorna. En av fyra femtonåriga killar hade ännu inte lärt sig läsa på en grundläggande nivå.

Men det finns också positiva siffror att glädjas åt. Enligt Skolverkets senaste betygsgenomgång kan vi se den största förbättringen för pojkars genomsnittliga meritvärde sedan 1998. Flickorna presterar fortfarande bättre, men om det här är en del av en ny trend är det en enorm framgång för den skolpolitik som alliansregeringen introducerat.

Nu gäller det att vi inte tappar tempo. Det är fortfarande färre killar som bryter barriären och blir förskollärare, än om man jämför med antalet kvinnliga advokater. I nära alla omsorgsyrken, med undantag kanske bara av läkare, dominerar kvinnor. Fler reagerar när små pojkar vill bli förskollärare än när flickor drömmer om att bli civilingenjörer.

Det är helt uppenbart att män är minst lika begränsade av, och fastlåsta i, sin könsroll. Och precis som det finns många kvinnor som bryter mot de stereotyper som styr vad en kvinna bör vara, finns det män som inte känner sig bekväma i det traditionellt manliga. När vi pratar om jämställdhet är det därför viktigt att hela tiden påminna oss själva att jämställdhet inte är ett annat ord för kvinnoperspektiv. Jämställdhet handlar om både män och kvinnor.

Alliansregeringen har satsat nästan en kvarts miljard på ett projekt som vi kallar HÅJ, hållbar jämställdhet. Den innehåller medel som alla Sveriges kommuner och landsting har fått söka för att arbeta med jämställdhet.

En av de kommuner som sökte var Gnesta. Med hjälp av de pengar som regeringen sköt till gjorde de en analys av hur det kommer sig att skillnaderna mellan flickor och pojkar är så pass stora. De upptäckte att flickorna fick bättre betyg, samtidigt som de mådde sämre. Killarna presterade sämre, men mådde bättre.

Resultatet av arbetet blev att man lyckades höja pojkarnas betyg och skapa en trevligare miljö i skolan. Jag tycker om det här exemplet för att det är så konkret. Men också för att det visar att vi inte behöver ideologisk konsensus för att komma framåt med jämställdhetsarbetet i skolan. När vi sätter på oss våra genusglas-ögon blir det tydligt vad som behöver göras, och det är något som alla tjänar på.

Skolan kan inte göra allt, men den spelar en stor roll när det kommer till att forma vilken människa som vi växer upp till att bli. Därför är det också helt självklart att jämställdhetspolitik och utbildningspolitik går hand i hand.

Maria Arnholm (FP)
Jämställdhets- och biträdande utbildningsminister

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm