annaekstrom

”Skolans huvudmän måste skapa goda förutsättningar”

"Det spelar ingen roll hur bra nya styrdokument är om de inte blir till bra undervisning. För att det ska hända krävs inte bara engagemang och kompetens utan också att lärarna får bra förutsättningar, skriver Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

När jag lyssnade på årets sommarpratare slogs jag av att många berättade om lärare som betytt mycket för dem. Berättelserna skilde sig åt, men gemensamt var hur viktig en viss lärare varit i ett känsligt skede i livet. Lärarna är en yrkesgrupp som verkligen är i fokus men som också har fått vara med om stora förändringar de senaste åren – ny skollag, ny skolförordning, nya läroplaner och kursplaner, nya betygssteg, nya nationella prov och lärarlegitimation för att nämna några. Min förhoppning är att reformerna ska bidra till en bättre skola. Men till syvende och sist är det i klassrummet det avgörs.

De senaste åren har kraven på bedömning och dokumentation ökat i skolan. Ett viktigt syfte är att tidigt upptäcka elever som riskerar att halka efter för att kunna ge stöd. Samtidigt påverkar kraven på dokumentation förstås lärarnas arbetsförhållanden. Det är en bakgrund till att Skolverket nu genomför en omfattande studie av lärares arbetstid. Rapporten som kommer vid årsskiftet blir ett viktigt underlag när politiker och myndigheter ska fatta beslut som påverkar lärarnas vardag.

 Mitt första år som generaldirektör har mycket tid gått åt till arbetet med lärarlegitimationerna. Jag är övertygad om att lärarlegitimationen på sikt kommer att stärka läraryrket och bidra till att elevernas kunskapsresultat förbättras. Efter en alldeles för långsam start har vi nu äntligen fått upp farten i arbetet. I skrivande stund har över 46 000 legitimationer utfärdats. Det betyder att många lärare får vänta längre än ett år på legitimationen, men bakgrunden är att varje legitimationsbeslut kräver mycket mer utredning än vad som förutsågs. Och rättssäkerheten måste alltid komma först.

I höst startade också det stora matematiklyftet. Även här är läraren i fokus. Satsningen bygger på kollegialt lärande – att lärare lär av varandra och utvecklar undervisningen tillsammans med stöd av handledare. Jag ser verkligen fram mot denna satsning på kompetensutveckling som utgår från lärarnas undervisning.

Skolverket ansvarar även för en rad andra insatser som ska stödja och stärka lärarna. Det handlar bland annat om lärarlyftet, rektorslyftet, förskolelyftet, satsningar på språk, värdegrundsfrågor och att sprida användbar skolforskning. Vi kommer att fortsätta arbeta hårt med att erbjuda kunskap, stöd och vägledning. Men det är också helt avgörande att skolornas huvudmän skapar goda förutsättningar ute i skolorna.

Det spelar ingen roll hur bra nya styrdokument är om de inte blir till bra undervisning. För att det ska hända krävs inte bara engagemang och kompetens utan också att lärarna får bra förutsättningar att utföra sitt arbete med professionell frihet och professionellt ansvarstagande. 

 

Anna Ekström
Generaldirektör för Skolverket

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm